«Έχω διπολική σχέση με το χορό», λέει ο Κρητικός χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης

​Η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, "Links", έχει την υπογραφή του σπουδαίου χορογράφου Αντώνη Φωνιαδάκη, ο οποίος από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αναλαμβάνει τα καθήκοντα του διευθυντή του Μπαλέτου.

Είναι αφιερωμένη σε δύο κορυφαίους συνθέτες του μπαρόκ, τον Μπαχ και Χαίντελ που γεννήθηκαν την ίδια χρονιά, το 1685, σε κοντινές πόλεις, αλλά δεν συναντήθηκαν ποτέ μεταξύ τους.

«Αποφάσισα με τον μουσικολόγο και συνθέτη που συνεργάζομαι εδώ και πολλά χρόνια, τον Ζυλιέν Ταρρίντ, να κάνουμε μια βραδιά βασισμένη σε συνθέτες μπαρόκ. Σκεφτήκαμε τον Μπαχ και τον Χαίντελ, οι οποίοι, ενώ έζησαν την ίδια χρονική περίοδο, δεν είχαν την τύχη να συναντηθούν. Θέλαμε να κάνουμε αυτή την αντίστιξη, να τους βάλουμε στην ίδια βραδιά, χωρίς αυτό να γίνει μια μουσικολογική μελέτη. Μας ενδιέφερε αυτό το πάντρεμα, που θα ήταν αδιανόητο να γίνει εκείνη την περίοδο, αλλά γίνεται τώρα. Άρα το θέμα είναι η συνύπαρξη αυτών των δύο συνθετών, το links, η σύνδεση» λέει ο Αντώνης Φωνιαδάκης.

Η παράσταση αποτελείται από τρία μέρη, το Selon Desir, το οποίο ο Φωνιαδάκης έχει πρωτοπαρουσιάσει στο Μπαλέτο της Γενεύης, και τα Air και Links, τα οποία χορογράφησε ειδικά για το μπαλέτο της ΕΛΣ.

«Το έργο παρουσιάζεται με τη μορφή σπονδυλωτής παράστασης. Η πρώτη χορογραφία είναι ένα κομμάτι ρεπερτορίου που είχα κάνει με το Μπαλέτο της Γενεύης, οι άλλες δύο είναι δημιουργίες για την ομάδα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η μια σε πουέντ, με μια γραφή πιο κλασική, γιατί ήθελα να εξερευνήσω τις δυνατότητες της ομάδας. Άρα το Links ουσιαστικά έρχεται να δεθεί και σε αυτό, στο πώς συνδέονται τα συναισθήματα από το ένα κομμάτι στο άλλο», τονίζει ο διεθνής χορογράφος και συμπληρώνει: «Αν σκεφτώ ότι το 2006 δημιούργησα πρώτη φορά για το Μπαλέτο της ΕΛΣ και επιστρέφω φέτος το 2016 με μια νέα δημιουργία, για μένα αυτός είναι ένας σύνδεσμος και επιπλέον ένας σύνδεσμος της γραφής μέσα στα χρόνια, για το πώς έχω εξελιχθεί. Υπάρχει μια σχέση στην πορεία, που θα την αφουγκραστεί ο θεατής και μπορεί να φανταστεί ότι είναι τρεις χορογράφοι. Υπάρχει αυτός ο κίνδυνος. Αυτό όμως με ενδιαφέρει. Με ενδιαφέρει αυτή η πολυμορφία, τόσο για τη βραδιά αυτή, όσο και για την δουλειά μου την ίδια, κάτι που μπορεί να ξαφνιάζει τους θεατές. Είναι μια καλή ευκαιρία να απενοχοποιηθώ από έναν ρόλο, που ίσως κάποιοι να νομίζουν ότι έχω. Είναι μια ευκαιρία να δείξω μια παλέτα που όλοι οι καλλιτέχνες έχουμε».

Μιλώντας για χορογραφική του γλώσσα και την τεχνική του στη συγκεκριμένη παράσταση ο Αντώνης Φωνιαδάκης είπε: «Έχω μια σχεδόν διπολική σχέση με τον χορό, γιατί ενώ έχω σπουδάσει ως μοντέρνος χορευτής, έχω βρεθεί να συμμετέχω σε ένα νεοκλασικό συγκρότημα, και στην καριέρα μου να ανταπεξέρχομαι σε πιο νεοκλασικά κομμάτια, άρα έχω μάθει κι έχω αγαπήσει και τον μοντέρνο και τον νεοκλασικό χορό- και πολλές φορές προσπαθώ να παντρέψω αρμονικά στοιχεία κι από τον ένα και από τον άλλο. Δεν επιδιώκω να κάνω ένα χορογραφικό υβρίδιο, αλλά με ενδιαφέρει αυτή η ευκολία μου να καταπιάνομαι. Αυτό που προσπάθησα να κάνω ήταν, ναι μεν να ακούσω και να σεβαστώ τη φύση μου, αλλά ταυτόχρονα να ακούσω την τεχνική των χορευτών, το γεγονός ότι δουλεύω σε μια ομάδα με ένα προφίλ κλασικό-νεοκλασικό, και δεν μπορώ να το απαρνηθώ, ούτε είμαι εδώ να το αντιστρέψω».

Τον Αντώνη Φονιαδάκη χαρακτηρίζει και ενθουσιάζει η ρευστότητα και η αέναη κίνηση. «Παρά την τεχνική που έχω καλλιεργήσει τόσα χρόνια, είμαι σαν χαμαιλέων, γιατί θεματικά και η σκέψη πίσω από τη δουλειά μπορεί να είναι άλλοτε πιο κλασική κι άλλες φορές πιο πειραματική. Έτσι, αισθάνομαι τυχερός και πιο πλούσιος, γιατί δεν υπάρχει κάτι κεκτημένο που φοβάμαι μην το χάσω. Είμαι σε μια διαρκή αναζήτηση».

Ο Αντώνης Φωνιαδάκης εργάστηκε με τον συνθέτη Ζιλιέν Ταρίντ προκειμένου να δημιουργήσουν μια σύνθεση πάνω στη μπαρόκ μουσική. «Η μουσική του Μπαχ και του Χαίντελ δημιουργεί από μόνη της ένα τοπίο στον χώρο, που προκαλεί ατμόσφαιρα και θεατρικότητα. Για παράδειγμα, το πρώτο μέρος της βραδιάς με τα Κατά Ματθαίον και Κατά Ιωάννη Πάθη του Μπαχ έχει κάτι πολύ πιο πομπώδες και μεγαλεπίβολο σε σχέση με το τρίτο κομμάτι που είναι πιο θλιμμένο, πιο μελαγχολικό. Η χροιά της μουσικής καταλαμβάνει τον χώρο με ένα πολύ συγκεκριμένο συναίσθημα. Ο Ζυλιέν Ταρρίντ, όμως, δεν ήταν μόνο υπεύθυνος για την επιλογή των μουσικών. Κατάφερε επίσης να τις συνδέσει με ηχητικούς χώρους και μικροσυνθέσεις για να κάνει ανατροπή στην αλληλουχία με πολύ απαλή αρμονική σύνδεση. Υπάρχουν λοιπόν κι άλλα links. Δεν δουλεύω με την παρτιτούρα, δεν μελετάω τη μουσική ως άνθρωπος της μουσικής, την ακούω, την αποκωδικοποιώ, δεν με ενδιαφέρει να εγκλωβιστώ σε αυτήν».

Στο Links την επιμέλεια των σκηνικών έχει ο Αντώνης Φωνιαδάκης (Apotosoma) μαζί με τον Σάκη Μπιρμπίλη, τα κοστούμια υπογράφει ο Τάσος Σοφρονίου και τους φωτισμούς ο Σάκης Μπιρμπίλης. Συμμετέχουν οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet της ΕΛΣ, καθώς και Σπουδαστές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ.

Στη δεύτερη παράσταση της παραγωγής, την Τετάρτη 6 Απριλίου, θα διατεθούν 150 εισιτήρια για ανέργους, στην τιμή των 5 ευρώ.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ