Τουριστικά καταλύματα: Η φθίνουσα πορεία και οι προοπτικές ανάκαμψης

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

Ο πρόεδρος των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στο χώρο... κάνει το «ταμείο» της χρονιάς

Του Αντώνη Παντινάκη

“Γλυκόπικρη” γεύση αφήνει στους ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων το εφετινό καλοκαίρι. Το ξεκίνημα της περιόδου ήταν υποτονικό: Η εκκίνηση κακή και η κίνηση μειωμένη έως και 25%!

Το φινάλε ωστόσο είναι διαφορετικό · Τα άδεια δωμάτια και διαμερίσματα γέμισαν, με τις πληρότητες να ξεπερνούν το 80-85%.

“Αλίμονο αν δεν είχαμε και τώρα κόσμο!”, σχολίασε ο κ. Γιώργος Χριστοδουλάκης, πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων και Δωματίων Ν. Ηρακλείου “Η Φιλοξενία”. Οι κρατήσεις ανέβηκαν πάρα πολύ ο δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου, σε μία σεζόν “πολύ ιδιαίτερη και δύσκολη”, όπως την χαρακτηρίζει ο ίδιος, “σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια”.

Ο κ. Χριστοδουλάκης υπογράμμισε ότι γενικά εφέτος “υπήρξε μία αρκετά μεγάλη πτώση” στην εισροή τουριστών, “στα δικά μας καταλύματα άγγιξε το 20-25%”.

Η καθίζηση είχε “ιδιαιτερότητες”. Έπληξε “συγκεκριμένα καταλύματα ”, κι ασφαλώς δεν ήρθε από μόνη της. Σημαντικό ρόλο έπαιξε “το άνοιγμα των υπολοίπων αγορών”, αλλά και “κάποιες συγκεκριμένες μορφές καταλυμάτων” απ’ τις οποίες “δεχόμαστε η αλήθεια είναι έναν αθέμιτο ανταγωνισμό”.

Όπως ξεκαθάρισε πάντως ο πρόεδρος των Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων και Δωματίων, “το θέμα δεν είναι να έρθουμε σε αντιπαράθεση με κάποια μορφή τουρισμού. Η αγορά είναι ελεύθερη, μπορούν και πρέπει να υπάρξουν όλα. Αλλά είναι υπεύθυνη η Πολιτεία να θωρακίσει τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να θωρακιστούν, να ενισχυθούν, και μετά να υπάρξουν και οι υπόλοιπες μορφές τουριστικών καταλυμάτων, που θα ενισχύσουν το υπάρχον τουριστικό προϊόν”.

Η ποιότητα των τουριστών και οι "κινήσεις που δεν έγιναν"

Η άλλη βασική παράμετρος στην οποία εστίασε ο κ. Χριστοδουλάκης έχει να κάνει με την αλλαγή της ποιότητας του κόσμου. “Δεν υπάρχει αγοραστική δεινότητα από το πελατολόγιο που έρχεται. Ο κόσμος είναι αρκετά σφιχτός, δεν διαθέτει αρκετά χρήματα. Επίσης, έχουν μειωθεί λίγο και οι μέρες της διαμονής. Δεν είναι όπως πέρυσι και τις προηγούμενες χρονιές. Ο μέσος όρος στα καταλύματα μας είναι γύρω στις 4 μέρες”.

Συν τοις άλλοις, “δυστυχώς οι κινήσεις που κάναμε όλα αυτά τα χρόνια φαίνεται πώς δεν ήταν αρκετές για να έχουμε μία σταθερότητα στο πελατολόγιο, έτσι ώστε να έρθει και περισσότερος κόσμος στην Κρήτη και την Ελλάδα. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να έχουμε κάνει περισσότερα πράγματα”.

"Επιτακτική ανάγκη να ενεργήσουμε μεθοδικά και ομαδικά"

Μολαταύτα, επειδή “ποτέ δεν είναι αργά”, ο πρόεδρος των Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων και Δωματίων επιλέγει να δει την θετική όψη του νομίσματος· Προσβλέπει σε συνεργασίες για την ανασύνθεση του τοπικού τουριστικού προϊόντος, που θα εξασφαλίσει ένα πιο ευοίωνο και στέρεο αναπτυξιακά μέλλον. Υπερτονίζει τέλος την (υπερ)αξία που δημιουργούν οι μόνιμοι επισκέπτες της Κρήτης, πρακτική που ακολουθούν κατά κόρον τα καταλύματα τα οποία εκπροσωπεί, επενδύοντας στην δύναμη του σταθερού πελατολογίου: “Πρέπει να αντιδράσουμε γιατί δεν έχουμε πολλά περιθώρια. Πιστεύουμε ότι είμαστε σε καλύτερο δρόμο. Πιστεύουμε ότι θα ισορροπήσει η κατάσταση και με τις κινήσεις που θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια, να υπάρξει μία ισορροπία και να οδεύσουμε προς μία σταθερότητα για να μην συνεχιστεί αυτή η πτώση. Γι’ αυτό και είναι επιτακτική ανάγκη να ενεργήσουμε μεθοδικά, ομαδικά, να φτάσουμε σε ένα σημείο να συνεργαστούμε όλοι οι φορείς του τουρισμού ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τα τουριστικά καταλύματα, όπως γνωρίζει και όλος ο κόσμος, ήρθαν στην αγορά μετά από χρόνια, όταν τα ξενοδοχεία δεν είχαν πλέον διαθέσιμα δωμάτια και κλίνες. Ήρθαν συμπληρωματικά. Γι’ αυτό και λεγόμαστε μη κύρια τουριστικά καταλύματα, ακόμα και σήμερα. Όμως, έχουμε αναβαθμιστεί. Θεωρώ ότι έχουμε προσφέρει πολλά πράγματα στον τουρισμό, κι αυτό θέλω να πιστεύω ότι το αναγνωρίζει όλος ο κόσμος και η αγορά γενικότερα. Όλα αυτά τα χρόνια δημιουργούμε ένα πελατολόγιο που φτάνει στο μέσο όρο των καταλυμάτων μας, πάνω από 60% επαναλαμβανόμενους πελάτες. Αυτό νομίζω λέει αρκετά πράγματα και από πάρα πολύ βασικές και σημαντικές αγορές για την Κρήτη. Κι όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι οι βασικοί πρεσβευτές μας στο εξωτερικό, κάνουν φοβερή διαφήμιση στην Κρήτη. Νομίζω ότι αυτό δεν πρέπει να χαθεί, πρέπει να θωρακιστεί και να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού”.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ