Μαθητές του Ηρακλείου περνούν πίσω από τις κάμερες και υπηρετούν την 7η Τέχνη

Κατερίνα Μυλωνά
Κατερίνα Μυλωνά

Η πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου με τίτλο «Camera on», κ. Αγγελική Ζαχαράτου, μιλά στο Cretalive.

Της Κατερίνας Μυλωνά

 

Μία προσπάθεια μύησης εκπαιδευτικών και μαθητών/ριων στον κόσμο της κινηματογραφικής αφήγησης, αλλά και δημιουργίας μαθητικών ταινιών μικρού μήκους αποτελεί το Δίκτυο Πολιτιστικών Θεμάτων σχολείων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου με τίτλο «Camera on».

Το τρέχον σχολικό έτος συμμετέχουν οκτώ σχολεία και συγκεκριμένα: το 1ο, 9ο, 10ο, 12ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, το Γυμνάσιο Ν. Αλικαρνασσού, το Ειδικό Γυμνάσιο Ηρακλείου, το Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου  και το 4ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου.

H υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου και πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής του Δικτύου, κ. Αγγελική Ζαχαράτου, εξηγεί στο Cretalive πως πρόκειται για μία προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από επτά χρόνια. Στόχος είναι οι μαθητές να μυηθούν και να ασκηθούν στον τρόπο που παρακολουθούν ταινίες ούτως ώστε να αποκτήσουν μία πιο κριτική ματιά απέναντί τους.

Παράλληλα, καλούνται να δημιουργήσουν, χωρίς να έχουμε την απαίτηση να γίνουν σκηνοθέτες, παραγωγοί ή ηθοποιοί. Μοιράζουν ρόλους και ευθύνες, κάνουν μοντάζ, κάτι που απαιτεί δεξιότητες, ενώ μαθαίνουν πώς να φτιάχνουν ένα σενάρια, κάτι που τους βοηθάει σημαντικά και στα γλωσσικά μαθήματα.

Πλέον, όλοι οι μαθητές, μέσω των κινητών τηλεφώνων, έχουν εξοικείωση με τις φωτογραφικές μηχανές. Μαθαίνουν πώς να τραβούν πλάνα, να επιλέγουν σημεία γυρισμάτων, γνωρίζουν, έτσι, καλύτερα περισσότερα μέρη, την πόλη τους αλλά και το σχολείο τους.

Προβάλουν ταινίες στο σχολείο τους, συζητάνε για τα θέματα που θίγονται. Μπορεί να δημιουργήσουν βασιζόμενοι σε ένα γεγονός που έλαβε μέρος στο σχολείο τους και τους προβλημάτισε.

Τα θέματα που τους απασχολούν είναι οικολογικά, αιχμηρά κοινωνικά θέματα, όπως το μεταναστευτικό, ο σχολικός εκφοβισμός.

 

Έφηβοι Στίβεν Σπίλμπεργκ!

Η δημιουργία μίας κινηματογραφικής ταινίας στο πλαίσιο του σχολείου επιτελεί πολλούς στόχους, παρέχοντας την ευκαιρία για δημιουργική έκφραση των μαθητών, διδάσκοντάς τους τη γλώσσα των εικόνων και συντελώντας στην ανάπτυξη πνεύματος ομαδικότητας και συνεργασίας. Αυτού του είδους η δραστηριότητα εξοικειώνει τους μαθητές τόσο με την τέχνη της γραφής, όσο και με την γλώσσα της τεχνολογίας, με το κέρδος ότι ο μαθητής/ρια από απλός καταναλωτής οπτικοακουστικού υλικού γίνεται ο ίδιος παραγωγός και κριτής του. Στο στάδιο υλοποίησης μίας ταινίας, οι μαθητές/ριες έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν στην πράξη την σημασία του σεναρίου, του ντεκουπάζ, των πλάνων, των ήχων, του μοντάζ κλπ. Επιπλέον, το Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών με τίτλο: Camera On, που διοργανώνεται τα τελευταία έξι σχολικά έτη, έχει λειτουργήσει ως ζωντανός οργανισμός σε μία διαρκή αναζήτηση, όσον αφορά στη φύση εκπαιδευτικών ταινιών, στη λειτουργία τους στη μαθησιακή διαδικασία και στην ευελιξία, πολυμορφία και αποτελεσματικότητα της χρήσης τους. Η θεματολογία των ταινιών που μέχρι σήμερα έχει παραχθεί περιστράφηκε γύρω από ζητήματα κοινωνικού, ιστορικού, λαογραφικού, πολιτισμικού, αλλά και εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος μέσα από την προβολή ντοκιμαντέρ, ταινιών μυθοπλασίας και animation.

Συνεργάτες του Δικτύου σχολείων ΔΔΕ Ηρακλείου Camera On είναι το Europe Direct–Kέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Περιφέρειας Κρήτης και ο Κυριάκος Χαριτάκης, κινηματογραφιστής, μοντέρ. Αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια είναι το Επιμελητήριο Ηρακλείου, ο Κοινωνικός Χώρος των Ιδρυμάτων Α. & Μ. Καλοκαιρινού, καθώς επίσης και οι Υπηρεσίες Βίντεο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (http://video.sch.gr/) με Φορέα Υλοποίησης το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Το Δίκτυο ιδρύεται για το σχολικό έτος 2020-2021 και θα έχει διάρκεια για τρία έτη. Στο Δίκτυο θα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί, αρμόδιοι φορείς και σχολεία της ΔΔΕ Ηρακλείου καθώς και όσοι δραστηριοποιούνται στην κινηματογραφική παιδεία στο σχολείο. Το  Δίκτυο Camera On είναι ανοικτό σε κάθε μελλοντική συνεργασία που προάγει τους στόχους του.

Ειδικότερα οι στόχοι του Δικτύου Camera On είναι:

1.            Η δημιουργική έκφραση των συμμετεχόντων/ουσών μέσα από την κινηματογραφική γλώσσα και την αισθητική του κινηματογράφου.

2.            Η κατανόηση της πραγματικότητας μέσα στην οποία ζουν οι έφηβοι, η διεύρυνση των γνώσεών τους και η απελευθέρωση της φαντασίας τους.

3.            Η ανάπτυξη πνεύματος ομαδικότητας και συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων, αλλά και η ευρύτερη συνεργασία με μαθητές/ριες άλλων σχολείων.

4.            Η σύνδεση των σταδίων δημιουργίας μίας ταινίας μικρού μήκους και animation με συγκεκριμένες δημιουργικές δραστηριότητες στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και η ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων/ουσών σε μια σειρά κοινωνικών, οικολογικών και πολιτισμικών ζητημάτων.

5.            H διοργάνωση επιμορφωτικών κύκλων σεμιναρίων και εργαστηρίων στην αισθητική και την ιστορία του κινηματογράφου με έμφαση στη συμβολή του στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και στις βασικές αρχές της κινηματογραφικής τεχνικής στη δημιουργία ταινιών και animation.

6.            Η γνωριμία, σύνδεση και συνεργασία των μελών του Δικτύου με άλλους εκπαιδευτικούς/πολιτισμικούς οργανισμούς με συναφή δράση.

7.            Η διάχυση των παραπάνω δράσεων στην εκπαιδευτική και όχι μόνο κοινότητα με τη διοργάνωση ετήσιου Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών με τίτλο: Camera On, καθώς και η συμμετοχή των μελών του σε εθνικά και ευρωπαϊκά φεστιβάλ.

8.            Η δημιουργία ιστοσελίδας/πλατφόρμας/αποθετηρίου για διάδοση των παραγόμενων μαθητικών κινηματογραφικών παραγωγών.

Για το σχολικό έτος 2020-2021, προτείνεται η θεματική σύνδεση των ταινιών με τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Φ. ΟΥΝ: 55/173394/Η1/21.12.2020), καθώς και με την κεντρική θεματική ενότητα των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων σχολικού έτους 2020-2021: «Διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821: Περιβάλλον – Υγεία - Πολιτισμός».

Φωτογραφία εξωφύλλου: Unsplash

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ