Μαύρη Παρασκευή… περισσότερα κλικ

Δημήτρης Μιμής
Δημήτρης Μιμής
Μαύρη Παρασκευή… περισσότερα κλικ

Φέτος ο κορωνοϊός δεν θα μας εμποδίσει να ξοδέψουμε.

Του Δημήτρη Μιμή

 

Τι έγινε φέτος; Ήρθε ο κορωνοϊός ν΄ ανακόψει την πορεία της Μαύρης Παρασκευής; (Black Friday)  Όχι βέβαια. 

Έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια, τη μέρα αυτή, να βλέπουμε ουρές  κόσμου από τα ξημερώματα μπροστά από τα καταστήματα να εκτείνονται για αρκετά μέτρα. Το πλήθος να ορμά μπροστά  στις βιτρίνες με τις μύτες τους  κολλημένες στις τζαμένιες  κουρτίνες και όταν οι πόρτες ανοίγουν  αυτός ο κόσμος να τρέχει  για να προλάβει να αγοράσει, σε μειωμένες τιμές, πράγματα που ίσως να μην τα έχει ανάγκη.

Ας δούμε ένα μικρό ιστορικό αυτής της παράλογης πράξης. Αυτή η άσκοπη κατανάλωση κάθε χρόνο, την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη,  μας ήρθε από τις  Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής τα τελευταία χρόνια. Έχει όμως τις ρίζες της πολύ πίσω. Τη δεκαετία του 1960, οι αμερικάνοι έμποροι θέλησαν να ρευστοποιήσουν τα εμπορεύματα τους και άρα τι θα ήταν καλύτερο από το να χρησιμοποιήσουν  την ημέρα των Ευχαριστιών,  αυτή τη μεγάλη γιορτή, για να αγοράσουν δώρα για τις οικογένειες τους; Υπάρχουν βέβαια και άλλες εκδοχές. Υπάρχει και  η γιορτή Singles (Singles Festival)  στην κινέζικη αγορά από το 2009, στις 11/11 κάθε χρόνο όπου οι κινέζοι καταναλώνουν μέσω του διαδικτύου. Αυτό ας το κρατήσουμε για τα παρακάτω που θα πούμε. 

Σήμερα  το φαινόμενο αυτό όλο και περισσότερο αμφισβητείται. Οι ενάντιοι στο φαινόμενο αυτό,  λένε ότι αντί να αγοράσουμε π.χ. ένα νέο πλυντήριο ρούχων καλύτερα θα ήταν να επισκευάζαμε  το παλιό. Αυτό θα μας κόστιζε λιγότερο και μπορεί να διαρκέσει περισσότερο χρόνο απ΄ ότι ήταν προγραμματισμένο.

Αυτή την τρέλα, φέτος δεν θα την δούμε,  όχι για κάποιο άλλο λόγο αλλά αυτόν  της καραντίνας. Μη πιστέψετε βέβαια ότι φέτος δεν θα αγοράσουμε προϊόντα. Την υπερκατανάλωση την έχουμε μέσα μας. Οι ουρές, εδώ και μέρες, έξω από τα καταστήματα κούριερ που μεταφέρουν παραγγελίες  καταναλωτικών προϊόντων, που έχουν παραγγελθεί μέσω διαδικτύου  είναι αρκετά μεγάλες. Και εδώ  απ΄ ότι βλέπω δεν  τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας για την προστασία από τον κορωνοϊό. Φανταστείτε τι έχει να γίνει μέχρι την Μαύρη Παρασκευή. Οι ουρές θα διπλιαστούν και ο  κίνδυνος θα ελλοχεύει.   

Ναι βέβαια μπορούμε να παραγγείλουμε τα επιθυμητά μας προϊόντα με ένα κλικ χωρίς να βγούμε έξω από το σπίτι μας και θα  μας φέρουν το προϊόν στην πόρτα  του σπιτιού μας. Έτσι  δεν υπάρχει λόγος να στηθούμε στην ουρά ξημερώματα  για να αγοράσουμε  τα προϊόντα που τόσο καιρό ονειρευόμαστε. Άρα, η κατανάλωση σήμερα γίνεται με τον  κινέζικο τρόπο, δηλαδή καταναλώνουμε μέσω του διαδικτύου. Ποια άραγε είναι αυτή η ανάγκη που μας ωθεί στην υπερκατανάλωση με τον ένα η με τον άλλο τρόπο;   Μήπως όλο αυτό  είναι εγγεγραμμένο στο DNE μας και δεν το γνωρίζουμε;  Από την άλλη όμως, γιατί πολλές φορές όταν  κάνουμε  απλές καταναλωτικές αγορές τις καθημερινές, εκτός Μαύρης Παρασκευής, αισθανόμαστε καλά, νιώθοντας μια ευχαρίστηση και ευεξία; Γιατί οι  ειδικοί μας οδηγούν να κάνουμε shopping   και με τον τρόπο αυτό να ξεπεράσουμε τα ψυχολογικά μας; Ένας φαύλος κύκλος λοιπόν, με θύμα εμάς.

Η φετινή Μαύρη Παρασκευή θα έχει περισσότερα κλικ από ουρές στα πεζοδρόμια και αυτό θα γίνει ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Ο κυνισμός που σχετίζεται με τον όρο Black Friday είναι ένας τρόπος που η μιμητική κίνηση θα μετατρέψει τα άτομα σε καταναλωτές και καταναλωτές σε πλήθη.  Αυτό θα ενισχύσει τους ηγέτες του ηλεκτρονικού εμπορίου οπότε θα έρθει σιγά- σιγά και η καταστροφή  των θέσεων εργασίας παρά η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Φέτος ο κορωνοϊός δεν θα μας εμποδίσει να ξοδέψουμε. Όλοι μας θα πράξουμε το πολιτικό μας καθήκον και θα συμμετάσχουμε στις εντολές της Μαύρης Παρασκευής. Όλα θα γίνουν όπως κάθε χρόνο με τη διαφορά ότι φέτος θα γίνουν πατώντας ένα πλήκτρο στον υπολογιστή μας η στο κινητό μας με  μοναδικό κέρδος  τη μικρότερη εξάπλωση του κορωνοϊού, που όμως αυτός θα βρει άλλες ανθρώπινες ουρές και συνωστισμούς για να μας πει ότι υπάρχει παντού.     


 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ