Τι "χτυπάει" την αγορά ηλεκτρικών συσκευών μετά το ράλι του καλοκαιριού

Newsroom
Newsroom

Προετοιμασία για την επερχόμενη Black Friday

Τα πρώτα σημάδια κόπωσης εμφανίζει το τελευταίο διάστημα και μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Όπως αναφέρουν στο Capital.gr στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς, οι πωλήσεις για τον κλάδο ευνοήθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα από την υλοποίηση του προγράμματος Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή, με αποτέλεσμα τον φετινό Ιούλιο οι πριμοδοτούμενες συσκευές, όπως τα κλιματιστικά, να τρέξουν με αύξηση τζίρου 152% και με αύξηση τεμαχίων 102%, ενώ αντίστοιχα οι μεγάλες συσκευές (Major Domestic Aplliances), να τρέξουν επίσης με +47% σε αξία και +25% σε τεμάχια, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022. 

Να σημειωθεί ότι η τελευταία ημέρα εξαργύρωσης των voucher για το Πρόγραμμα Ανακυκλώνω-Αλλάζω συσκευή, ήταν η Τρίτη 10 Οκτωβρίου, όταν ολοκληρώθηκε ο τρίτος κύκλος του προγράμματος. Το πρόγραμμα προσέφερε ισχυρή ώθηση στον κλάδο το όλο προηγούμενο χρονικό διάστημα. Έτσι, μετά τη λήξη του προγράμματος και σε συνδυασμό με το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον και την ακρίβεια αυτήν τη στιγμή, εμφανίζονται εντονότερα τα πρώτα ισχυρά σημάδια κάμψης, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί έως και τον Νοέμβριο οπότε θα τρέξει η προωθητική ενέργεια της Black Friday. 

Προετοιμασία για την επερχόμενη Black Friday

Αυτήν τη στιγμή ο κλάδος ετοιμάζεται ήδη για τη Black Friday, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις 24 Νοεμβρίου. Επί της ουσίας από τις 18 Νοεμβρίου και ύστερα θα ξεκινήσουν οι μεγαλύτεροι παίκτες να πραγματοποιούν προεκπτώσεις, πριν από την επίσημη ημερομηνία της Black Friday, με αποτέλεσμα αυτή να εξελιχθεί κατά το σύνηθες πλέον σε Black Week. 

Η αγορά ανέμενε ότι το τελευταίο τετράμηνο του έτους θα παρουσίαζε κάμψη σε σύγκριση με πέρυσι, καθότι πέρυσι από τον τέλος Αυγούστου έως και τον Σεπτέμβριο, ευνοήθηκε από την έναρξη εφαρμογής του προγράμματος Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή, ενώ φέτος ελλείψει του προγράμματος στους τελευταίους μήνες του έτους η εικόνα θα είναι αντίστροφη.

Στις επιμέρους κατηγορίες, ο τομέας των προϊόντων ΙΤ (υπολογιστές), συνεχίζει να χάνει μερίδιο πωλήσεων, λόγω του ότι πολλοί αγόρασαν στην περίοδο της πανδημίας αρκετά προϊόντα, έχοντας καλύψει πλήρως τις ανάγκες τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιούλιο του 2023 καταγράφηκε περαιτέρω κάμψη σε τεμάχια κατά 12% και σε τζίρο κατά 17,4%, αποτελώντας μάλιστα τη μοναδική κατηγορία συσκευών που έχασε πωλήσεις σε αξία τον συγκεκριμένο μήνα.

Στον αντίποδα, η κατηγορία των μικροσυσκευών ανακάμπτει, με βασικό προϊόν που την καθοδηγεί να είναι το air fryer, το οποίο ψήνει με ελάχιστο λάδι, σε αντίθεση με τα πολυμίξερ όπου οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τους, δεδομένου ότι πολλοί ήταν εκείνοι που αγόρασαν στη διάρκεια της πανδημίας για να μαγειρέψουν στο σπίτι.

Ταυτόχρονα, αρκετές επιχειρήσεις εφαρμόζουν προσφορές σε καθημερινή βάση για να διατηρήσουν τις τιμές χαμηλότερα σε διαφορετικά προϊόντα και να κρατήσουν την κατανάλωση σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Πρόκειται για μία αγορά που κινείται στα επίπεδα των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία και λόγω των προωθητικών ενεργειών κινείται με χαμηλό μεικτό περιθώριο κερδοφορίας.

Ανατιμήσεις 20% κατά την τελευταία διετία

Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις που πέρασαν στην αγορά στις περισσότερες κατηγορίες κατά την τελευταία διετία, ανήλθαν στο 20%. Ωστόσο, σε ορισμένες κατηγορίες η ανατίμηση αυτή δεν γίνεται εμφανής λόγω των voucher του "Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή", όπου εκπαιδεύτηκε ο καταναλωτής να αγοράσει ακριβά προϊόντα, δεδομένου ότι βελτιώθηκαν τα ενεργειακά χαρακτηριστικά των προϊόντων και τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά, προκειμένου να μπουν στα νοικοκυριά καλύτερες συσκευές, χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης. 

Σημειώνεται τέλος ότι μία ή δύο φορές τον χρόνο τα μοντέλα των συσκευών αλλάζουν και όταν έρχεται αναβαθμισμένο μοντέλο είναι πάντοτε ακριβότερο από το προηγούμενο. Επομένως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν θεωρείται συγκρίσιμη η τιμή με το προηγούμενο, καθότι πρόκειται για ένα νεότερο και βελτιωμένο αγαθό. Τέτοια περίπτωση αποτελεί για παράδειγμα ένας ψυγειοκαταψύκτης, όπου παλαιότερα ήταν ενεργειακής κλάσης "F” και πλέον πολλοί καταναλωτές αναζητούν ψυγεία ενεργειακής κλάσης άνω του "C”, κάτι που σημαίνει ότι πρόκειται για συσκευές με υψηλότερη τελική τιμή. 

Πηγή: capital.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ