Οδηγός για ποδηλάτες: Το επόμενο βήμα για ένα Ηράκλειο πιο "πράσινο"

Φρόσω Μαστορίδη
Φρόσω Μαστορίδη

Εάν “κλείσουν” τα τείχη για τα αυτοκίνητα, το ποδήλατο θα είναι το μόνο όχημα που θα μπορεί να κυκλοφορήσει εντός της πόλης του Ηρακλείου

Με τον Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας να "τρέχει" τις τελευταίες μέρες και την Κρήτη να δίνει "ηχηρό παρών" σε αυτό το σπουδαίο γεγονός, δημιουργήθηκαν πολλά ερωτήματα αλλά και προβληματισμοί.

Το Cretalive επικοινώνησε με δύο αθλητές ποδηλασίας αλλά και επιχειρηματίες του χώρου, τους κύριους Ανδρέα Μαυράκη Ανδρέα και Μανώλη Καληωράκη, με ενεργή συμμετοχή και στον ποδηλατικό γύρο και μας επισήμαναν κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες ενώ συζητήσαμε και πιο καίρια σημεία για τις υποχρεώσεις των ποδηλατών, όπως ακόμη και για τις υποδομές μέσα στην πόλη του Ηρακλείου.

O Διεθνής Ποδηλατικός Γύρος επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από σχεδόν μια δεκαετία και τα μάτια του των φίλων του ποδηλάτου στράφηκαν στη χώρα μας και φυσικά στην Κρήτη. Μάτια που δεν είναι και λίγα σε αριθμό, αφού πρόκειται ένα άθλημα με μεγάλη τηλεθέαση στο Eurosport. 

Όμως, είναι η Κρήτη έτοιμη να υποδεχθεί την ποδηλασία; Η ποσότητα των ποδηλάτων έχει αυξηθεί σημαντικά μετά την καραντίνα λόγω κορωνοϊού ενώ και το τελευταίο διάστημα  ακόμη περισσότεροι μικροί και μεγάλοι ανεβαίνουν στα ποδήλατά τους επηρεασμένοι ίσως, από τη σπουδαία αυτή αθλητική εκδήλωση.

Μετά την υποχρεωτική για όλους καραντίνα, πολύς κόσμος αναγκάστηκε να ανακαλύψει το ποδήλατο ως μια δραστηριότητα που μπορεί να κάνει μαζί με τα παιδιά του, οικογενειακά.

Είναι μια ήπια μορφή άσκησης, όπου βγαίνεις στο περιβάλλον και ξεφεύγεις από την οθόνη. Μια περίοδο που τα παιδιά ουσιαστικά μεγαλώνουν μπροστά σε μια οθόνη, από εκεί που προσπαθούσαμε να τα ξεκολλήσουμε, ήρθε η καραντίνα και τα έβαλε μπροστά της από το πρωί μέχρι το βράδυ.

μητέρα με δύο γιοι του σε ταξίδι ποδηλάτων - Φωτογραφία, εικόνα

Όμως τι χρειάζεται ένας ποδηλάτης προκειμένου να βγει στον δρόμο;

Όπως μας επισήμανε ο κος Καληωράκης αρκετές φορές, το πιο σημαντικό είναι ο ποδηλάτης να γνωρίζει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι αδιανόητο να κυκλοφορεί κανείς στους δρόμους δίχως να γνωρίζει τον ΚΟΚ για την ασφάλειά του.

"Ο κόσμος έχει συνδέσει τον ΚΟΚ με τις κλήσεις, το θέμα είναι η ασφάλειά μας. Ας είμαστε πρώτα ασφαλείς και μετά νόμιμοι" λέει χαρακτηριστικά. 

 Τι αξεσουάρ πρέπει να έχει πάνω του ο ποδηλάτης;

  • Το πιο σημαντικό πριν βγούμε έξω είναι ένα καλής ποιότητας κράνος που θα μας προστατεύει από τις πτώσεις,
  • έπειτα, επίσης απαραίτητο είναι ένα πολύ καλό και δυνατό πίσω φως, προκειμένου να είμαστε ορατοί στα οχήματα 

Σημαντικά είναι επίσης:

  • ένα καλό φως για μπροστά, κυρίως για τις διασταυρώσεις το βράδυ,
  • ένα ζευγάρι γάντια που θα εμποδίσουν τους κραδασμούς να περάσουν στον καρπό μας και στη συνέχεια στον αυχένα,
  • αλλά χρήσιμος σε συνθήκες πόλης είναι κι ο αριστερός καθρέφτης.

Δρόμος ή πεζοδρόμιο; Από που πρέπει να πηγαίνει το ποδήλατο;

"Ζούμε σε μια πόλη που δεν έχει καμία υποδομή για ποδήλατο, ούτε για αυτοκίνητο – θα έπρεπε οι υποδομές των ποδηλάτων να είχαν αυξηθεί στο κέντρο, κυρίως μέσα στην παλιά πόλη. Το νέο πλακόστρωτο είναι απροσπέλαστο. Εδώ με το μηχανάκι είναι δύσκολο να περάσεις. Για τα ποδήλατα, κυρίως γι’ αυτά επειδή παίρνουν μεγαλύτερες πιέσεις στα λάστιχα, "βγαίνει" ο αυχένας του οδηγού, πρέπει να κατέβεις για να περάσεις. 

Όμως, δεν μπορείς ούτε από το πεζοδρόμιο. Το ποδήλατο είναι παράνομο παντού. Στο στενό πεζοδρόμιο που έχουμε, θα ενοχλήσει τον πεζό- όπου ο πεζός είναι το no1 , έχει προτεραιότητα έναντι όλων. Στον δρόμο θα ενοχλήσει το αυτοκίνητο γιατί δεν υπάρχει χώρος να περάσει.

Είμαστε παράνομοι και ενοχλητικοί παντού. Ο μόνος ποδηλατόδρομος που υπάρχει πραγματικά στο Ηράκλειο, είναι ένα μικρό κομμάτι στον Καράβολα. Πάλι όμως λόγω παιδείας, οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πως είναι ποδηλατόδρομος, και κυκλοφορούν με τα κατοικίδιά τους, τα παιδιά τους- δεν είναι ότι το κάνουν γιατί θέλουν να παρανομούν ή γιατί θέλουν να εκνευρίσουν τους ποδηλάτες, αλλά γιατί δεν το γνωρίζουν. Υπάρχει η σήμανση στο έδαφος αλλά όταν δεν υπάρχει η παιδεία, δεν μπορεί να καταλάβει τη σήμανση. Κι όταν αυτό δεν είναι σε μια ευρεία κλίμακα, να το συναντά παντού, αλλά το βρίσκει σε ένα δρομάκι, σου λέει είναι ένα δρομάκι για παιδιά, εκεί πάει το μυαλό του.

Άνδρας, Ποδήλατο, Καταλληλότητα, Δραστηριότητα, Ταξίδι

Όταν πηγαίνουμε από το δρόμο σε ποια πλευρά πρέπει να βρισκόμαστε;

Δύσκολη ερμηνεία. Για να μην ενοχλούμε, πρέπει να πηγαίνουμε δεξιά στο δρόμο. Όμως, μέσα στην πόλη τα αντανακλαστικά των οδηγών είναι πεσμένα γιατί πηγαίνουν χαλαρά σε ουρά, είτε θα μιλάνε στο κινητό τους, μπορεί να στέλνουν και μήνυμα. Αλλά κι ο σχεδιασμός των νέων αυτοκινήτων δημιουργεί στο αυτοκίνητο ένα τυφλό σημείο στην άκρη δεξιά που είσαι εσύ.

Οπότε ενώ εσύ βρίσκεσαι εκεί για να μην ενοχλείς, στην ουσία στο αυτοκίνητο και στην προσοχή του οδηγού είσαι “αόρατος”.

Το πιο σωστό και πιο νόμιμο είναι, βάσει των ορίων ταχύτητας μέσα στην πόλη που είναι 30 χλμ- όπου και κινούνται οι ποδηλάτες με αυτήν την ταχύτητα, κανονικά πρέπει να πηγαίνουμε στην μέση της λωρίδας. Και για να μας βλέπουν οι οδηγοί και για τη δική μας ασφάλεια. 

Τα προβλήματα με τον ΒΟΑΚ

Βάσει προδιαγραφών από την ΕΕ για να χαρακτηριστεί ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, απαγορεύει σωστά ο νόμος την κίνηση μη μηχανοκίνητων οχημάτων που δεν μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα άνω των 70 χλμ, σε δρόμο ταχείας. Είναι όμως υποχρεωμένος ο δρόμος να έχει βοηθητικό παράδρομο σε όλο του το μήκος και στα 2 ρεύματα για να κινούνται οχήματα που απαγορεύονται στον κεντρικό, όχι στη ΛΕΑ, ξεχωριστό. Στη ΛΕΑ που κινούνται οι ποδηλάτες, όντως παρανομούν, εάν όμως είχαμε δρόμο ταχείας. Δεν υπάρχει όμως στην Κρήτη. Γιατί ο δρόμος αυτός σημαίνει πως έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος, διαχωριστικό και εξόδους ταχείας, όχι κυκλικά (βλ. Σταλίδα). Χρειάζεται φωτισμό αλλά και την ανάλογη ποιότητα της ασφάλτου. Εγώ που κάνω τον δρόμο καθημερινά με το ποδήλατο και βλέπω το δρόμο κυριολεκτικά, έχω άμεση επαφή με την άσφαλτο, μπορώ να διακρίνω πως η ποιότητα της ασφάλτου δεν είναι ίδια σε όλο το μήκος του δρόμου.

Αν μπει η κυκλοφοριακή παιδεία στα σχολεία – όπως οι πολύ καλές προσπάθειες της Τροχαίας, όμως αν δεν είναι διαρκής προσπάθεια με μονιμότητα, δεν μπορεί να περάσει στη συνείδηση του κόσμου. Πόσο μάλλον για εμάς που ζούμε σε μια πόλη η οποία “κλείνεται” στα αυτοκίνητα. Αδιαμφισβήτητα δεν μπορεί να τα εξυπηρετήσει τόσα πολλά που είναι, δεν γίνεται καμία υποδομή για το ποδήλατο. Εάν “κλείσουν” τα τείχη για τα αυτοκίνητα, το ποδήλατο θα είναι το μόνο όχημα που θα μπορεί να κυκλοφορήσει εντός. Όλες οι πόλεις ανά τον κόσμο που έχουν αναδειχθεί μνημεία της Unesco, ή δε θέλουν την ενόχληση και τη ρύπανση των αυτοκινήτων και των βαρέων οχημάτων, προσανατολίζονται προς το ποδήλατο για τη μετακίνηση.

Ποδήλατο πόλης Ενοικίαση πάρκινγκ - Φωτογραφία, εικόνα

 

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

 

Πηγή: Φωτογραφίες: Create.Vista

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ