Συνεχίζει την επέκτασή της στην Ελλάδα η πρωτοβουλία "Η Μάρκα του Καταναλωτή - Ποιος είναι το Αφεντικό”, μια δράση που ξεκίνησε από τη Γαλλία και φέρνει τον καταναλωτή στο επίκεντρο της ανάπτυξης προϊόντων, όπως είναι το γάλα, η φέτα, η σοκολάτα, τα μακαρόνια και άλλα.
Η πρωτοβουλία
Η πρωτοβουλία, “Ποιος είναι το Αφεντικό; - Η Μάρκα του Καταναλωτή”, βασίζεται στο γαλλικό μοντέλο “C’est qui le Patron?! - La Marque du Consommateur”, σύμφωνα με το οποίο τα προϊόντα διαμορφώνονται με βάση τα κριτήρια που επιλέγουν οι ίδιοι οι καταναλωτές και αφορούν στη βιωσιμότητα, τη διαφάνεια, την αλληλεγγύη, την εκπαίδευση, τη δεοντολογία, το σεβασμό στο περιβάλλον και τις καλές πρακτικές, τη δέσμευση και την ευθύνη. Η Ελλάδα είναι η 4η στη σειρά χώρα που αναπτύσσει το μοντέλο μετά την Γαλλία, το Βέλγιο και την Ισπανία, ενώ ακολουθούν η Ιταλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία, το Μαρόκο και οι ΗΠΑ.
Πως λειτουργεί
Στο www.imarkatoukatanaloti.gr αναρτώνται συνεχώς ερωτηματολόγια με τις προδιαγραφές του κάθε προϊόντος, όπως για παράδειγμα το γάλα. Οι καταναλωτές επιλέγουν τα χαρακτηριστικά που επιθυμούν να έχει το προϊόν, γνωρίζοντας παράλληλα, σε αληθινό χρόνο, το πως η κάθε τους επιλογή επηρεάζει την τελική τιμή λιανικής πώλησης. Στη συνέχεια, τα προϊόντα παράγονται από ελληνικούς συνεταιρισμούς παραγωγών, οι οποίοι ακολουθούν αυστηρά τις προδιαγραφές που ήδη έχουν διαμορφώσει οι ίδιοι οι καταναλωτές. Η τελική τιμή του προϊόντος παραμένει χαμηλή παρά την υψηλή ποιότητά, καθώς τα προϊόντα της μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας δεν διαφημίζονται, ούτε εμπλέκονται μεσάζοντες σε πωλήσεις. Οι μόνοι που επωφελούνται είναι οι καταναλωτές και οι παραγωγοί που θα αμείβονται πιο δίκαια.
Αναπτύσσει και πατάτα με συστήματα ευφυούς γεωργίας
Έχοντας ήδη στα ράφια αλυσίδων super market όπως είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος, που από την αρχή στήριξε την πρωτοβουλία, η Κρητικός και το My Market τα προϊόντα της με πρώτο και καλύτερο το γάλα που αναπτύσσει σε συνεργασία με την ΤΡΙΚΚΗ, η πρωτοβουλία εκτιμά ότι θα είναι σε θέση να κυκλοφορήσει στην αγορά και την πατάτα του καταναλωτή στο πλαίσιο της συνεργασίας της στο έργο PLOUTOS H2020 με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την βιωσιμότητα του αγροδιατροφικού τομέα και σε κοινωνικό και περιβαλλοντικό επίπεδο.
Το Smart Farming Gaiasense
Οι παραγωγοί που θα συνεργαστούν με την πρωτοβουλία θα επωφεληθούν εγκατάστασης Smart Farming Gaiasense, που θα εγκαταστήσει στα κτήματα η Neuropublic.
Ο κύριος λόγος για την τοποθέτηση του προϊόντος στα ράφια του χρόνου το καλοκαίρι είναι γιατί αναμένονται να οριστικοποιηθούν οι προδιαγραφές που θα ψηφίσουν οι καταναλωτές σχετικά με τις νέες τεχνολογικές λύσεις.
Υψηλή αμοιβή για παραγωγούς
Ο σταθμός εγκαταστάθηκε σε αγροτεμάχιο της Καλαμάτας για την τρέχουσα σοδειά και όταν ψηφιστεί το ερωτηματολόγιο από τους καταναλωτές και οριστούν οι προδιαγραφές, τότε θα ενταχθούν και άλλοι παραγωγοί της περιοχής που ανήκουν στο ίδιο μικροκλίμα.
Αν και οι τιμές παραγωγού για την πατάτα δεν έχουν οριστικοποιηθεί, η πρωτοβουλία εξασφαλίζει ότι η προτεινόμενη τιμή λιανικής θα είναι σταθερή για τρία χρόνια και η υψηλότερη από τις τιμές που δίνει η αγορά.
Διαθέσιμα και στην Κρήτη τα προϊόντα του καταναλωτή
Παράλληλα, στα ράφια των αλυσίδων ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market και Κρητικός, είναι το φρέσκο γάλα της πρωτοβουλίας, ενώ η Κρητικός σχεδιάζει να επεκτείνει τα σημεία διάθεσης εντός του δικτύου και στα franchise καταστήματα.
"Είμαστε πολύ χαρούμενοι που χάρη στην στήριξη της αλυσίδας Κρητικός τα προϊόντα που δημιουργούμε οι καταναλωτές για την στήριξη των παραγωγών είναι πια διαθέσιμα και στην Κρήτη», αναφέρει στο Cretalive ο Λάμπης Κώτσου, CO-Founder & Coordinator της πρωτοβουλίας Ποιος είναι το Αφεντικό; - Η Μάρκα του καταναλωτή.
Ηθικά & αλληλέγγυα προϊόντα
Πρόσθεσε δε ότι «ελπίζουμε η στήριξη των συμπολιτών μας σε αυτά τα ηθικά και αλληλέγγυα προϊόντα να είναι τέτοια, που σύντομα να εντάξουμε στην πρωτοβουλία και παραγωγούς της Κρήτης, τόσο για το ελαιόλαδο όσο και για τα υπόλοιπα προϊόντα που είναι να δημιουργήσουμε στο μέλλον».
Τα σχέδια για παραδοσιακά προϊόντα και στήριξη σε τοπικούς παραγωγούς
Παράλληλα επισήμανε ότι η Κρήτη θα αποτελέσει και έναν από τους τόπους που η πρωτοβουλία ίσως στηρίξει και μοναδικά τοπικά παραδοσιακά της προϊόντα στηρίζοντας έτσι όχι μόνο τοπικούς παραγωγούς αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στα ράφια της ΑΒ Βασιλόπουλος, που από την αρχή στήριξε την πρωτοβουλία, είναι και το ελαιόλαδο που παράγεται σε συνεργασία με την Pure Olea.
Παράλληλα η πρωτοβουλία είναι σε συζητήσεις και με την Σκλαβενίτης.
Σχεδιάζει και γάλα μακράς διαρκείας
Επιπλέον, η πρωτοβουλία ενισχύει την παρουσία της στην προϊοντική κατηγορία του γάλακτος, σχεδιάζοντας να λανσάρει εντός διετίας γάλα μακράς διάρκειας, λόγω της αυξημένη ζήτησης που παρατηρείται στην αγορά.
Όπως πληροφορούμαστε είναι πιθανό να αυξηθεί η τιμή αμοιβής του παραγωγού στο γάλα και ίσως, ξεπεράσει τα €0,50/lt στο αγελαδινό.
Τι γίνεται με την φέτα του καταναλωτή
Παράλληλα, η πρωτοβουλία ολοκληρώνει τη μελέτη για την παραγωγή φέτας, προϊόν, το οποίο, θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με την ΝΕΟΓΑΛ.
Ο αρχικός σχεδιασμός, που όριζε η φέτα να είναι στα ράφια τον Ιούλιο, θα καθυστερήσει λόγω των ανατιμήσεων στις τιμές των παραγωγών.
Από την Melizz το μέλι
Ακόμα ένα προϊόν που έχει δρομολογήσει προς υλοποίηση η πρωτοβουλία, είναι το μέλι, για το οποίο το ερωτηματολόγιο με τις προδιαγραφές έχει ολοκληρωθεί και είναι σε συζητήσεις με τις αλυσίδες, προκειμένου να ξεκινήσει η διανομή.
Το μέλι θα το συσκευάζει και διανέμει για την πρωτοβουλία η εταιρεία Melizz και αναμένεται να είναι στα ράφια από τον Σεπτέμβριο.
Στα πλάνα και όσπρια
Επιπλέον, η πρωτοβουλία θα αναπτύξει και όσπρια, όπως φασόλια και πιθανότατα φακές και γίγαντες, σε συνεργασία με την άροσις, για τα οποία έχει ήδη, ξεκινήσει η μελέτη. Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη η τοποθέτηση των επόμενων σταθμών Smart Farming, που θα τοποθετηθούν αυτόν τον μήνα στην Δυτική Μακεδονία και θα στηρίξουν τους αγρότες που παράγουν φασόλια, φακές και ρεβίθια για την πρωτοβουλία. Αυτά τα προϊόντα θα υποστηρίξουν περίπου 130 οικογένειες ντόπιων αγροτών, προσφέροντας, διαφάνεια και υψηλότερη ιχνηλασιμότητα.
Η λίστα των προϊόντων του καταναλωτή θα εμπλουτιστεί και με ζυμαρικά, πιθανότητα παραδοσιακού τύπου, όπως χυλοπίτες.