H Κάντια του 1640 και το Ηράκλειο του 2021 και της υποκρισίας

Γρηγόρης Πασπάτης
Γρηγόρης Πασπάτης
H Κάντια του 1640 και το Ηράκλειο του 2021 και της υποκρισίας

Η «Κάντια του 1640» έχει αποδειχθεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο

Του Γρηγόρη Πασπάτη*
 

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον -ενίοτε και με απορία- όσα γράφονται και λέγονται ετούτες τις ημέρες με αφορμή το βίντεο «Η Κάντια του 1640».

Το ενδιαφέρον προκύπτει από το ίδιο το θέμα. Πίσω από τις κραυγές και τους αφορισμούς, η συζήτηση αφορά ή θα έπρεπε να αφορά στην ιστορία της πόλης και την καλύτερη δυνατή αποτύπωση αλλά και αξιοποίησή της. Και τούτη είναι μια κουβέντα που αξίζει να γίνει. Ψύχραιμα και με επιχειρήματα.

Η απορία, ωστόσο, έρχεται αβίαστα, όχι μόνο σε εμένα, αλλά φαντάζομαι σε οποιονδήποτε μαθαίνει το ιστορικό του περιβόητου πια βίντεο.

Θυμίζω τα βασικά, για όσους δεν τα γνωρίζουν: η εφαρμογή, μέρος της οποίας είναι το βίντεο, χρηματοδοτήθηκε το 2013 από το ΕΣΠΑ 2007-2013, ολοκληρώθηκε το 2014 και παρουσιάστηκε το 2015. Η παρούσα δημοτική αρχή ούτε ανέθεσε το έργο, ούτε αποφάσισε εκείνη σχετικά με το κόστος ή το περιεχόμενό του.

Δεν το αναφέρω ως άλλοθι ή απολογία, αλλά ως γεγονός. Άλλωστε πρόκειται για μια άκρως επιτυχημένη εφαρμογή με την οποία έχουν ξεναγηθεί ήδη πάνω από 6.000 πολίτες, Έλληνες και ξένοι, ενώ το ίδιο το βίντεο έχει πάνω από 36.000 προβολές στην ιστοσελίδα Youtube. Μέχρι πρότινος, ουδείς είχε διαμαρτυρηθεί για αυτήν. Αντιθέτως, δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολιτεύσεως, δήλωναν συγκινημένοι όταν το έργο παρουσιαζόταν στο κοινό και εγκαλούσαν την δημοτική αρχή του Βασίλη Λαμπρινού να μην  προσπαθήσει να το παρουσιάσει ως δικό της αφού είναι έργο του πρώην Δημάρχου! Άλλοι δημοτικοί σύμβουλοι, ως αντιδήμαρχοι, φωτογραφίζονταν μπροστά στο βίντεο και στον δημιουργό του, σε εκθέσεις.

Σήμερα, οι ίδιοι αυτοί σύμβουλοι συμφωνούν με τους «16» που υπογράφουν την επιστολή. Επιφοίτηση ή λαϊκισμός; Σε κάθε περίπτωση τα γραπτά -και οι φωτογραφίες- μένουν. 

Επιπλέον, από το καλοκαίρι του 2014, υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις του Δήμου Ηρακλείου με πλήρη περιγραφή της εφαρμογής και λίστα των μνημείων που επρόκειτο να περιληφθούν στην ψηφιακή απεικόνιση της Ενετικής Κάντια (https://bit.ly/2SKL5yJ).

O τότε Δήμαρχος μάλιστα, είχε δηλώσει για το βίντεο ότι «αποτυπώνει πλήρως την εικόνα μιας ιδιαίτερα σημαντικής για τα δεδομένα της εποχής εκείνης πόλης, κρίνοντας από το μνημειακό χαρακτήρα των κτισμάτων της, ειδικά μάλιστα στο διοικητικό κέντρο, γύρω δηλαδή από τη Λότζια, από τα επιβλητικά τείχη με τις πύλες, το λιμάνι με τα νεώρια και το φρούριο».

Ιδού η -προφανής- απορία λοιπόν: όσοι, θεωρούν ελλειμματική ή και προσβλητική αυτή την απεικόνιση, είχαν σχεδόν εφτά χρόνια στην διάθεσή τους για να εκφράσουν τις όποιες, θεμιτές αντιρρήσεις τους. Όχι ένα και δύο. Εφτά! Και αν υποθέσουμε ότι δεν το κατάλαβαν το 2014, όταν το ανακοίνωνε η τότε δημοτική αρχή με υπερηφάνεια (και δικαίως), δεν το κατάλαβαν ούτε το 2015 όταν παρουσιάστηκε, δεν το κατάλαβαν ούτε τα επόμενα χρόνια, όταν χιλιάδες επισκέπτες-χρήστες της εφαρμογής στο info point απολάμβαναν αυτήν την ψηφιακή ξενάγηση;

Και το κατάλαβαν, μόλις το 2021, όταν η εφαρμογή απλώς αναβαθμίστηκε τεχνολογικά και δεν άλλαξε σε τίποτα το περιεχόμενό της;

Γιατί; Γιατί τώρα; Και από πού κι ως πού εγκαλούν τώρα τους αρμόδιους Αντιδημάρχους και τον Βασίλη Λαμπρινό για ένα έργο που ουσιαστικά μορφοποιήθηκε το 2013; Ποιος θυμήθηκε ξαφνικά το κόστος, του φάνηκε υπερβολικό  και ζητά ευθύνες από την παρούσα δημοτική  αρχή, όταν ουδείς τόλμησε (ή έστω δεν σκέφτηκε εγκαίρως) να ψελλίσει κουβέντα σχετικά με όλα τα παραπάνω, όταν το βίντεο αυτό εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και δημιουργήθηκε;

Θα μείνω στο ετεροχρονισμένο της αντίδρασης περισσότερο και όχι στον τρόπο και το ύφος με το οποία αυτή εκδηλώθηκε -με μια δημόσια και αχρείαστα επιθετική επιστολή.

Το Ηράκλειο, επί Βασίλη Λαμπρινού και με αρμόδια Αντιδήμαρχο την Αριστέα Πλεύρη, έχει αποκτήσει ξανά πολιτιστική ταυτότητα και δυναμική. Και αυτό είναι πανθομολογούμενο και δεν αλλάζει, όσο κι αν προφανώς ενοχλεί ορισμένους.

Φυσικά, κάθε προσπάθεια να αποδοθεί στη σημερινή δημοτική αρχή πρόθεση υποβάθμισης της σημασίας των ορθόδοξων μνημείων στην ιστορία της πόλης, είναι αστεία, υποβολιμαία και δεν χρήζει καν σχολιασμού.  Παρεμπιπτόντως, όσοι ενδιαφέρονται όψιμα ή ουσιαστικά για το Μουσείο της Αγίας Αικατερίνης, μπορούν να παρακολουθήσουν την εξαιρετική παραγωγή του ψηφιακού καναλιού του Δήμου, στην οποία οι θεατές ξεναγούνται στο Μουσείο (https://bit.ly/3tNWIBT).

Εν κατακλείδι, η «Κάντια του 1640» έχει αποδειχθεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, για τους επισκέπτες ή τους Ηρακλειώτες που ενδιαφέρονται να μάθουν κάποια πράγματα για ένα μόνο κομμάτι από την πλούσια ιστορία της πόλης μας. Και παρότι δεν έχω την επιστημοσύνη για να κρίνω σε βάθος (αναρωτιέμαι αν την έχουν και όλοι όσοι βιάζονται να εκτεθούν δημόσια), θεωρώ ότι οι υπεύθυνοι αρχαιολόγοι που το επιμελήθηκαν, έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά. 

Αν χωρά βελτιώσεις; Πιθανόν και ευχαρίστως να τις συζητήσουμε. Ως δημοτική αρχή έχουμε αποδείξει πολλές φορές ότι είμαστε υπέρ του ανοιχτού και δημιουργικού διαλόγου. Αλλά προτού βελτιώσουμε την Κάντια του 1640, ίσως πρέπει να ασχοληθούμε λίγο και με την υποκρισία που κάποιες στιγμές περισσεύει στο Ηράκλειο του 2021.

 

 

*Ο Γρηγόριος Αλ. Πασπάτης είναι Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου


Διαβάστε επίσης:

Ασκήσεις μνημοσύνης σε μια αμνήμονα πόλη

Έντονες αντιδράσεις για το βίντεο του Χάνδακα το έτος 1640

Σε "παρανόηση" αποδίδει ο Δήμος τις αντιδράσεις για το βίντεο του Χάνδακα

Εντυπωσιακό video «ξεναγεί» τους επισκέπτες στην Candia του 1640!




 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ