Π. Τσακαλίδης: Αυτό είναι το όραμά μας για το Πανεπιστήμιο Κρήτης του αύριο

Ο υποψήφιος πρύτανης μιλά στο cretalive λίγο πριν από τις εκλογές της 20ης Ιουλίου, παρουσιάζοντας τις προτεραιότητές του

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις πρυτανικές εκλογές στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, οι οποίες θα διεξαχθούν με ηλεκτρονική ψηφοφορία την ερχόμενη Δευτέρα, 20 Ιουλίου. Την ψήφο του εκλεκτορικού σώματος του ιδρύματος διεκδικούν δύο σχήματα, του σημερινού πρύτανη Παναγιώτη Τσακαλίδη και του κοσμήτορα της Ιατρικής Σχολής Γιώργου Κοντάκη.

Μιλώντας στο cretalive, o κ. Παναγιώτης Τσακαλίδης αναφέρεται στο τρίπτυχο των προτεραιοτήτων του για την επόμενη μέρα του ιδρύματος αλλά και το μεγάλο στόχο - όπως λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά - την εξέλιξη ενός σύγχρονου και δυναμικού Πανεπιστημίου.

Ο υποψήφιος πρύτανης, μιλά ακόμη για το "άνοιγμα" του Πανεπιστημίου Κρήτης στην κοινωνία, την αξιολόγηση των ΑΕΙ, την προσέλκυση ξένων φοιτητών και επιστημόνων στο νησί και το ιδανικό σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Διαβάστε παρακάτω, τη συνέντευξη του κ. Τσακαλίδη:

- Πώς θα περιγράφατε το όραμά σας για το Πανεπιστήμιο Κρήτης σε ένα τρίπτυχο προτεραιοτήτων;

Το όραμά μας συνοψίζεται στην εξέλιξη ενός σύγχρονου και δυναμικού Πανεπιστημίου, το οποίο θα ξεχωρίζει στον διεθνή χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την προσήλωσή του στην ερευνητική αριστεία, την παροχή εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου και την κοινωνική προσφορά. Ό,τι κάνουμε στον σχεδιασμό μας (ακαδημαϊκό, διοικητικό, υποδομές) πρέπει να έχει αυτόν τον έναν στόχο: τη βελτίωση των συνθηκών ώστε να είμαστε σε θέση να συνεχίσουμε να προσελκύουμε άξιους συναδέλφους και άριστους φοιτητές. Το τρίπτυχο των προτεραιοτήτων μας για να το πετύχουμε αυτό είναι το εξής:

  • Διεπιστημονικότητα: Για να μπορέσει το ΠΚ να συνεχίσει να πρωτοπορεί στην έρευνα, θα προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε συναδέλφους που να είναι σε θέση να εργαστούν ερευνητικά με άνεση μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών περιοχών. Παράλληλα θα προγραμματίσουμε μεθοδικά την ίδρυση διατμηματικών και διιδρυματικών προγραμμάτων σπουδών που θα ενισχύσουν την ευρύτητα της επιστημονικής ματιάς, καθώς και την εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου. 
  • Έρευνα και τη σύνδεσή της με την Οικονομία: Τη νέα γνώση που παράγουμε ως ακαδημαϊκή κοινότητα μέσω της έρευνας, θα φροντίσουμε να την μοιραζόμαστε περισσότερο με την ελληνική κοινωνία. Θα υποστηρίξουμε τη βασική έρευνα και θα αναβαθμίσουμε τη θέση του Πανεπιστημίου Κρήτης στις διεθνείς κατατάξεις μέσω κεντρικών δράσεων και νέων υπηρεσιών, όπως η ενίσχυση της χρηματοδότησης για επιστημονικό εξοπλισμό, η υποστήριξη στη συγγραφή ερευνητικών προτάσεων και η διαμόρφωση ενός ελκυστικού περιβάλλοντος διαχείρισης ερευνητικών έργων.
  • Υποδομές και πανεπιστημιακό περιβάλλον: Θα αναδείξουμε τις πανεπιστημιουπόλεις του Ιδρύματός μας ως τις πρώτες φοιτητοκεντρικές, πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες και έξυπνες πανεπιστημιουπόλεις της χώρας. Αυτό θα γίνει δυνατό κυρίως μέσω της ολοκλήρωσης του έργου ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών (3.000 μονάδες σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο), της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών και του έργου “Smart Campus”, που μέσω ψηφιακών τεχνολογιών αιχμής θα μετατρέψει το παραδοσιακό πανεπιστημιακό περιβάλλον σε ένα προηγμένο φυσικό-ψηφιακό γίγνεσθαι.

- Πολύ συχνά γίνεται λόγος για το «άνοιγμα» του Πανεπιστημίου Κρήτης στην κοινωνία. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την εξωστρέφεια του ιδρύματος και τη συμβολή του στην τοπική οικονομία;

Η κοινωνία ζητά την παρουσία μας στον δημόσιο χώρο, αναζητά παραδείγματα. Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, μετά την αίγλη που απέκτησε η επιστήμη χάρη στον αποτελεσματικό έλεγχο της πανδημίας. Οι άξιοι δάσκαλοι και ερευνητές του Πανεπιστημίου μας, που διαχέουν τον διαφωτιστικό τους λόγο μέσα στις πανεπιστημιακές αίθουσες, πιστεύουμε ότι πρέπει να κοινωνούν πιο συστηματικά τόσο την έρευνά τους όσο και τις γενικότερες αντιλήψεις τους για την κοινωνία, τον κόσμο, το μέλλον της Ευρώπης και του πολιτισμού μας. Θα θεσπίσουμε Ημέρες Επαφής με την κοινωνία, έτσι ώστε να ανοίξουμε ρωγμές στον γυάλινο πύργο μας, να ωφελήσουμε, αλλά και να ωφεληθούμε από την ακριβέστερη γνώση των αντιλήψεων που διακινούνται έξω από το στενό μας περιβάλλον. Οι επαφές μας με τους συναδέλφους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα επιδιώξουμε να γίνουν συστηματικότερες. Θα ενισχύσουμε τη συνεργασία μας με τις δομές παιδικής προστασίας (π.χ. Παιδικά Χωριά SOS, Χαμόγελο του Παιδιού) και τη διασύνδεσή μας με τα Καταστήματα Κράτησης του νησιού. Επίσης, θα συμβάλλουμε στην τοπική οικονομία μέσω της ενίσχυσης των συνεργασιών του Ιδρύματος με τις επιχειρήσεις, με σκοπό την προώθηση των ερευνητικών μας αποτελεσμάτων, αλλά και της υποστήριξης και ανάπτυξης πανεπιστημιακών εταιρειών τεχνοβλαστών για τη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους αποφοίτους μας.

- Πώς κρίνετε τις αλλαγές που έχουν επέλθει στη χρηματοδότηση των ΑΕΙ και τη σύνδεσή τους με την αξιολόγηση των ιδρυμάτων;

Στον Ευρωπαϊκό χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, η αξιολόγηση καθιερώθηκε ως ένα εργαλείο με το οποίο η Πολιτεία είναι σε θέση να εξηγεί αξιόπιστα στους φορολογούμενους πολίτες για το πώς αξιοποιούνται οι πόροι που δαπανώνται για τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων. Η εξάρτηση μέρους της κρατικής χρηματοδότησης και, ελπίζουμε μελλοντικά, νέων θέσεων καθηγητών και προσωπικού, από την αξιολόγηση ευνοεί τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των Πανεπιστημίων της χώρας και συνιστά επιβράβευση των καλών επιδόσεων, της αποτελεσματικότητας και της αριστείας. Μετά από μία δεκαετία οικονομικής κρίσης, τα Πανεπιστήμια και το εποπτεύον Υπουργείο Παιδείας έχουν μια σαφή εικόνα για την απαραίτητη χρηματοδότηση, με την οποία η Πολιτεία οφείλει να στηρίζει κάθε Ίδρυμα. Οι επιπλέον πόροι θα πρέπει να επιβραβεύουν τους καλύτερους. Οφείλουμε επιτέλους να αναδείξουμε αυτούς που ακολουθούν καλές πρακτικές, έτσι ώστε να βελτιωθούμε όλοι.

- Πιστεύετε πως σε ένα ιδανικό σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα έπρεπε τα ΑΕΙ να θέτουν τις δικές τους προϋποθέσεις και κριτήρια για τους μελλοντικούς φοιτητές; 

Κάθε Φεβρουάριο το Υπουργείο ζητά από τα Πανεπιστήμια τον αριθμό πρωτοετών φοιτητών που έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύσουν. Στη συνέχεια μαθαίνουμε από τον τύπο ότι αποφασίστηκε ένας πολλαπλάσιος αριθμός. Τα Ιδρύματα πρέπει να αποφασίζουν τα ίδια για τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών τους σε συνάρτηση με τους διαθέσιμους πόρους διδασκαλίας.

Ιδανικά κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα/Σχολή πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ορίζει τις συνθήκες εισαγωγής που θεωρεί απαραίτητες. Ενδεικτικά να καθορίζονται από δύο έως και τέσσερα μαθήματα στα οποία θα πρέπει να εξετασθούν οι υποψήφιοι φοιτητές που επιθυμούν να εισαχθούν στο Τμήμα/Σχολή καθώς και η ελάχιστη αποδεκτή επίδοση των φοιτητών στα μαθήματα αυτά. Ένα από τα μαθήματα αυτά υποχρεωτικά να είναι η Γλώσσα. Οι προϋποθέσεις μπορεί να αφορούν βάση σε επί μέρους μαθήματα ή γενική βάση εισαγωγής. Τα Τμήματα/Σχολές να καθορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας που θα εφαρμόζονται στα μαθήματα προκειμένου να προκύψει ο βαθμός εισαγωγής.

- Είναι εφικτή η προσέλκυση ξένων φοιτητών και ξένων επιστημόνων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης;

Το ακαδημαϊκό/ερευνητικό οικοσύστημα της Κρήτης ήταν πάντα ευνοϊκό στην προσέλκυση ξένων ερευνητών λόγω της ύπαρξης πολλών ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων. Από την άλλη, ο φοιτητικός μας πληθυσμός εξακολουθεί να προέρχεται κυρίως από την Ελλάδα και την Κύπρο. Θα επιδιώξουμε τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών που θα συμβάλουν στην εξωστρέφεια και στη διεθνοποίηση του Ιδρύματος με στόχο τη σταδιακή προσέλκυση άξιων ξένων φοιτητών από όλον τον κόσμο, όχι αποκλειστικά ως μέσο εξασφάλισης επιπλέον πόρων, αλλά κυρίως διότι αναγνωρίζουμε ότι η ποικιλότητα του ακαδημαϊκού και ερευνητικού δυναμικού είναι βασικό συστατικό δημιουργικότητας και ανάπτυξης μιας ακαδημαϊκής κοινότητας. Το έργο ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών θα συμβάλει επίσης προς αυτόν το σκοπό καθώς θα καλύπτονται οι ανάγκες όχι μόνο των Ελλήνων φοιτητών, όπου φυσικά δίνεται η μεγαλύτερη βαρύτητα, αλλά και ξένων επιστημονικών συνεργατών του Ιδρύματος οι οποίοι έρχονται στην Κρήτη για κάποιο διάστημα και αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του ερευνητικού οικοσυστήματος του Πανεπιστημίου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο υποψήφιο πρυτανικό σχήμα με επικεφαλής τον κ. Παναγιώτη Τσακαλίδη συμμετέχουν οι:

Αγγέλα Καστρινάκη, Καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλολογίας, Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής

Δημήτρης Παπάζογλου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών, Ιδρυματικά Υπεύθυνος της Πρακτικής Άσκησης του Πανεπιστημίου Κρήτης, συντονιστής στη Δομή Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (Δ.Α.ΣΤΑ)

Ιωάννης Ρωμανός, Αναπληρωτής Καθηγητής Χειρουργικής της Ιατρικής Σχολής, π. μέλος Κοσμητείας Ιατρικής Σχολής

Ανδρέας Φουντουλάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης

Στο υποψήφιο σχήμα του κ. Γιώργου Κοντάκη συμμετέχουν οι:

Γιώργος Κοσιώρης, Καθηγητής, τ. Πρόεδρος Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών,

Δημήτρης Μυλωνάκης, Καθηγητής, Κοσμήτορας Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, 

Μιχάλης Παυλίδης, Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Βιολογίας, και

Κώστας Σπανουδάκης, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας, Αντιπρύτανης ΠΚ.

 

ΥΓ. Επικοινωνήσαμε και με τον έτερο υποψήφιο του πρυτανικού σχήματος Γιώργο Κοντάκη, που επιφυλάχθηκε να μας απαντήσει!

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ