Η αξιολόγηση βάζει «φωτιά» στα σχολεία - Πληθαίνουν οι αντιδράσεις

Κατερίνα Μυλωνά
Κατερίνα Μυλωνά

Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν, μεταξύ άλλων, πως η δεδομένη στιγμή είναι άκαιρη, λόγω του διαρκούς ανοίγματος και κλεισίματος των σχολικών μονάδων

Της Κατερίνας Μυλωνά

Τη στιγμή που η πανδημία του κορωνοϊού και η κακοκαιρία «Μήδεια» ανοίγουν και κλείνουν τα σχολεία, το Υπουργείο Παιδείας επιμένει να προχωρήσει το μέτρο της αξιολόγησης. Απέναντί του έχει, όχι μόνο τους συνδικαλιστές της εκπαίδευσης, αλλά τους διευθυντές των σχολείων και τους συντονιστές του εκπαιδευτικού έργου.

Υπόμνημα με τους προβληματισμούς και τις προτάσεις των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης σχετικά με την Υ.Α. 6603/ΓΔ4/20-1-2021 (Φ.Ε.Κ. Β΄140), «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο» εστάλη στο Υπουργείο ενώ πρόταση κατέθεσαν 62 διευθυντές σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Ηράκλειο.

Άκαιρη και άτοπη η αξιολόγηση τη δεδομένη στιγμή

 



Ο διευθυντής του 3ου Λυκείου Ηρακλείου, κ. Μανώλης Αλεξάκης, αναφέρει στο Cretalive πως οι διευθυντές, στο κείμενό τους, αναδεικνύουν τις αδυναμίες που έχει στην εφαρμογή του το μέτρο της αξιολόγησης.

«Μας προβληματίζει η μονοπρόσωπη εξωτερική αξιολόγηση, το γεγονός ότι οι σχολικοί σύμβουλοι μετατρέπονται σε επιθεωρητές. Πρόκειται για ένα ατεκμηρίωτο επιστημονικά εγχείρημα», τονίζει. Όπως λέει, έχουν σταλεί ορισμένες παράμετροι που οι αρμόδιοι καλούνται να ακολουθήσουν, χωρίς να γνωρίζουν πού θα οδηγήσουν και ποιος είναι ο στόχος.

Όλοι, ακόμα και όσοι δεν υπογράφουν το συγκεκριμένο κείμενο, τονίζουν πως τη δεδομένη στιγμή, που τα σχολεία ανοίγουν και κλείνουν διαρκώς, δεν είναι δυνατή η εφαρμογή της αξιολόγησης.

Ο διευθυντής του Δημοτικού σχολείου Μοχού, κ. Θεόφιλος Λαμπρογιαννάκης, αναφέρει πως το μέτρο δεν πρόκειται να προχωρήσει, ο κλάδος θα ακολουθήσει το σχέδιο της ΔΟΕ που προβλέπει απεργία- αποχή από την αξιολόγηση.

«Το Υπουργείο επέλεξε τον εκβιασμό αντί το διάλογο που είχε υποσχεθεί», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όπως λέει, χρειάζεται χρόνος για να καλλιεργηθεί η σχετική κουλτούρα στα σχολεία και σίγουρα όχι τώρα που λόγω πανδημίας υπάρχει μία ασφυκτική πίεση στα σχολεία.

 

Οι προτάσεις των διευθυντών

Στο κείμενο των διευθυντών των σχολείων του Ηρακλείου, κατατίθενται οι εξής προτάσεις

  • Αναστολή υλοποίησης της αξιολόγησης για το διάστημα, Φεβρουάριος – Ιούνιος 2021 
  • Κατάργηση της εξωτερικής αξιολόγησης - Υιοθέτηση ενός μοντέλου – μεθόδου Προγραμματισμού, προκειμένου η εσωτερική αυτο-αξιολόγηση να αποκτήσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τέτοια που ταιριάζουν σε οργανισμούς δυναμικούς, όπως είναι μια Σχολική Μονάδα. Θα πρέπει όμως να δίνεται η δυνατότητα οι παράμετροι αυτοί να τροποποιούνται και να προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε Σχολικής Μονάδας, παραμένοντας ταυτόχρονα ανοικτές σε καινοτόμες ιδέες. 
  • Διαδικασία εσωτερικής αξιολόγησης με στοχοθεσία για κάθε σχολική μονάδα σε βάση τριετούς σχεδιασμού. 
  • Πιλοτική εφαρμογή τριετούς διάρκειας, ώστε να υπάρξει ο απαιτούμενος συντονισμός και η αφομοίωση, επιμόρφωση επί της μεθόδου αυτοαξιολόγησης (προγραμματισμός, σχέδια δράσης, κτλ) 
  • Η πλατφόρμα του Σχολικού Δικτύου μπορεί να συμπληρώνεται σε ετήσια βάση και να αποτυπώνει τον Προγραμματισμό και την υλοποίηση κάθε σχολικής Μονάδας.
  • Η αποτίμηση για να έχει ουσία και περιεχόμενο πρέπει να είναι περιγραφική.

 

Προβληματισμοί από το ΠΕΚΕΣ Κρήτης

 

Το ΠΕΚΕΣ Κρήτης τονίζει πως 

«(α) Από τον Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα, οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, μέσα σε πρωτόγνωρες και πολύ δύσκολες κοινωνικές συνθήκες, υποστήριξαν συνειδητά το έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με γνώμονα τη διατήρηση της σημαντικής σχέσης παιδαγωγού-μαθητή, την υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους και τη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας. Οι εκπαιδευτικοί επιδόθηκαν σε έναν τεράστιο αγώνα, αξιοποιώντας εργαλεία και διαδικασίες σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς προγενέστερη εμπειρία και χωρίς επαρκή επιμόρφωση για την υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος. Μετά το άνοιγμα των σχολικών μονάδων, ο αγώνας των εκπαιδευτικών συνεχίζεται σε ένα εξαιρετικά θολό τοπίο με αβέβαιο ορίζοντα, λόγω της αντίξοης συγκυρίας που διανύουμε και συνακόλουθα της εναλλαγής της δια ζώσης με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Έχοντας ξεπεράσει, ήδη, το μέσο του διδακτικού έτους, κύριο μέλημα των εκπαιδευτικών είναι αφενός η ασφαλής λειτουργία των σχολικών μονάδων και αφετέρου η συναισθηματική και η παιδαγωγική υποστήριξη των μαθητών καθώς και η κάλυψη της διδακτέας ύλης. Κάτω από αυτές τις επιβαρυμένες συναισθηματικά, εκπαιδευτικά και κοινωνικά συνθήκες, με δεδομένες τις δυσκολίες λειτουργίας των σχολικών μονάδων, των Συλλόγων Διδασκόντων και των εκπαιδευτικών στην επιτέλεση του εκπαιδευτικού έργου, θεωρούμε ότι η χρονική στιγμή της εφαρμογής του εγχειρήματος του συλλογικού προγραμματισμού και της εσωτερικής και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο, δεν είναι κατάλληλη και γι’ αυτό προτείνουμε την αναστολή της. 

(β) Το παιδαγωγικό έργο των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου επικεντρώνεται πρωτίστως στον υποστηρικτικό ρόλο τον οποίο διαδραματίζουν, ανάλογα με τις δυνατότητες, τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε εκπαιδευτικής συλλογικότητας και κάθε εκπαιδευτικού. Ο μετασχηματισμός αυτού του ρόλου από καθοδηγητικός διαμεσολαβητικός, ανατροφοδοτικός και υποστηρικτικός σε ρόλο «εξωτερικού αξιολογητή», θα διαρρήξει την παιδαγωγική σχέση των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου με τους εκπαιδευτικούς. Η πρότασή μας, με βάση το θεσμοθετημένο καθηκοντολόγιό μας, είναι: η ουσιαστική παρουσία μας στον σχεδιασμό και την οργάνωση του προγραμματισμού των σχολικών μονάδων ευθύνης μας, αλλά και η εποπτεία και η υποστήριξη στο πεδίο της υλοποίησής του. Για την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου χρειάζεται να παρεμβαίνουν συμβουλευτικά, με παιδαγωγική ευελιξία, και με τεκμηριωμένες παιδαγωγικά προτάσεις, οι οποίες να ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας και να λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις και τις ιδέες των εκπαιδευτικών και όχι να λειτουργούν «εξωτερικά» και με κριτική αποστολή και στάση. Δίνουμε βαρύτητα σε μια αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου η οποία θα έχει ανατροφοδοτικό χαρακτήρα και όχι σε μια μορφή αξιολόγησης η οποία θα δίνει έμφαση στις γραφειοκρατικές διαδικασίες και στις πολλαπλές αξιολογικές εκθέσεις. 

Το κοινό όραμα όλων είναι η θεμελίωση μιας αξιολογικής διαδικασίας, η οποία θα αποτελεί σημαντικό διαμεσολαβητικό παράγοντα για τη διαμόρφωση δυναμικών περιβαλλόντων, τα οποία θα οδηγούν στην προαγωγή της μάθησης και στην ουσιαστική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού έργου και της εκπαιδευτικής κοινότητας.»

Δείτε αναλυτικά το κείμενο ΕΔΩ

Ενημερωτική εκδήλωση για την αξιολόγηση

Ο  Σύλλογος εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» διοργανώνει, στα πλαίσια της ενημέρωσης για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, διαδικτυακή συνάντηση , για  όλες/όλους τις/τους διευθύντριες/ντές και τις/τους προϊσταμένες/νους των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων καθώς και για όλους τους εκπαιδευτικούς την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου και ώρα 18:30 στην ηλεκτρονική διεύθυνση :

https://us02web.zoom.us/j/81671355165?pwd=L1ltUUJYdDFZTWl2dlh5YnBzWWJidz09 

«Για την καλύτερη ενημέρωσή σας στην διαδικτυακή συνάντηση θα συμμετέχει και ο Ταμίας – Υπεύθυνος Τύπου και Δημ. Σχέσεων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας  Ανδρουλάκης Μάνος. Παράλληλα θα μπορείτε να υποβάλλετε ερωτήσεις για τα τρέχοντα θέματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα.

Θα χρησιμοποιηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα Zoom  στην οποία μπορείτε να μπείτε πατώντας τον παραπάνω σύνδεσμο μέσω browser ή θα κάνετε εγκατάσταση της εφαρμογής. Παρακαλώ κατά την είσοδο σας να γράφεται το ονοματεπώνυμό σας.

Είναι  επιβεβλημένη  η συμμετοχή   σας  για να  διαμορφώσουμε  μαζί  το  πλαίσιο  των  αντιδράσεων  σε  σχέση   με  την  εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων», τονίζει ο σύλλογος.   


 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ