Ο ΒΟΑΚ ρυμουλκό της ανάπτυξης

Οι προτεραιότητες για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο της Κρήτης

Φαίνεται πλέον καθαρά πως ο νέος ΒΟΑΚ μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Αν κάτι δείχνουν οι πρωθυπουργικές εξαγγελλίες είναι ότι αυτή τη φορά υπάρχει η κατάλληλη προπαρασκευή και πρωτίστως η ωρίμανση των συνθηκών. 

Η ένταξη του Βόρειου Οδικού Άξονα στο Ταμείο Ανάκαμψης κλείδωσε επισήμως. Κάτι που διασφαλίζει τη χρηματοδότησή του. Αναμφίβολα, το ποσό των 427 εκ. ευρώ δεν καλύπτει την ολοκλήρωσή του. Όμως, είναι η απαρχή για να δρομολογηθεί η ανακατασκευή του. Άλλωστε, έχει προβλεφθεί η άντληση σημαντικών πόρων από το ΕΣΠΑ, καθώς και από άλλες κοινοτικές και εθνικές πηγές. 

Το καίριο, λοιπόν, ζήτημα είναι να μπει τέλος σε ένα μακροχρόνιο σίριαλ κούφιων διακηρύξεων και στις αμέτρητες ανεφάρμοστες μελέτες. Εξετάζοντας με προσοχή τα όσα ανακοινώθηκαν προσφάτως, γίνεται φανερό ότι ο ατέρμονος κύκλος κλείνει. Αρκεί η εκφρασμένη βούληση του  Κυριάκου Μητσοτάκη να αποκτήσει πρακτικό αντίκρισμα. 

Ο ίδιος δηλώνει σε συνομιλητές του πως ο ΒΟΑΚ συνιστά προσωπικό του στοίχημα. Μάλιστα το παρακολουθεί, στενά, μιλώντας κάθε τόσο με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών κύριο Καραγιάννη, ο οποίος θεωρείται ψυχή του έργου. Ενδιαφέρον επίσης έχει ότι για την κατασκευή του προέκρινε το μοντέλο των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 1996-2004, κάνοντας αναφορά στην Αττική Οδό, στην Εγνατία κ.λπ. 

Βέβαια, μετά τα όσα έχουν μεσολαβήσει εύλογα υπάρχουν επιφυλάξεις από κάποιους για την αξιοπιστία των κυβερνητικών προθέσεων.  Ωστόσο, οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης, αλλά και οι εκπρόσωποι διαφόρων τοπικών και άλλων φορέων χρειάζεται να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση, χωρίς να καταφεύγουν στη γνώριμη αμφισβήτηση.  Οι εύκολες κορώνες, που συνήθως υπαγορεύονται από σκοπιμότητες, καλό είναι να αποφεύγονται. Το ίδιο οφείλουν να πράξουν κι εκείνοι που διακατέχονται από το φοβικό σύνδρομο του απομονωτισμού. Όπως δείχνουν και οι αντιδράσεις κάποιων στη Σητεία.  

Η δρομολόγηση του νέου ΒΟΑΚ στέκεται αφορμή να αναλογιστούμε τη διασύνδεσή του με τις άλλες επείγουσες αναπτυξιακές προτεραιότητες, οι οποίες αποτελούν αδήριτη ανάγκη για την Κρήτη. Εξάλλου, ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος μαζί με τους κάθετους άξονες συνδέεται ευθέως με την αξιοποίηση όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του νησιού μας. Από τον πρωτογενή τομέα έως την τουριστική ανάπτυξη. Από την αγροδιατροφή μέχρι την επιστημονική γνώση και έρευνα. Από τις υποδομές έως τη στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι παραπάνω προτεραιότητες συνθέτουν το νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο που επιβάλλεται να θέσουμε ως κυρίαρχο και μετρήσιμο στόχο για τον τόπο μας. 

Οι πολιτικές δυνάμεις -συμπολίτευση, αντιπολίτευση- οφείλουν κατά τη γνώμη μας να έχουν τη δική τους συμβολή και συνδρομή στην προώθηση και υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου. Η χρησιμότητα, η αξιοπιστία και η φερεγγυότητά τους δεν κρίνονται με τις μικροπολιτικές ανησυχίες και τις ψηφοθηρικές πρακτικές. Αλλά με την καθαρή και χωρίς αστερίσκους υποστήριξη των αυτονόητων και αναγκαίων προτεραιοτήτων. 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ