Η σπουδαιότητα της εκπαίδευσης των πρώτων βοηθειών στην ακαδημαϊκή κοινότητα

Η σπουδαιότητα της εκπαίδευσης των πρώτων βοηθειών στην ακαδημαϊκή κοινότητα
Newsroom
Newsroom

Μία ενδιαφέρουσα εργασία που παρουσιάστηκε στα πλαίσια του 15ου Πανελλήνιου Επιστημονικού και Επαγγελματικού Νοσηλευτικού Συνεδρίου της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος στα Χανιά

Ενδιαφέρουσα Εργασία Παρουσιάστηκε από την κα. Ελένη Σταματοπούλου PhD (c), MSc Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, MSc Διοίκηση Μονάδων Υγείας & Κοινωνικής Πρόνοιας Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής & Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λειτουργός Δημόσιας Υγείας, Εκπαιδευτικός, RN Γ.Ν.Α. ΚΑΤ, Μέλος Ελληνικής Εταιρείας Εσωτερικής Παθολογίας, Member PCRS-UK, στα πλαίσια του 15ου Πανελλήνιου Επιστημονικού και Επαγγελματικού Νοσηλευτικού Συνεδρίου της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος στα Χανιά, η οποία η ανάδειξε ΤΗΝ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

fg

Συμμετείχαν η Σπυριδούλα-Ίρις Βασιλακοπούλου, Φοιτήτρια Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών, Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Πα.Δ.Α.), Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων Ελλάδος και ο Δημήτριος Χανιώτης MD, PhD, FESC, Πρόεδρος, του Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών, Σχολής Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (Πα.Δ.Α.). 

Κατά την παρουσίαση αναφέρθηκε ότι η εκπαίδευση στην ακαδημαϊκή κοινότητα μετά το σχολείο και την οικογένεια, αποτελεί τον τρίτο πιο σημαντικό φορέα στη ζωή ενός ανθρώπου μέσα στην οποία μαθαίνει και αναπτύσσει πολλές από τις δεξιότητές του. 
Τα επείγοντα περιστατικά υγείας συχνά παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια οποιαδήποτε ώρας, και χρήζουν της άμεσης παροχής πρώτων βοηθειών, καθώς επιδεινώνονται λόγω έλλειψης γνώσεων ή καθυστέρησης της παροχής αυτών. Η παραμέληση στην εκπαίδευση των πρώτων βοηθειών μπορεί να είναι εις βάρος της κοινωνίας, καθώς δεν είναι σε θέση όλοι να αξιολογήσουν τον κίνδυνο με τον ίδιο τρόπο στο σύστημα της επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας. 

Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η ανάδειξη της σπουδαιότητας της εκπαίδευσης στις αρχές των πρώτων βοηθειών στην ακαδημαϊκή κοινότητα. 

Τα αποτελέσματα της εργασίας κατέδειξαν ότι με τη βασική εκπαίδευση των αρχών στις πρώτες βοήθειες εισάγονται θεμελιώδεις δεξιότητες. Η εκμάθηση του τρόπου επικοινωνίας με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι ανεκτίμητη και ενισχύει έμμεσα την επικοινωνία, στο συντονισμό της διαχείρισης ενός επείγοντος συμβάντος. Η εκπαίδευση των πρώτων βοηθειών ενθαρρύνει τους φοιτητές να εργαστούν ως ομάδα, με δεξιότητες που προάγουν την εμπιστοσύνη, στο πώς να διαχειριστούν τα διάφορα ατυχήματα και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, εμπνέοντας ένα έθνος νεαρών ηγετών. 

Επιπρόσθετα η ενίσχυση των ευέλικτων ικανοτήτων είναι πιο πιθανό να επηρεάσουν θετικά τον κόσμο και να δημιουργήσουν μια κοινωνία με γνώση και ισορροπία. Περίπου 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν από διάφορα είδη ατυχημάτων κάθε χρόνο στον κόσμο, δηλαδή κάθε χρόνο σε 10 δευτερόλεπτα υπάρχει ένας νεκρός. Η εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες, θα μπορούσε να μειώσει περισσότερους από 140.000 θανάτους ετησίως καθώς πιθανώς θα είχαν αποφευχθεί. Η γνώση των βασικών αρχών στις πρώτες βοήθειες μπορεί να είναι σωτήρια, για σενάρια όπως είναι η καρδιακή ανακοπή, οι τραυματισμοί και οι πτώσεις σε όλους τους φοιτητές της ακαδημαϊκής κοινότητας ανεξαρτήτως σχολής φοίτησης. Η διαμόρφωση των στόχων της εκπαίδευσης με βάση τις «καλές πρακτικές» συμβάλλουν στη ποιότητα ενός πιο ασφαλούς περιβάλλοντος διαχείρισης περιστατικού στην επείγουσα ιατρική. Οι γνώσεις και οι δεξιότητες σωστής παροχής των πρώτων βοηθειών τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εργαστηριακό επίπεδο στην ακαδημαϊκή κοινότητα έχουν βαρύνουσα σημασία στις περιπτώσεις των ξαφνικών ατυχημάτων, καθώς εξασφαλίζουν σωτήριες ενέργειες στον τόπο της έκτακτης ανάγκης, σώζοντας ζωές και μειώνοντας αρχικά τον βαθμό τραυματισμού.

Επιπρόσθετα πολλές χώρες και περιοχές έχουν εφαρμόσει την εκπαίδευση και την πρακτική κατάρτιση της γνώσης των πρώτων βοηθειών ως υποχρεωτικό μάθημα. Τα κατά τόπους Πανεπιστήμια διαφόρων χωρών έχουν ενισχύσει τη διαδεδομένη εκπαίδευση των μαθητών στις γνώσεις πρώτων βοηθειών με διάφορους τρόπους και φορείς. 
 
Το 2012 το μάθημα των πρώτων βοηθειών εντάχθηκε επίσημα στο ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Πεκίνου και ήταν επίσης η πρώτη φορά που ένα μάθημα έκτακτης ανάγκης έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των φοιτητών. 

Η Εταιρεία του Ερυθρού Σταυρού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Fudan οργάνωσε ομάδες έκτακτης ανάγκης για να αναλάβουν την ευθύνη εκπαίδευσης πρώτων βοηθειών οι φοιτητές. 

Το Πανεπιστήμιο Central South συμμετείχε στην οργάνωση πρώτων βοηθειών με μεγάλης κλίμακας δημόσιες δραστηριότητες και δυναμικά διαδεδομένες γνώσεις έκτακτης ανάγκης για την προνοσοκομειακή φροντίδα. 
Το Πανεπιστήμιο του Chongqing, σε συνεργασία με τον τοπικό Ερυθρό Σταυρό, στόχευσαν στη διάδοση των γνώσεων πρώτων βοηθειών για φοιτητές οργανώνοντας τη δραστηριότητα με τίτλο «Εκπαίδευση στις γνώσεις και τις δεξιότητες πρώτων βοηθειών για φοιτητές» και απονεμήθηκαν πιστοποιητικά σε εκπαιδευμένους φοιτητές. 

Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Wuhan παρουσίασε διάλεξη γνώσεων πρώτων βοηθειών ως υποχρεωτικό μάθημα στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση για πρωτοετείς φοιτητές και οργανωμένη εθελοντική ομάδα υπηρεσιών τόσο για τη διάδοση όσο και την ενίσχυση των γνώσεων στις πρώτες βοήθειες στην κοινότητα. Το Πανεπιστήμιο Jishou χρησιμοποίησε μαθήματα επιλογής για την παροχή εκπαίδευσης πρώτων βοηθειών για φοιτητές εκτός ιατρικών σχολών. Το Suzhou Vocational Health College πραγματοποίησε τη διαδεδομένη εκπαίδευση της γνώσης πρώτων βοηθειών μέσω του διαδικτυακού μαθήματος «βασικές γνώσεις και τεχνικές πρώτων βοηθειών». Η προσέγγιση των γνώσεων στις πρώτες βοήθειες για τους φοιτητές πρέπει να καταστεί και να εφαρμοστεί σε ένα ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Συνήθως οι φοιτητές αποκτούν διάσπαρτες γνώσεις, ενώ οι περισσότερες εμπεριστατωμένες γνώσεις αποκτώνται μέσω των επιστημονικών διαλέξεων και πρακτικής εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες και στην επείγουσα ιατρική, επηρεάζοντας θετικά την αυτοπεποίθηση τους και δημιουργώντας οφέλη τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο εάν παρουσιαστεί επείγουσα έκτακτη ανάγκη. 
 
Η προοπτική του οράματος για μία κοινωνία με έναν μεγάλο αριθμό νέων επιστημόνων καταρτισμένων στις πρώτες βοήθειες θα επιφέρει κέρδος σε ανθρώπινες ζωές οι οποίες απειλούνται από σοβαρά ατυχήματα και κρίσιμες καταστάσεις, στην καθημερινότητα. Η εκμάθηση του τρόπου επικοινωνίας με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης στην ακαδημαϊκή κοινότητα είναι ανεκτίμητη και ενισχύει έμμεσα την επικοινωνία και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ηγεσίας στους φοιτητές της ακαδημαϊκής κοινότητας συμβάλλοντας στην επιτυχή διαχείριση και αντιμετώπιση ενός επείγοντος περιστατικού. 
Παρευρισκόμενες ήταν οι συντονίστριες των e-poster κα. Μαγδαληνή Σελαμανίδου Νοσηλεύτρια, MSc, Προϊσταμένη Μονάδας Μεσογειακής Αναιμίας, Γ. Ν. Βόλου «Αχιλλοπούλειο» Τομεάρχισα Παθολογικού Τομέα, η κα. Ουρανία Παναγοπούλου Νοσηλεύτρια, MSc, Προϊσταμένη Χειρουργείου Πανεπιστημιακού Νοσοκομείού Ρίου, η κα. Γεωργία Λυμπεροπούλου Νοσηλεύτρια, MSc, Προϊσταμένη, Ενδοσκοπικού Γαστρεντερολογικού Τμήματος, Σισμανόγλειο Νοσοκομείο και η κα. Αθανασία Γακή Νοσηλεύτρια, MSc, Εκπαιδευτικός, 7ο ΕΠΑΛ Πάτρας.
 
Συμπερασματικά η συμβολή της εκπαίδευσης των πρώτων βοηθειών ως προς την παροχή γνώσεων στην ακαδημαϊκή κοινότητα είναι ένα αποδοτικό «εργαλείο» από πλευράς κόστους (άμεσου, έμμεσου και άυλου), συντελώντας και στην μείωση του ψυχοκοινωνικού κόστους Δημόσιας υγείας.
 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ