Η ιστορία κατασκευής του Λιμένος Ηρακλείου και οι διευκρινίσεις

Με ενδιαφέρον παρακολουθώ την σειρά των δημοσιευμάτων σας που αναφέρεται στην ιστορία κατασκευής του Λιμένος Ηρακλείου.

Αγαπητό cretalive,

με ενδιαφέρον παρακολουθώ την σειρά των δημοσιευμάτων σας που αναφέρεται στην ιστορία κατασκευής του Λιμένος Ηρακλείου.

Όμως κάποια αναφερόμενα δεν είναι σωστά και υποχρεούμαι να αποκαταστήσω τα πραγματικά στοιχειά που έχω μελετήσει στα αρχεία του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου νυν Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ και συγκεκριμένα:

1ον,  ο Κιτσίκης  που αναφέρεται ότι ήταν Δ/ντης της κατασκευάστριας εταιρείας MUCK ALPEIN K SON  δεν είναι ορθό καθότι ο κ. Κιτσίκη ήταν καθηγητής ΤΟΥ Ε.Μ.Π και ήταν ο μελετητής του κτιρίου του ψυγείου που έγινε το έτος 1955 και υπήρξε καθηγητής του αείμνηστου Δασκαλάκη πρώην Δ/ντου Τεχνικών Υπηρεσιών του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου στο ΕΜΠ. 

2ον,  ο Μιτσοτάκης Γεώργιος που αναφέρεται ήταν ο πρώτος Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου ήταν αυτός που το έτος 1920 έκανε την κινηματογράφηση στον Εσταυρωμένο στην θέση Τσαλικάκι που στα τούρκικα θα πει θέση του Τσαλικ. Ο Μιτσοτάκης ήταν αυτός που επέλεξε την τοποθεσία στον Εσταυρωμένο που με αναγκαστική απαλλοτρίωση αγοράστηκε η έκταση για την κατασκευή του νταμαριού του ΛΤΗ καθότι είχε άριστη ποιότητα σιδηρόπετρας που χρησίμευσε για την κατασκευή του Λιμένος Ηρακλείου από το έτος 1921 εως το ετος 1939. Στο νταμάρι λοιπόν του ΛΤΗ γινόταν η εξόρυξη της πέτρας με φουρνέλα και μεταφερόταν στον Λιμένα Ηρακλείου με τον ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ/ΝΤΕΚΟΒΙΛ ήταν το όνομα του και όλη η σιδηροδρομική γραμμή έκτασης 38 στρεμμάτων και το νταμάρι 160 στρεμμάτων περίπου είναι ιδιωτική περιουσία του τότε ΛΤΗ και νυν ΟΛΗ ΑΕ κατόπιν  αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και εγγεγραμμένο στο Υποθηκοφυλακείο Ηρακλείου υπέρ του ΛΤΗ.

3ον,   για την κατασκευή του βόρειου λιμενοβραχίονα  που αναφέρεστε ότι κατασκευάστηκε από την αγγλική εταιρεία  δεν είναι ορθό γιατί κατασκευάστηκε μόνο μικρο τμήμα γυρωθεν του φρουρίου Κούλε.  Ο δε βόρειος λιμενοβραχίονας κατασκευάσθηκε αρχικός μετά το έτος 1962 και ολοκληρώθηκε την 10ετια 1970 από την κατασκευάστρια εταιρεία ΞΕΚΤΕ.

4ον, ο Βοιλας που αναφέρεται ήταν ο εργολάβος που κατασκεύασε το Μπετεινάκι και ήταν αυτός που αγόρασε με πλειοδοσία τον σιδηρόδρομο με τα επτά βαγόνια του το έτος 1939 που όμως δεν υλοποιήθηκε λόγω του πόλεμου.

5ον,  η προβλήτα του μικρού Κούλε που αναφέρεται ότι ήταν η προβλήτα των σταφυλιών δεν είναι ορθό καθότι τα σταφύλια του νομού Ηρακλείου συγκεντρώνονταν στις 2 σταφυλαποθήκες του λιμένος που ήταν το κτίριο του θεατρικού σταθμού και του πρώην ΚΤΕΛ Ηρακλείου-Λασιθίου που κατασκευάσθηκαν το έτος 1922 και έμπροσθεν αυτόν επί της της  παραλιακής οδοί έδεναν τα πλοία και φορτωνόταν τα σταφύλια στα οποία είχε  επιβάλλει μεγάλη φορολογία η Λιμενική Επιτροπή Ηρακλείου, που όπως αναφέρεται "χάριν της φορολογίας των σταφυλιών, υπήρξε η ανάπτυξη του Λιμένος Ηρακλείου. Στο σημείο που είναι τώρα η Τράπεζα Πειραιώς, αγκυροβολούσε το πλοίο και φόρτωνε τα ελαιόλαδα από το εργοστάσιο του Αλεπουδέλη που ήταν ο πατέρας του ποιητή μας Οδυσσέα Ελύτη μέχρι το τέλος της 10ετιας του 1950.

Φραγκάκης Εμμανουήλ

Δ/ΝΤΗΣ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΕ

Σας ευχαριστώ

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ