Πιθανές βλαβερές επιπτώσεις στη μάθηση λόγω των ψηφιακών τεχνολογιών

Δημήτρης Μιμής
Δημήτρης Μιμής

"H διανομή σε μαθητές Tablet  και  smartphone  χωρίς εκπαιδευτική εποπτεία  δεν βελτιώνει την μάθηση"

του Δημήτρη Μιμή 

Έχετε ποτέ φανταστεί τις συνέπειες από την υπερβολική  χρήση, χωρίς επίβλεψη, της ψηφιακής τεχνολογίας; Έχετε ακόμα φανταστεί ότι όλες οι ψηφιακές τεχνολογίες  που παραχωρούνται στους μαθητές στα σχολεία μπορεί να φέρουν το χάος σ΄ αυτούς; 

Μέχρι σήμερα, η ψηφιακή τεχνολογία που έχει εισαχθεί στο σχολικό περιβάλλον έχει βέβαια να μας επιδείξει πολλά πλεονεκτήματα όπως απεριόριστη πρόσβαση στη γνώση, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπως επίσης βοήθησε τους μαθητές όλου του κόσμου να δημιουργήσουν επαφές κατά τη διάρκεια της πανδημίας covid-19. 

Όμως μια έκθεση της  UNESCO  που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα μας προειδοποιεί για τις επιβλαβείς επιπτώσεις των ψηφιακών τεχνολογιών στην τάξη. Η έκθεση αυτή αναφέρει ότι η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών πρέπει να ρυθμιστεί και να επανεξεταστεί, διαφορετικά θα έχει βλαβερές συνέπειες στους μαθητές.  Η   UNESCO μας προειδοποιεί κυρίως για την αφθονία του υλικού που διατίθενται στους μαθητές σ΄ όλον τον πλανήτη, αλλά χωρίς επίβλεψη για λογική χρήση.  Θέλει να μας πει ότι,  δεν αρκεί  η διανομή φορητών υπολογιστών χωρίς εκπαιδευτική υποστήριξη, γιατί αυτός ο εξοπλισμός που διατίθεται μπορεί να μετατραπεί σε αντικείμενο απόσπασης της προσοχής αλλά ακόμα και σε εργαλείο χειραγώγησης.  

Θα σταθώ τώρα σε μερικές πληροφορίες που μας δίνει η   UNESCO  πάνω στο θέμα μας, όπως για παράδειγμα το ποιος είναι υπεύθυνος για  τις τεχνολογίες αυτές. Σήμερα αμφισβητείται ιδιαίτερα η προώθηση των τεχνολογιών αυτών στα σχολεία που πραγματοποιείται από τους ίδιους τους κατασκευαστές και που είναι υπεύθυνοι για την προμήθεια του εξοπλισμού στο σχολικό περιβάλλον και η  αλήθεια είναι ότι, δεν υπάρχουν αρκετές μελέτες που να μας δείχνουν την προστιθέμενη αξία που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει έλλειψη αμεροληψίας των λίγων διαθέσιμων μελετών για το θέμα, επειδή ένα μεγάλο μέρος των στοιχείων προέρχεται από αυτούς που επιδιώκουν να πουλήσουν αυτές τις τεχνολογίες. 

          Προσωπικά πιστεύω ότι, η διανομή σε μαθητές Tablet  και  smartphone  χωρίς εκπαιδευτική εποπτεία  δεν βελτιώνει την μάθηση των μαθητών. Χωρίς κατάλληλη υποστήριξη με τη λήψη των εργαλείων αυτών, οι μαθητές   κάνουν ακατάλληλη ακόμα και υπερβολική  χρήση αυτών με συνέπεια το αποτέλεσμα να είναι αντιπαραγωγικό. 

Οι  ψηφιακές τεχνολογίες είναι ένα θέμα πολύ ευαίσθητο. Η τεχνολογία πρέπει να βελτιώνει την μαθησιακή διαδικασία και να υπηρετεί τον μαθητή και τους δασκάλους και όχι να χρησιμοποιείται σε βάρος τους. Επίσης, όπως δηλώνουν  οι ειδικοί επί του θέματος, η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης  μπορεί να ωφελήσει ολίγους προνομιούχους μαθητές και να περιθωριοποιήσει τους υπόλοιπους με αποτέλεσμα να διευρύνει τις μαθησιακές ανισότητες.  Σήμερα  οι περισσότεροι παιδίατροι και ψυχολόγοι ανησυχούν για την υπερβολική έκθεση των νέων στις οθόνες, μάλιστα παρατηρούν μεγαλύτερη δυσκολία στα παιδιά να συγκεντρωθούν συναισθηματικά και να σε κοιτάξουν στα μάτια. 

Τέλος να έχουμε, εμείς οι γονείς και  οι δάσκαλοι, υπ΄ όψη μας ότι οι διαδικτυακές αλληλοεπιδράσεις δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις ανθρώπινές αλληλοεπιδράσεις.  

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ