Στη Βουλή ξανά ο ΒΟΑΚ από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση βουλευτών Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ για προσχηματική διαβούλευση για την χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε ο Βουλευτής Ρεθύμνου και Τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ανδρέας Ξανθός μαζί με το σύνολο των Βουλευτών Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Βαρδάκη, Νίκο Ηγουμενίδη, Μανώλη Θραψανιώτη,  Χάρη Μαμουλάκη και  Παύλο Πολάκη, με θέμα την προσχηματική διαβούλευση για την χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου και την ανάγκη ουσιαστικής βελτίωσης της με βάση τις προτάσεις της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι, μετά από αδράνεια δεκαετιών στο θέμα του ΒΟΑΚ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2016, εν μέσω δημοσιονομικής κρίσης, προχώρησε στον λειτουργικό σχεδιασμό του έργου με βάση τον οποίο προωθήθηκε η μελέτη στο επόμενο στάδιο του γεωμετρικού σχεδιασμού, ξεκίνησε την διαγωνιστική διαδικασία και είχε καθοριστεί η χρηματοδότηση του έργου χωρίς διόδια για τους κατοίκους της Κρήτης. Σύμφωνα με το τότε καθορισμένο χρονοδιάγραμμα από τον Μάρτιο του 2019 είχε ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς για την εκπόνηση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων με την προοπτική η αδειοδότηση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019. Άρα, ο βασικός σχεδιασμός και η στρατηγική υλοποίησης του νέου ΒΟΑΚ δρομολογήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ μετά από δεκαετίες απραξίας.

Στην ερώτηση τονίζεται ότι, η κυβέρνηση της ΝΔ καθυστέρησε χωρίς λόγο για 2 χρόνια τις διαδικασίες εγκρίσεων, με σκοπό να απαξιώσει τις ενέργειες που είχαν γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση και τελικά τον Μάιο του 2021 αποφάσισε να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει. Η καθυστέρηση όμως αυτή που προκλήθηκε με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, κατέστησε τελείως προσχηματική και μη παραγωγική τη διαβούλευση με τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες, για να διαμορφωθεί η κατά το δυνατόν περισσότερο κοινωνικά αποδεκτή χάραξη.

Επίσης στην ερώτηση αναφέρεται σε ό,τι αφορά στην χάραξη του ΒΟΑΚ, ότι έχουν υποβληθεί δίκαια αιτήματα κατοίκων και φορέων των περιοχών του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου για βελτίωση της, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για την τελική θετική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου. Επιπλέον, τα Παραρτήματα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης με αποφάσεις τους έχουν επισημάνει τα προβλήματα από την μέχρι τώρα διαβούλευση και για τις μελέτες Λειτουργικού, Γεωμετρικού και Κατασκευαστικού Σχεδιασμού.

Ο Α. Ξανθός και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρουν, ότι η κατασκευή ενός άρτιου, λειτουργικού και ασφαλούς ΒΟΑΚ είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση των ανθρώπων , για την ανάπτυξη και ευημερία όλης της Κρήτης αλλά και για τη Δημόσια Υγεία (λόγω της αναμενόμενης μείωσης των τροχαίων) και ότι το έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ με ευθύνη της κυβέρνησης, είχε τεθεί, χωρίς ανταπόκριση από το Υπουργείο Μεταφορών-Υποδομών, ήδη από τις 7/7/2021 με κοινοβουλευτική ερώτηση του Α. Ξανθού με θέμα: «Σοβαρό έλλειμμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ». Επίσης, η διαβούλευση για βελτίωση της χάραξης του νέου ΒΟΑΚ στις περιοχές του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου έχει αποδειχθεί προβληματική και προσχηματική και υπάρχουν έντονες και συνεχιζόμενες αντιδράσεις φορέων και κατοίκων και από την κατατεθείσα ΜΠΕ στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζει η λύση της ευρείας παράκαμψης του Ρεθύμνου.

Ο Α. Ξανθός και οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τέλος, ερωτούν τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών:

1. Αν προτίθεται να αποδεχθεί τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου;

2.  Αν σκοπεύει να καταθέσει προς διαβούλευση την λύση της ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου, όπως προτείνει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνου;

 

Η ερώτηση 

Μετά από αδράνεια δεκαετιών στο θέμα του ΒΟΑΚ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2016, εν μέσω δημοσιονομικής κρίσης, προχώρησε στον λειτουργικό σχεδιασμό του έργου με βάση τον οποίο προωθήθηκε η μελέτη στο επόμενο στάδιο του γεωμετρικού σχεδιασμού, ξεκίνησε την διαγωνιστική διαδικασία και είχε καθοριστεί η χρηματοδότηση του έργου χωρίς διόδια για τους κατοίκους της Κρήτης. Σύμφωνα με το τότε καθορισμένο χρονοδιάγραμμα από τον Μάρτιο του 2019 είχε ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς για την εκπόνηση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων με την προοπτική η αδειοδότηση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2019. Άρα, ο βασικός σχεδιασμός και η στρατηγική υλοποίησης του νέου ΒΟΑΚ δρομολογήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ μετά από δεκαετίες απραξίας.

Η κυβέρνηση της ΝΔ καθυστέρησε χωρίς λόγο για 2 χρόνια τις διαδικασίες εγκρίσεων, με σκοπό να απαξιώσει τις ενέργειες που είχαν γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση και τελικά τον Μάιο του 2021 αποφάσισε να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει. Η καθυστέρηση όμως αυτή που προκλήθηκε με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, κατέστησε τελείως προσχηματική και μη παραγωγική τη διαβούλευση με τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες, για να διαμορφωθεί η κατά το δυνατόν περισσότερο κοινωνικά αποδεκτή χάραξη.

Σε ό,τι αφορά στην χάραξη του ΒΟΑΚ, έχουν υποβληθεί δίκαια αιτήματα κατοίκων και φορέων των περιοχών του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου για βελτίωση της, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί προϋπόθεση για την τελική θετική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου. Επιπλέον, τα Παραρτήματα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης με αποφάσεις τους έχουν επισημάνει τα προβλήματα από την μέχρι τώρα διαβούλευση και για τις μελέτες Λειτουργικού, Γεωμετρικού και Κατασκευαστικού Σχεδιασμού.

Επειδή η κατασκευή ενός άρτιου, λειτουργικού και ασφαλούς ΒΟΑΚ είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση των ανθρώπων, για την ανάπτυξη και ευημερία όλης της Κρήτης αλλά και για τη Δημόσια Υγεία (λόγω της αναμενόμενης μείωσης των τροχαίων).

Επειδή το έλλειμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ με ευθύνη της κυβέρνησης, είχε τεθεί, χωρίς ανταπόκριση από το Υπουργείο Μεταφορών-Υποδομών, ήδη από τις 7/7/2021 με κοινοβουλευτική ερώτηση μας με θέμα: «Σοβαρό έλλειμμα διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες για την χάραξη του ΒΟΑΚ».

Επειδή η διαβούλευση για βελτίωση της χάραξης του νέου ΒΟΑΚ στις περιοχές του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου έχει αποδειχθεί προβληματική και προσχηματική και υπάρχουν έντονες και συνεχιζόμενες αντιδράσεις φορέων και κατοίκων.

Επειδή, από την κατατεθείσα ΜΠΕ στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζει η λύση της ευρείας παράκαμψης του Ρεθύμνου.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεται να αποδεχθεί τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου;
  2. Σκοπεύει να καταθέσει προς διαβούλευση την λύση της ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου, όπως προτείνει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνου;

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

 

Ξανθός Ανδρέας

Βαρδάκης Σωκράτης

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανώλης

Μαμουλάκης Χάρης

Πολάκης Παύλος

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ