Πώς η Aegean θα ξανασταθεί στα πόδια της;

Ποιο θα είναι το χρηματοδοτικό μοντέλο που θα επιλέξει η κυβέρνηση και ποιο θα είναι το αντάλλαγμα;

Τελικά πόσα λεφτά χρειάζεται για να διασωθεί η Aegean; Προφανώς μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια για μια εταιρεία που επί δύο δεκαετίες τουλάχιστον δεν χρειαζόταν λεφτά από τον κρατικό κορβανά για να λειτουργήσει ,όπως γινόταν με την Ολυμπιακή που όλοι πληρώναμε τις αμαρτίες της...των πολιτικών δηλαδή.

Και ήρθε η στιγμή της πανδημίας- την ώρα που η εταιρεία ήταν στα καλύτερά της!- να δοθεί κυβερνητική εντολή να μην πετάει, να μην λειτουργεί! Παρόλα αυτά η εταιρεία έβαλε πλάτη στις δύσκολες ώρες. Σε όλη την περίοδο της κρίσης  η Aegean είχε διατηρήσει το πρόγραμμα εσωτερικού σε όλους τους προορισμούς, αλλά σε πολύ χαμηλές συχνότητες. Πτήσεις μεν στο εξωτερικό δεν εκτελούσε, παρά μόνο προς και από τις Βρυξέλλες, 3-4 φορές την εβδομάδα, αλλά και έκτακτες πτήσεις επαναπατρισμού σε Ελλάδα και Κύπρο, κατόπιν αιτήματος των αντίστοιχων κυβερνήσεων. Οι περισσότερες έγιναν με κοινή χορηγία από την Aegean, που έβαλε αεροπλάνα και πληρώματα, και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) που έβαλαν τα καύσιμα. Το ίδιο ίσχυσε και για πτήσεις μεταφοράς υγειονομικού υλικού.

Αυτό και μόνο καταδεικνύει το ηθικό καθήκον του ελληνικού κράτους να βοηθήσει την εταιρεία να ξανασταθεί στα πόδια της. Και κυρίως να διατηρήσει το μεγαλύτερο κομμάτι στη διοίκηση, να κρατήσει το προσωπικό της που είναι και το μείζον (σε όλες τις δουλειές) για να μην έχουμε έκρηξη της ανεργίας.

Ο Ευτύχης Βασιλάκης έχει πει ότι χρειάζεται κεφάλαια η εταιρεία και η  κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει  ότι η Aegean είναι στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό της Ελλάδας. Αρα, κρατική επιχορήγηση θα υπάρξει. Το πόση θα είναι αυτή, και ποια μορφή θα έχει, είναι ο γόρδιος δεσμός που καλούνται να λύσουν και οι δύο πλευρές.

Θα μπορούσε η διάσωση της Lufthansa να είναι πιλότος για το ελληνικό μοντέλο για παράδειγμα; Η γερμανική εταιρεία βρίσκεται κοντά σε τελική συμφωνία με το Βερολίνο για τη λήψη 9 δισ. ευρώ με τη μορφή κρατικών ενισχύσεων, όμως το πακέτο περιλαμβάνει και ρυθμίσεις που μέχρι πριν από λίγο απέρριπτε η διοίκηση της εταιρείας. Συγκεκριμένα, το γερμανικό Δημόσιο θα αποκτήσει το 25% συν μία μετοχή της Lufthansa, ενώ θα έχει δύο εκπροσώπους του στο Εποπτικό Συμβούλιο της εταιρείας. Η συμφωνία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα αλλά οι δύο πλευρές αναμένεται να δώσουν τα χέρια στο αμέσως προσεχές διάστημα και κατά πάσα πιθανότητα πριν τα μέσα Ιουνίου όταν και η Lufthansa θα αρχίσει να πυκνώνει τις πτήσεις της. Το θέλει αυτό το μοντέλο η Aegean; Κατά πάσα πιθανότητα όχι, δεν επιθυμεί μιας μορφής κρατικοποίηση , αλλά από την άλλη πώς θα δοθούν τόσα χρήματα χωρίς αντάλλαγμα;

Ότι γίνει πάντως πρέπει να γίνει γρήγορα. Στο τέλος Μαρτίου, η Aegean είχε ταμειακά αποθέματα, περίπου €500 εκατ. Η διοίκηση, που παραδέχτηκε ότι υποεκτίμησε το μέγεθος και τις επιπτώσεις της κρίσης, πίστευε ότι αυτό το μαξιλάρι θα αρκούσε. Παρόλα αυτά έχει εξασφαλίσει από τις τέσσερις τράπεζες νέες πιστωτικές γραμμές σε κεφάλαιο κίνησης, συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ. Για να δούμε που θα καταλήξει αυτή η ιστορία.

 

 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ