Οι πληθωριστικές πιέσεις «ροκανίζουν» το καλάθι των νοικοκυριών

Newsroom
Newsroom

Τι εξετάζεται για την αναχαίτιση των ανατιμήσεων

Με έναν δύσκολο χειμώνα να είναι καθ' οδόν, στο μικροσκόπιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχουν μπει οι ανατιμήσεις (κρυφές και φανερές) των βασικών καταναλωτικών αγαθών σε συνάρτηση με τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, σύντομα αναμένεται τα σούπερ μάρκετ να παρουσιάσουν στο υπουργείο ένα «καλάθι» 50 προϊόντων από 20 διαφορετικές κατηγορίες στις τιμές των οποίων θα γίνει προσπάθεια συγκράτησης αυξήσεων, στο μέγιστο δυνατόν βαθμό. Τα προϊόντα σε κάθε «καλάθι» - που θα είναι διαφορετικό για κάθε αλυσίδα - θα αφορούν συγκεκριμένους κωδικούς επώνυμων προϊόντων και ιδιωτικής ετικέτας που θα επιλέγει κάθε αλυσίδα, κυρίως είδη πρώτης ανάγκης όπως ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, γάλα, καφέ, ζάχαρη, απορρυπαντικά κ.ά.

Προκειμένου να διασφαλιστεί και η συναίνεση από την πλευρά των προμηθευτών την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων με εκπροσώπους της βιομηχανίας με σκοπό τον περιορισμό των αυξήσεων.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, Αντώνης Μακρής που συμμετείχε στη συνάντηση που πραγματοποίησε την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Α. Γεωργιάδης με εκπροσώπους φορέων και του λιανεμπορίου τονίζει ότι «η ανάγκη των εταιρειών να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο έναντι των συμπολιτών μας που έχουν αδυναμία εξυπηρέτησης των βασικών αναγκών τους ήρθε να υλοποιηθεί κατόπιν προτάσεως του υπουργείου μέσα από το καλάθι νοικοκυράς». Σύμφωνα με τον κ. Μακρή η ειδοποιός διαφορά παλαιοτέρων πρωτοβουλιών με τη σημερινή είναι ότι κάποιοι είχαν το θάρρος να το αποφασίσουν και το θράσος να πάρουν την κατάλληλη απόφαση να βοηθήσουν στην υλοποίησή του. «Μένει να αποδειχθεί πώς αυτό θα εξυπηρετήσει και θα απαντήσει στις ανάγκες και στην τσέπη του καταναλωτή» ανέφερε.

Στο πλαίσιο υλοποίησης της πρωτοβουλίας του υπουργείου που ανακοινώθηκε, τεχνική βοήθεια στη συνεργασία του με τις επιχειρήσεις θα προσφέρει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές «καθώς έχουμε μια καλή γνώση της αγοράς, των τάσεων και των καταναλωτικών συνηθειών, θα παρέχουμε τεχνική βοήθεια στο υπουργείο προκειμένου να υλοποιηθούν αυτά που ανακοινώθηκαν και το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατόν για όλους τους εμπλεκόμενους».

Από την πλευρά του, ο retail analyst, Κωνσταντίνος Μαχαίρας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισημαίνει ότι πρόκειται για μια σωστή πολιτική πρόταση που γίνεται ήδη στο εξωτερικό σε πληθωριστικά περιβάλλοντα. Ωστόσο σημείωσε ότι αυτό συμβαίνει και στην Ελλάδα τα τελευταία επτά χρόνια με τη μορφή των προωθητικών ενεργειών. «Δεν γνωρίζω το βάθος των συζητήσεων γύρω από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία αλλά αυτό που πιστεύω είναι ότι η ελεύθερη αγορά πάντοτε ρυθμίζει τα πράγματα πολύ πιο γρήγορα και πιο σωστά και όχι καταναγκαστικά» συμπλήρωσε ο κ. Μαχαίρας.

Αναφερόμενος στο πληθωριστικό περιβάλλον έτσι όπως διαμορφώνεται, εκτίμησε ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα μπορεί να φτάσει το 15% στο τέλος του χρόνου. Πρόσθεσε επίσης, ότι οι υψηλότερες τιμές στους νέους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών προς λιανεμπόρους φέρνουν νέες αυξήσεις στα βασικά καταναλωτικά αγαθά ενώ την ίδια στιγμή το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών για τρόφιμα συρρικνώνεται. Εκτίμησε μάλιστα ότι η ύφεση θα συνεχιστεί μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου χρόνου και αν δεν υπάρξουν άλλες «δυσάρεστες εκπλήξεις» θα υπάρξει επιστροφή στην κανονικότητα.

Για την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου μέχρι το τέλος του έτους, ο κ. Μαχαίρας σημείωσε ότι οι πωλήσεις σε όγκο θα είμαι μειωμένες 5-7% και οριακά πάνω σε αξία μεταξύ 1 με 2% ενώ η κερδοφορία θα είναι πτωτική.

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ