Ακρίβεια: Κόβουμε είδη πρώτης ανάγκης αλλά οι τιμές απογειώνονται

Newsroom
Newsroom

Το τσουνάμι των αυξήσεων που ξεκίνησε πέρυσι θα συνεχιστεί και φέτος – Έρχονται νέες ανατιμήσεις το 2023 έως και 20%

Απτόητες συνεχίζουν τις αυξήσεις στα βασικά καταναλωτικά αγαθά βιομηχανίες και λιανεμπορικές επιχειρήσεις, με το μαρτύριο της ακρίβειας να μην έχει τέλος παρά το γεγονός ότι προβλέπεται μείωση της κατανάλωσης.

Τα 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο CEO της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, στο πλαίσιο της σημερινής εκδήλωσης της εταιρείας Nielsen- Shopper Trends Event 2023.

Ειδικότερα, σε δείγμα 32 διευθυνόντων συμβούλων από επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας, προκύπτει πως σε ποσοστό 68% απάντησαν ότι θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών εφέτος.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 5% σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, ενώ 1 στους 2 απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως το 10%. Υπάρχει δε και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.

Οι ανατιμήσεις απογειώνουν τον τζίρο και καταποντίζουν την κατανάλωση

Λόγω και των επερχόμενων ανατιμήσεων ο τζίρος της αγοράς εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 2-5% σύμφωνα με το το 53% των στελεχών -βάσει της έρευνας CEO outlook- ενώ για το 30% του δείγματος η ανάπτυξη της αγοράς σε αξία θα κινηθεί στα επίπεδα του 6-10%.

Το εντυπωσιακό είναι πως οι ανατιμήσεις θα γίνουν όταν οι καταναλωτές εξαντλημένοι από την ακρίβεια μειώνουν τις αγορές ακόμη και τροφίμων πρώτης ανάγκης, καθώς και βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης.

Ειδικότερα, το 50% των ερωτηθέντων προβλέπει μείωση της κατανάλωσης, λόγω του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων, ωστόσο το 40% αναμένει σταθερότητα σε επίπεδο όγκου πωλήσεων στο -1-+1%.

Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν και αφορούν μετρήσεις έως και τον Φεβρουάριο του 2023, η μέση αύξηση της τιμής στα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) διαμορφώθηκε στο 6% τη στιγμή που οι όγκοι πωλήσεων διατήρησαν σχεδόν σταθερή εικόνα στο -0,4% ενώ η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 6,4%.

Πάντως η ακρίβεια και κατ’ επέκταση η μείωση της κατανάλωσης δεν «αγγίζει» το ίδιο όλες τις κατηγορίες προϊόντων.

Συγκεκριμένα, στις δέκα μεγαλύτερες κατηγορίες βάσει τζίρου, υπάρχουν κατηγορίες με μεγάλη αύξηση τιμής που παρ’ όλα αυτά οι πωλήσεις σε όγκο καταγράφουν ανοδική πορεία.

Μια τέτοια κατηγορία είναι το χαρτί υγείας που εμφανίζει ανατίμηση 10% και αύξηση όγκων 2%. Στον αντίποδα, σε άλλες κατηγορίες, όπως για παράδειγμα το ελαιόλαδο, οι αυξήσεις στις τιμές έχουν πλήξει τις πωλούμενες ποσότητες που υποχωρούν στο εξεταζόμενο διάστημα κατά 5%.

Προβληματίζει η καταναλωτική συμπεριφορά

Λιανεμπόριο και βιομηχανία στις βασικότερες προκλήσεις για τη φετινή χρονιά ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων τη μειωμένη αγοραστική δύναμη καταναλωτών, τις επιπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα, το αυξημένο κόστος πρώτων υλών, τη δυσκολία πρόσβασης στις πρώτες ύλες, τη διαφοροποίηση στην συμπεριφορά των καταναλωτών λόγω της πανδημίας αρχικά και στη συνέχεια του πληθωριστικού περιβάλλοντος και τα προβλήματα πληρωμών και ρευστότητας.

Πτώση ΦΠΑ ή καλάθι του νοικοκυριού;

Σε ό,τι αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Νικολέττα Σπερελάκη, σε ποσοστό 80% οι καταναλωτές θεωρούν ότι το καλάθι από μόνο του δεν επαρκεί για το θέμα της συγκράτησης των τιμών ενώ 9 στους δέκα θεωρεί πιο αποτελεσματικό μέτρο η μείωση του ΦΠΑ.

Πηγή: ot.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ