Μεταφέρονται για να...σωθούν τα αρχαία, που βρέθηκαν στο Βενιζέλειο!

Με απόφαση του υπουργού Υποδομών κ.Σπίρτζη δίδονται επιπλέον όροι τεχνικής ικανότητας για να προχωρήσει το έργο μεταφοράς των σπουδαίων ευρημάτων


Ένα μεγάλο…πολιτιστικό έργο στην...επέκταση του Βενιζελείου αποφάσισε να χρηματοδοτήσει το υπουργείο Υποδομών! Με χθεσινή του απόφαση ο κ.Σπίρτζης διακήρυξε επιπλέον όρους τεχνικής ικανότητας και προκήρυξε τους όρους δημοπράτησης για την «απόσπαση αποκαλυφθέντος τμήματος Ρωμαϊκής Οδού και επανατοποθέτησή της στον αύλειο χώρο των Νέων Πτερύγων»,  του έργου: «Κατασκευή Νέων Πτερύγων στο Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου ΄΄Βενιζέλειο – Πανάνειο”!

Ο υπουργός σύμφωνα με πληροφορίες ενόψει της δημοπράτησης της β φάσης της επέκτασης πουη περιφέρεια Κρήτης ενέταξε στο νέο ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί με 330 χιλιάδες ευρώ το έργο μεταφοράς των σημαντικών αρχαίων ευρημάτων που εντοπίστηκαν στις ανασκαφές!

Συγκεκριμένα,  κατά  τις  εκσκαφές  θεμελίων  του  έργου ανακαλύφθηκε, μεταξύ άλλων αρχαιολογικών ευρημάτων, και τμήμα ρωμαϊκής οδού.

Δεδομένου ότι δεν εγκρίθηκε η μερική διατήρηση,  στο υπόγειο  του κτιρίου,  τμημάτων της ρωμαϊκής οδού, ως μόνη λύση, προκρίθηκε η ενιαία απόσπαση και μεταφορά της ρωμαϊκής οδού στον αύλειο χώρο του νοσοκομείου.

  Η κατασκευή  του έργου παρουσιάζει  ιδιαιτερότητες  και δυσκολίες,  καθώς πρόκειται  να εκτελεστούν  εργασίες  εξειδικευμένες  και σε ιδιαίτερης  αρχαιολογικής  αξίας  και σημασίας μνημείο και ένεκα τούτου θα πρέπει να εκτελεστούν με ιδιαίτερη προσοχή και από συνεργεία έμπειρα, ώστε να μην υπάρξουν κακοτεχνίες, αστοχίες και φθορά του μνημείου.

  Σύμφωνα με την μελέτη   των μελετητών Δ. Κορρέ & Φ. Γραβαλά,  προβλέπονται εργασίες σε 3 φάσεις-   Πρόδρομες εργασίες  (Εκσκαφές υπό αρχαιολογική  παρακολούθηση,  προετοιμασία  από ειδικευμένο συντηρητή κ.λπ.)

-  Εργασίες ενιαίας απόσπασης από ειδικευμένο και έμπειρο συνεργείο (με αποδεδειγμένη εμπειρία σε ανάλογο αντικείμενο την τελευταία 5ετία)

-  Εργασίες   συντήρησης  και ανάδειξης  στην  τελική  θέση  (συμπεριλαμβανομένης  της συντήρησης από ειδικευμένο συντηρητή)

 

Πως θα γίνει η μεταφορά

 

Η οδός στην οποία πρόκειται να εκτελεστεί σειρά  εργασιών,αποτελείται από ανομοιόμορφους λίθους συνδεδεμένους με εδαφικό υλικό. Οι δύο παρειές της οδού αποτελούνται από μεγαλύτερους λίθους, οι οποίοι έχουν επιφανειακή διαμόρφωση στην εξωτερική τους πλευρά. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ο ανοικτός αγωγός εγκάρσια του άξονα της οδού και θα μεταφερθεί σε απόσταση  30μ. περίπου. Η οδός θα αποσπαστεί  σε τρία τμήματα των 7,50m περίπου το καθένα. Στα σημεία κατάτμησης θα αφαιρεθεί μια σειρά λίθων από συντηρητή, αφού προηγηθεί λεπτομερής φωτογράφιση και σχεδιαστική αποτύπωση των λίθων ώστε να επανατοποθετηθούν με ακρίβεια. Οι λίθοι που θα παραμείνουν εκατέρωθεν της τομής  και σε πλάτος  0,50m  περίπου  θα  στερεωθούν  και προστατευτούν  κατάλληλα.  Ο νάρθηκας θα κατασκευαστεί με συνδυασμό μεταλλικής κατασκευής και δοκών από οπλισμένο σκυρόδεμα. Ο νάρθηκας θα αποτελεί ουσιαστικά και τη θεμελίωση της οδού στην τελική θέση και θα καλυφθεί από εδαφικό υλικό, ώστε να μην είναι ορατός όταν ολοκληρωθεί το έργο. Κάθε τμήμα θα αποσπαστεί με την χρήση υδραυλικών γρύλων και θα ανυψωθεί με ανυψωτικό μηχάνημα. Εν συνεχεία  θα τοποθετηθεί σε ράγες ολίσθησης  όπου θα ολισθήσει  κατά την διεύθυνση του άξονα της οδού μέχρι το ύψος της τελικής θέσης. Εκεί με το ίδιο ανυψωτικό μηχάνημα θα μεταφερθεί παράλληλα με τον άξονα του στην τελική θέση απόθεσης. Περιμετρικά της οδού θα κατασκευαστεί  μεταλλικό κιγκλίδωμα το οποίο θα περιορίζει  την πρόσβαση επί της οδού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. 

Όπως αναφέρει ο υπουργός δεδομένου ότι οι προβλεπόμενες εργασίες είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες και εξειδικευμένες, κρίνεται ότι η αξιόπιστη, έντεχνη και αποτελεσματική εκτέλεση του έργου θα διασφαλιστεί  με την προσθήκη σχετικών επιπλέον όρων τεχνικής ικανότητας  στη διακήρυξη, ώστε ο τελικός ανάδοχος  να  διαθέτει  την  αναγκαία  εμπειρία  και να  περιοριστεί  στο  ελάχιστο  δυνατό  ο κίνδυνος ζημιών και καταστροφών του μνημείου..

Σύμφωνα με το υπουργείο οι διαγωνιζόμενοι και σε περίπτωση κοινοπραξίας ένα τουλάχιστον μέλος αυτής, θα πρέπει, επί ποινή αποκλεισμού, να διαθέτουν:

- Αποδεδειγμένη εμπειρία σε εκτέλεση παρόμοιων έργων, που έχουν παραληφθεί την τελευταία δεκαετία, συνολικού προϋπολογισμού (Άθροισμα των έργων της τελευταίας δεκαετίας και ανεξαρτήτως προϋπολογισμού
εκάστου έργου) ίσου τουλάχιστον με το 80% αυτού του δημοπρατούμενου έργου με Φ.Π.Α. ή να συνεργάζονται με φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διαθέτει την εμπειρία αυτή. Ως παρόμοια έργα νοούνται τα έργα απόσπασης,
μεταφοράς και απόθεσης μνημείων και κτιρίων, ενδιαφέροντος του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η   συνεργασία   θα   αποδεικνύεται   με   συμβολαιογραφική   πράξη   ή   ιδιωτικό συμφωνητικό, επικυρωμένο για το γνήσιο των υπογραφών, πρότασης και αποδοχής της συνεργασίας με το υπόψη έργο.

 

 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ