Το Λασίθι του '80, μέσα από τη ματιά διάσημου σκηνοθέτη

Το Ίδρυμα Ωνάση "πλημμύρισε" ... από Κρήτη

Μία ιδιαίτερη συνάντηση έγινε αυτές τις μέρες στην Αθήνα αφού εκεί βρέθηκε ο πιο διάσημος σκηνοθέτης της Γερμανίας και ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή σκηνοθέτες του κόσμου, που διαμένει πια στο Χόλιγουντ, ο Βέρνερ Χέρτζογκ.

Μία συνάντηση του ελληνικού πολιτισμού με την ανατρεπτική αισθητική ματιά του μεγάλου καλλιτέχνη. Μία συνάντηση που ήταν όμως γεμάτη από Κρήτη.

Συγκεκριμένα ο μεγάλος σκηνοθέτης εξομολογήθηκε συγκινημένος στο κοινό της Αθήνας ότι οι πρώτες του δύο ταινίες με μία μόνο κάμερα και μία μικρή επιδότηση εκείνη την εποχή γυρίστηκαν στην Κρήτη και συγκεκριμένα στο Λασίθι.

Αφορούσαν δύο από τα πιο όμορφα τοπία του κόσμου την Ελούντα και το οροπέδιο Λασιθίου.

Έτσι το ίδρυμα Ωνάση πλημμύρισε από εικόνες απίστευτης ομορφιάς του οροπεδίου Λασιθίου στην δεκαετία του 60 με μία ταινία το sings of life με ήρωα ένα Γερμανό στρατιώτη που τρελαίνεται βλέποντας το θέαμα εν καιρώ πολέμου των δέκα χιλιάδων ανεμόμυλων με ανοιχτά πανιά στον αέρα της Κρήτης.

Ένα θέαμα που όπως εξομολογήθηκε ο ίδιος ο σκηνοθέτης σε μια προσωπική συνάντηση με τον πολύ δραστήριο Γενικό Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών Δημήτρη Πλευράκη,πού κατάγεται από το Λασίθι, τον επηρέασε βαθύτατα και καθόρισε ουσιαστικά την πορεία του και στα επόμενα χρόνια, μια πορεία διαρκών επιτυχιών και αναγνωρίσεων ανά την υφήλιο.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε περπατήσει στα βουνά της Κρήτης όταν από ένα άνοιγμα αντίκρισε την εξωπραγματική ομορφιά του οροπέδιο Λασιθίου. Αυτή την ομορφιά των δέκα χιλιάδων μύλων την κατέγραψε ώστε να κάνει ακόμα περισσότερο εμφανή την αντίθεση μεταξύ του Πολέμου και του λαϊκού ειρηνικού Κρητικού πολιτισμού.

Επίσης κατέγραψε πρωτοποριακά εκείνη την εποχή τη Σπιναλόγκα με παράλληλα πλάνα από το μεγάλο κρητικό λυράρη Καρεκλά όποιος αρνείται να μιλήσει για το νησί παρά μόνο εκφράζεται με τον ήχο της κρητικής Λύρας.

Στην ερώτηση τι ήταν αυτό που τον οδήγησε στο πρώτο ταξίδι αυτογνωσίας στην καρδιά του ελληνικού πολιτισμού ο σκηνοθέτης αποκάλυψε στο Γενικό ότι ο παππούς του ήταν αρχαιολόγος με ανασκαφές στην Κω και ότι ο ίδιος ταξίδεψε ξέροντας αρχαία ελληνικά εκείνη την εποχή μιλούσε καταλάβαινε ακόμα και έγραφε στα ελληνικά.

Ακόμη και ο ήρωας του Γερμανού στρατιώτη που τρελαίνεται αποτέλεσε το πρότυπο του στη μεγάλη ταινία akirε η μάστιγα του Θεού για τον αντίστοιχο Ισπανό conquistador που παίζει με ανυπέρβλητη ερμηνεία ο Κλάους Κίνσκι που διαδραματίζεται αντίστοιχα στις ζούγκλες του Αμαζονίου.

Το φυσικό τοπίο εξάλλου κυριαρχεί στις ταινίες του είτε αφορά το εσωτερικό των ηφαιστείων της Ισλανδίας είτε την παγωμένη ήπειρο της ανταρκτικής είτε τη έρημο Σαχάρα που γύρισε και μία από τις τελευταίες του ταινίες με πρωταγωνίστρια τη Νικόλ Κίντμαν.

Για αυτούς τους τόπους της εξωπραγματικής διάστασης του φυσικού τοπίου όπως το οροπέδιο Λασιθίου και η Σπιναλόγκα μίλησαν στο ίδρυμα Ωνάση και ο Γενικός τον ενημέρωσε για τις κοινές προσπάθειες των κρητικών όλης της γης να ενταχθούν στον παγκόσμιο κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Και τον κάλεσε φυσικά να συμβάλει και εκείνος με το κύρος του τις διεθνείς γνωριμίες του και κυρίως την αισθητική του μάτια, στην ανάδειξη του Λασιθίου σε κάτι παγκόσμια εξαιρετικό που και ο ίδιος βίωσε, κατέγραψε και πρόβαλλε παγκόσμια στην πρώτη του ταινία.

Επίσης μεταφέροντας τις ευχαριστίες του κρητικού λαού αφού τα πλάνα του αποτελούν τα μοναδικά σωζόμενα τεκμήρια ομορφιάς για εκείνη την εποχή ο γενικός Δημήτρης Πλευράκης τον κάλεσε να επισκεφτεί σύντομα και το νησί μας.

Οι διεθνείς υποχρεώσεις όμως αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη του Χόλιγουντ που του αρχίζει γυρίσματα στη Βραζιλία, για την καινούργια του ταινία ελπίζουμε να του το επιτρέψουν.

Τελειώνοντας ο Γενικός Απόδημος του Υπουργείου Πολιτισμού, δήλωσε ότι καμιά φορά εμείς οι Κρητικοί θεωρούμε είμαστε το κέντρο του κόσμου. Και στιγμές σαν και αυτές τα γεγονότα αλλά και οι θεοί της Κρήτης το επιβεβαιώνουν μέσα από τη ματιά ενός παγκόσμιου ταξιδευτή που το ταξίδι του άρχισε στην Κρήτη.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ