«Πετάει» το αεροδρόμιο Χανίων τη φετινή τουριστική σεζόν

Newsroom
Newsroom

Αναλυτικά, τα στοιχεία μέσα από την Έρευνα και Ανάλυση πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης

Η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών, για τον Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης» είναι μία σαφώς εξαιρετική περίοδος, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2020 και του 2021, αφού ξεπερνάει (με τα μέχρι τώρα δεδομένα) τα επίπεδα του 2019.

Η πλειοψηφία των αεροπορικών εταιρειών, αποκατέστησε το πρόγραμμα και τις συνδέσεις που διατηρούσαν και στο παρελθόν, πριν την πανδημία, ενώ ξεκίνησαν και αρκετές νέες συνδέσεις.

Πολλοί αερομεταφορείς, επίσης, αύξησαν τόσο τους προορισμούς όσο και τα δρομολόγια προς ήδη υπάρχοντες προορισμούς, όπως η Ryanair, η Corendon, η SAS, η easyJet, η Sunclass, η Condor, η TUI, κλπ.

Επίσης αρκετά μεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιμένα από πολλούς αερομεταφορείς, δείγμα της αυξημένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων.

Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της μεγάλης επιθυμίας και της τεράστιας ζήτησης για ταξίδι έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδημίας και περιορισμών, έπειτα από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές.

Οι πτήσεις και ο τουρισμός εξέρχεται σταδιακά από τη λεγόμενη «high season», έχοντας εξελιχθεί έως τώρα εξαιρετικά.

Οι πτήσεις, οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Αερολιμένα Χανίων καθώς και εν γένει ο αεροπορικός κλάδος, μελετώνται και παρακολουθούνται ενδελεχώς από το Western Crete Aviation Observatory (WCAO), ερευνητικού παραρτήματος του ιστότοπου aviationlife.gr και αναμένονται τα τελικά αποτελέσματα, έπειτα από τη λήξη της περιόδου τουρισμού και αυξημένων πτήσεων.

 

 

Η Έρευνα και Ανάλυση πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (Western Crete Aviation ObservatoryWCAO) πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Ετήσιας Έρευνας Τουρισμού του MAICh (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης).

Το WCAO συμμετέχει στην μεγάλη έρευνα, έχοντας τοποθετήσει ερωτήσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος στο ερωτηματολόγιο που δίνεται στους επιβάτες στις Πύλες Αναχώρησης του Αερολιμένα Χανίων και δημιουργεί και συντάσσει δείκτες που άπτονται στο αντικείμενο έρευνας του.

Αποτελεί ένα ερευνητικό παράρτημα του εξειδικευμένου επιστημονικού ιστότοπου αεροπορικού ενδιαφέροντος, aviationlife.gr που ασχολείται συγκεκριμένα με την πτητική δραστηριότητα και τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης», εκπονώντας την ετήσια ανάλυση πτήσεων.

Επί της ουσίας, πρόκειται για ξεχωριστή έρευνα από του τουρισμού, καθώς αφορά τις Πτήσεις, τις Αεροπορικές Εταιρείες και στατιστικά στοιχεία και αριθμούς του αεροπορικού κλάδου της Δυτικής Κρήτης (Αερολιμένας Χανίων). Η παρούσα ανάλυση, είναι ένα μέρος της πλήρους ανάλυσης του WCAO.

 

Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες

 

Ακολουθούν οι κορυφαίες δεκάδες αφίξεων αεροσκαφών ανά χώρα (σε παρένθεση το ποσοστό επί των συνολικά αφικνούμενων αεροσκαφών στο «Δασκαλογιάννης») για τους μήνες Μάϊο, Ιούνιο και Ιούλιο.

 

Μάϊος

Οι αφίξεις αεροσκαφών που καταγράφηκαν τον Μάϊο ήταν συνολικά 1,833. Η κορυφαία δεκάδα έχει ως εξής.

  1. Ηνωμένο Βασίλειο 379 αεροσκάφη (20,6%)
  2. Γερμανία 250 αεροσκάφη (13,6%)
  3. Δανία 249 αεροσκάφη (13,5%)
  4. Φινλανδία 189 αεροσκάφη (10,3%)
  5. Σουηδία 156 αεροσκάφη (8,5%)
  6. Πολωνία 142 αεροσκάφη (7,7%)
  7. Νορβηγία 120 αεροσκάφη (6,5%)
  8. Βέλγιο 71 αεροσκάφη (3,8%)
  9. Γαλλία 59 αεροσκάφη (3,2%)
  10. Ολλανδία 57 αεροσκάφη (3,1%).

Ιούνιος

Οι αφίξεις αεροσκαφών που σημειώθηκαν τον Ιούνιο ήταν 2,734. Η δεκάδα για τον Ιούνιο διαμορφώνεται ως εξής.

  1. Ηνωμένο Βασίλειο 376 αεροσκάφη (13,75%)
  2. Δανία 325 αεροσκάφη (11,88%)
  3. Γερμανία 330 αεροσκάφη (12%)
  4. Νορβηγία 256 αεροσκάφη (9,3%)
  5. Σουηδία 247 αεροσκάφη (9%)
  6. Πολωνία 240 αεροσκάφη (8,7%)
  7. Φινλανδία 206 αεροσκάφη (7,5%)
  8. Ιταλία 144 αεροσκάφη (5,2%)
  9. Γαλλία 71 αεροσκάφη (2,59%)
  10. Ρουμανία 69 αεροσκάφη (2,52%)

Μερικές σημαντικές παρατηρήσεις που μπορούν να γίνουν για τον Ιούνιο είναι ότι, το Ηνωμένο Βασίλειο κυριάρχησε και πάλι, η Νορβηγία ανέβηκε στην 4η θέση από την 7η που βρισκόταν τον Μάϊο, ενώ η Φινλανδία έπεσε στην 7η θέση. Τέλος, η Ρουμανία, πήρε τη θέση της Ολλανδίας στην δεκάδα.

Ιούλιος

Τον Ιούλιο καταγράφηκαν 3,363 αφίξεις αεροσκαφών στον Αερολιμένα Χανίων, μία αύξηση περίπου 28% σε σχέση με τον Ιούνιο και 83% σε σχέση με τον Μάϊο, τάση που δείχνει την άνοδο της πτητικής δραστηριότητας και την είσοδο στη λεγόμενη high season.

Η δεκάδα διαμορφώνεται ως εξής για τον Ιούλιο.

  1. Ηνωμένο Βασίλειο 506 αεροσκάφη (15,04%)
  2. Δανία 435 αεροσκάφη (12,9%)
  3. Νορβηγία 371 αεροσκάφη (11,03%)
  4. Γερμανία 344 αεροσκάφη (10,22%)
  5. Πολωνία 266 αεροσκάφη (7,9%)
  6. Σουηδία 275 αεροσκάφη (8,1%)
  7. Φινλανδία 196 αεροσκάφη (5,8%)
  8. Ιταλία 186 αεροσκάφη (5,5%)
  9. Γαλλία 105 αεροσκάφη (3,1%)
  10. Βέλγιο 96 αεροσκάφη (2,8%)

Παρατηρείται για τον μήνα αυτό, όσον αφορά τις αφίξεις αεροσκαφών, ότι η Γερμανία από την 2η θέση έπεσε στην 4η, ενώ η Νορβηγία κατέλαβε την 3η θέση, από την 7η και την 4η που είχε αντίστοιχα τον Μάϊο και τον Ιούνιο. Η Πολωνία πέρασε την Σουηδία και είναι 5η για τον Ιούλιο ενώ το Βέλγιο πήρε τη 10η θέση αφήνοντας εκτός Ρουμανία και Ολλανδία.

 

Κορυφαίοι χειριστές και συνδέσεις του Αερολιμένα Χανίων

 

Με τα έως τώρα συλλεχθέντα δεδομένα (έως και 22/08/2022), η Ryanair αναδεικνύεται η αεροπορική εταιρεία με τις περισσότερες αφίξεις και εξυπηρετούμενους προορισμούς στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων. Ακολουθεί η TUI στην 2η θέση, η ευρωπαϊκή easyJet στην 3η θέση, ο αερομεταφορέας της Σκανδιναβίας (Σουηδία, Νορβηγία, Δανία) Scandinavian Airlines (SAS) στην 4η θέση, ενώ την κορυφαία πεντάδα συμπληρώνει η Corendon Airlines Europe.

Αναλυτικά η κορυφαία δεκάδα.

  1. Ryanair
  2. TUI
  3. EasyJet
  4. SAS
  5. Corendon Airlines
  6. Transavia
  7. Norwegian
  8. Finnair
  9. Aegean Airlines
  10. Condor

Στις επόμενες θέσεις εντοπίζονται οι: Lufthansa Group, Wizz Air, Sunclass Airlines, Jet2.com και η Novair.

Ημέρες Διαμονής ανά Αεροπορική Εταιρεία

 

Σχετικά με τη περίοδο διαμονής των τουριστών με τελικό προορισμό τη Δυτική Κρήτη και αερολιμένα αναχώρησης, των Χανίων και σε συσχέτιση με τις αεροπορικές εταιρείες που τους μεταφέρουν, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα δεδομένα, μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις.

Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι περίπου 10 ημέρες.

Η Νορβηγική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, Norwegian, είναι αυτή που οι επιβάτες της διαμένουν στα Χανιά πάνω από 13 ημέρες. Ακολουθούν οι επιβάτες της British Airways με σχεδόν 13 ημέρες. Οι δύο αυτοί αερομεταφορείς, ήταν αυτοί που και πέρσι (2021) ήταν στην κορυφαία τριάδα που οι επιβάτες τους διαμένουν περισσότερο από τον μέσο όρο στο νησί. Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των αεροπορικών εταιρειών – μελών του Lufthansa Group που εκτελούν πτήσεις για τη φετινή χρονιά στο «Δασκαλογιάννης» (Austrian Airlines, Brussels Airlines, Edelweiss), όπου οι επιβάτες τους διαμένουν 12-13 ημέρες στην Κρήτη.

Ψηλά στην κατάταξη και πάνω από τον συνολικό μέσο όρο των αεροπορικών εταιρειών που μελετώνται και για αριθμητικό ενδιαφέρον, βρίσκονται οι εξής εταιρείες.

  • Corendon Airlines
  • TUI
  • Condor

 

Η περίπτωση της Ryanair, αξίζει αναφοράς καθώς, ενώ πέρσι βρισκόταν πολύ χαμηλά σε σχέση με τον μέσο όρο (περίπου στις 7-8 ημέρες) μαζί με τη Wizz Air (ουγγρική χαμηλού κόστους), φέτος οι επιβάτες που μεταφέρει, διαμένουν στο νησί πάνω από 10 ημέρες. Η Wizz Air, από την άλλη παρέμεινε πολύ χαμηλά και μαζί με την Aegean Airlines (έπεσε σε σχέση με πέρσι) και την Finnair (ο μεγαλύτερος Φινλαδικός αερομεταφορέας) είναι πολύ πιο χαμηλά από τον μέσο όρο, κοντά στις 7 ημέρες (πακέτα εβδομαδιαίων διακοπών).

Εισόδημα ανά Αεροπορική Εταιρεία

 

Η Ryanair με τη Wizz Air ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες, είναι οι ναυαρχίδες του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη και οι ναύλοι και υπηρεσίες που προσφέρουν ενίοτε είναι εξαιρετικά χαμηλοί. Έτσι, δίνουν τη δυνατότητα σε ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού να ταξιδέψει, αδιαφορώντας για το εισόδημα. Τα εισοδήματα των τουριστών που μεταφέρουν στην Κρήτη και έχουν τελικό προορισμό τα Χανιά, κυμαίνονται χαμηλότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αφού το εισόδημα του 42.5% των επιβατών της Ryanair (ποσοστό ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με το 2021), είναι μέχρι 30.000 ευρώ.

Η SAS, η British Airways, η Sunclass Airlines και η Norwegian βρίσκονται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο, που σημαίνει ότι οι τουρίστες που μεταφέρουν προς Κρήτη, έχουν αρκετά υψηλά εισοδήματα. Ενδεικτικά, το πάνω από το μισό των ερωτηθέντων που ταξίδεψαν με τις συγκεκριμένες αεροπορικές εταιρείες, διαθέτει εισόδημα πολύ υψηλό. Ένα σημαντικό ποσοστό των επιβατών της Norwegian και της British Airways ξεπερνά τις 200.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα.

Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα, με καθημερινές πτήσεις από το Λονδίνο Heathrow (SAS) και την Σκανδιναβία (SAS, Sunclass, Norwegian). Στον αντίποδα, παρατηρείται ότι οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες όπως η Wizz Air και Ryanair (τελευταία στην κατάταξη των εισοδημάτων), μεταφέρουν τουρίστες με χαμηλότερα εισοδήματα, αφού σαφώς έχουν χαμηλότερους ναύλους. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στο «Δασκαλογιάννης» το 2022, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήματα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσημείωτες περιπτώσεις.

 

Ηλικία ανά Αεροπορική Εταιρεία

 

Με την δημιουργία αυτού του δείκτη, τα πιο άξια αναφοράς συμπεράσματα είναι το ότι η British Airways μεταφέρει τους περισσότερους μεσήλικες στο νησί, η Ryanair, η Condor και η Jet2.com μεταφέρουν κυρίως νεολαία, ενώ στον αντίποδα η Sunclass Airlines, δεν μεταφέρει σχεδόν κανέναν τουρίστα ηλικίας κάτω των 24 ετών. Σε γενικό πλαίσιο, οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν φέτος στον αερολιμένα Χανίων, μεταφέρουν επιβάτες όλων των ηλικιών.

 

Η απουσία της LOT Polish Airlines

 

Άξια προσοχής είναι η απουσία του μεγαλύτερου Πολωνικού αερομεταφορέα, LOT. Η εταιρεία δεν συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα της φέτος, τα Χανιά ως προορισμό. Ενώ το 2020 (η πανδημία είχε μόλις λίγους μήνες ξεσπάσει) και το 2021, επιχείρησε και εκτέλεσε αρκετές συνδέσεις (Βαρσοβία, Γκντανσκ, Βρότσλαβ, Κατοβίτσε, Κρακοβία, Πόζναν), φέτος δεν εκτέλεσε καμία πτήση. Οι Πολωνοί βρίσκονται στην κορυφαία πεντάδα, ενώ ο αερομεταφορέας τους, φέτος δεν προσγειώθηκε μία φορά στο «Δασκαλογιάννης». Οι περισσότεροι τουρίστες από την Πολωνία, ήρθαν μέσω της Ryanair καθώς και μέσω των τσάρτερ πτήσεων της Enter Air και Smartwings.

Η απουσία επίσης, της Great Dane Airlines, που χρεοκόπησε πέρυσι το Φθινόπωρο, είναι επίσης άξια αναφοράς, καθώς τα Χανιά, ήταν στο πρόγραμμα της.

Επικεφαλής Έρευνας και Ιδρυτής του Western Crete Aviation Observatory (WCAO), από το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας,  Ιδρυτής aviationlife.gr και

Ερευνητής MAICh είναι ο Δημήτρης Ζοπουνίδης.

A person standing next to a sign

Description automatically generated      

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και τα Χανιά

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ