«Όχι» στην τηλεκπαίδευση λένε οι μαθητές της Κρήτης!

Σε υψηλό ποσοστό, μαθητές της Κρήτης που συμμετείχαν σε έρευνα, δηλώνουν ότι προτιμούν την δια ζώσης διδασκαλία αλλά και εξέταση

Έναν χρόνο μετά από το πρώτο λουκέτο που μπήκε στις σχολικές μονάδες, λόγω κορωνοϊού, έρευνα του 2ου Λυκείου Ρεθύμνου αποτυπώνει την εικόνα που έχουν οι μαθητές για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Σε υψηλό ποσοστό, μαθητές της Κρήτης δηλώνουν ότι προτιμούν την δια ζώσης διδασκαλία αλλά και εξέταση.

Πρόκειται για αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το 2ο Λύκειο Ρεθύμνου  την  Τρίτη 9 Μαρτίου 2021, ακριβώς ένα χρόνο μετά από την πρώτη μέρα αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων. 

Συμμετείχαν συνολικά 338 μαθητές της Γ΄ τάξης του σχολείου, που προέρχονται από το κέντρο του Ρεθύμνου, την Καλλιθέα, τα Περιβόλια μέχρι και τον Τσεσμέ αλλά και τους παρακείμενους οικισμούς.

Υπεύθυνος της έρευνας είναι ο κ. Μανούσος  Ν, Μαραγκάκης, Διδάκτωρ Σχολής Επιστημών της Διοίκησης, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό και τα  Νέα Εκπαιδευτικά και Εργασιακά Περιβάλλοντα στην Κοινωνία της Πληροφορίας, Καθηγητής Οικονομίας ΠΕ 80,  Διευθυντής 2ου  Γενικού Λυκείου  Ρεθύμνου (Π. Πρεβαλάκης). 

Τα υπέρ και τα κατά της τηλεκπαίδευσης

Συμπερασματικά, αν και η πλειονότητα των μαθητών επιβεβαίωσε ότι η από κοντά επικοινωνία σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής μαθητικής ζωής στην οποία κυριαρχούν οι ανθρώπινες σχέσεις είναι αναντικατάστατη ωστόσο ένα λιγότερο αλλά εξ ίσου σημαντικό ποσοστό αναγνώρισε τις ωφέλειες που μπορούν  να προκύψουν αλλά και τα προβλήματα. 

Ωφέλειες τόσο   σε  μαθητές όσο και στους  διδάσκοντες αλλά και στη διοίκηση από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εργασία ιδιαίτερα σε συνθήκες όπως της πανδημίας μετά από ένα πλήρη ετήσιο κύκλο εναλλαγών μεικτής λειτουργίας. Η επιβεβαίωση από το ένα τρίτο των μαθητών ότι θα μπορούσε το σχολείο στο μέλλον να παρέχει ακόμα και μια ημέρα  της εβδομάδας εκπαίδευση από απόσταση  δείχνει το βαθμό  ετοιμότητας του σχολείου και την εξοικείωση πλέον των νέων με τις νέες τεχνολογίες και την υπό όρους αποδοχή και χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αλλά όχι τη γενίκευσή της  στη σχολική ζωή. «Στην προκειμένη φάση η τηλεκπαίδευση ήταν αναγκαιότητα, αλλά για κανένα λόγο δεν πρέπει να μονιμοποιηθεί».

Αναλυτικά, οι απαντήσεις των μαθητών έχουν ως εξής:

Το 44% των μαθητών αποτυπώνει με μια μέση τιμή στην αξιολόγηση των εξ αποστάσεων διαλέξεων ωστόσο η τάση είναι προς το να μην είναι αποδεκτές καθώς παρουσιάζονται συγκριτικά με τις δια ζώσης διαλέξεις.  Το 65 % θέλει συγκριτικά τις δια ζώσης.  Ποσοστό 19 % των ερωτώμενων τις αξιολογεί ως  καλές ακόμα και άριστες και μάλιστα ένα ποσοστό 20,2 % δεν έχει πρόβλημα σε σύγκριση με τις δια ζώσης. Θα λέγαμε ότι  2 στα 10 παιδιά βλέπουν θετικά την εξ αποστάσεως και την προτάσσουν. Μένει να εξεταστεί εδώ η σύγκριση ανά τάξη για να δούμε ιδιαίτερα τις επιλογές της Γ΄ τάξης. 

Ενώ η πλειονότητα των μαθητών απορρίπτει  τις εξ αποστάσεως εξετάσεις  κατά 55,4%, υπάρχει ένα 16 % που τις θεωρεί καλές και άριστες και σε ποσοστό 20,1% τις προτιμά.

Η αντιγραφή αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα δολίευσης των εξετάσεων και παράλληλα ένα αθέμιτο πλαίσιο μεταξύ των μαθητών που μελετούν

Υπό την πίεση της πανδημίας οι μισοί μαθητές επιθυμούν να γίνουν εξετάσεις από απόσταση και μόνο το 32,5% να γίνουν από κοντά. Μοιράζονται γενικότερα οι απόψεις τους καθώς υπάρχει το 17% που δεν έχει ιδιαίτερη προτίμηση.

Για το επόμενο έτος ακόμα και με πανδημία το 47,7% θα ήθελε μαθήματα από κοντά και μόνο το 36% εξ αποστάσεως. Τα ποσοστά επιβεβαιώνουν από τη μια την κόπωση των μαθητών στην εξ αποστάσεως και από την άλλη μια εξοικείωση στη δια ζώσης λειτουργία του σχολείου εν καιρώ πανδημίας, αν και καταλογίζουν στους συμμαθητές τους ότι  δεν φορούν την μάσκα.

Παραμένει σταθερό το ήμισυ των μαθητών, 51,6%, να επιθυμεί σε κάθε περίπτωση πανδημίας τα μαθήματα να γίνονται από κοντά. Πρόκειται για  ένα ποσοστό σταθερό που επιβεβαιώνει εκτός των άλλων την αξιοπιστία της μελέτης και τη  σοβαρότητα με την οποία τα παιδιά προσέγγισαν όλη αυτή την ερευνητική διαδικασία.

Αν και από τα σχόλια των μαθητών προκύπτει μια γενικότερη επιφύλαξη για την εξ αποστάσεως ένα απρόσμενα σημαντικό ποσοστό θέλει να την κεφαλαιοποιήσει στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και στο μέλλον του 2ου Λυκείου. Ένας στους τρεις μαθητές θα ήθελε στο μέλλον το σχολείο να παρέχει μια ημέρα την εβδομάδα μαθήματα εξ αποστάσεως και σε συνδυασμό με την προηγούμενη ερώτηση με ένα άλλο μείγμα σύγχρονης με ασύγχρονη μεθοδολογία.

Αν τώρα δούμε και το επιπλέον 14,7% των μαθητών που δεν έχει ιδιαίτερη προτίμηση τότε οι μισοί μαθητές θα έβλεπαν θετικά το ενδεχόμενο το σχολείο και μάλιστα το 2ο Λύκειο να παρέχει  μια ημέρα την εβδομάδα μαθήματα από απόσταση.

 Βλέπουμε ότι ένα ποσοστό του 68,8 % αισθάνεται να αποδίδει περισσότερο στα μαθήματα από κοντά αλλά πάντα υπάρχει ένα ποσοστό γύρω στο 20% που όπως και να είναι τα πράγματα νοιώθει εξίσου αποτελεσματικό. Ενδεχόμενα στο μέλλον να είναι αυτοί που θα τηλε-εργάζονται από επιλογή.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα από την ελλιπή παροχή υπηρεσιών διαδικτύου από τους παρόχους σε ποσοστό 55,2 % ενώ δεν έλειψαν και τα προβλήματα από το σχολείο καθώς  στην αρχή η πλατφόρμα WEBEX δεν υποστήριζε το φόρτο των χρηστών αλλά και στην ασύγχρονη καθώς ο διατιθέμενος ψηφιακός χώρος υπερφορτώθηκε με δεδομένα.

Συνεχίζει  για το 8.4% των μαθητών να αποτελεί πρόβλημα η  ίδια η συσκευή που διαθέτουν ωστόσο με την έρευνα αποτυπώθηκε ότι ένας αριθμός 26 μαθητών από τους 308 θα πρέπει να εντοπιστεί και να δανειστεί συσκευές από το αποθεματικό του σχολείου.

«Όχι» στην Τράπεζα Θεμάτων

Οι μαθητές έχουν αρνητική εικόνα  για την τράπεζα θεμάτων, οκτώ στους δέκα δεν θέλουν να εφαρμοστεί ποτέ και οι υπόλοιποι να εφαρμοστεί υπό προϋποθέσεις χρονικές.  Πριν την έρευνα και από συζητήσεις με μαθητές ακουγόταν η επιλογή να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά ακόμα και με πανδημία αλλά όχι φέτος λόγω ανασφάλειας με την εκ περιτροπής λειτουργία. Η άποψη της προσωρινής αναβολής έλαβε μόλις 6,8% δηλαδή μόλις  21 μαθητές από τους 308.

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ