Βιώσιμα καύσιμα από… ουίσκι

Eπαναστατική μέθοδος δημιουργίας φιλικού στο περιβάλλον υδρογόνου

Επιστήμονες στη Σκωτία ανακάλυψαν έναν τρόπο να μετατρέψουν τα λύματα  από τη βιομηχανία ουίσκι σε βιώσιμο καύσιμο. Το υδρογόνο σε αντίθεση με τα ορυκτά καύσιμα δεν απελευθερώνει άνθρακα  όταν καίγεται. Μπορεί να δημιουργηθεί από ηλεκτρόλυση γλυκού νερού αλλά αυτή η διαδικασία εκτιμάται ότι απαιτεί μερικές δεκάδες δισεκατομμύρια  λίτρα νερού ετησίως.

Οι ερευνητές θέλουν να βρουν ένα αποδοτικό τρόπο αντικατάστασης του νερού στη δημιουργία υδρογόνου με υγρά απόβλητα που παράγονται στα αποστακτήρια του ουίσκι. Εκτιμάται ότι παράγονται ετησίως περίπου ένα δισ. λίτρα υγρών αποβλήτων στα αποστακτήρια ουίσκι κάτι που σημαίνει ότι σε περίπτωση που βρεθεί τρόπος αξιοποίησης τους υπάρχουν τεράστια αποθέματα προς χρήση.

«Χρειάζονται 9 κιλά νερού για να παραχθεί 1 κιλό πράσινου υδρογόνου. Εντωμεταξύ για κάθε λίτρο ουίσκι βύνης δημιουργούνται περίπου δέκα λίτρα υπολειμμάτων. Για να βοηθήσουμε στην προστασία του πλανήτη πρέπει να μειώσουμε τη χρήση γλυκού νερού και άλλων φυσικών πόρων. Έτσι, η έρευνά μας επικεντρώθηκε στο πώς να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα λύματα αποστακτηρίου για παραγωγή πράσινου υδρογόνου με μια απλή διαδικασία που απομακρύνει τα απόβλητα που υπάρχουν στο νερό» λέει ο Σουντχάγκαρ Πιτσαϊμούθου επιστήμονας υλικών στη Σχολή Μηχανικών και Φυσικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Heriot-Watt, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που δημιούργησε  ένα υλικό νανοκλίμακας, μετρημένο σε εκατομμυριοστά των χιλιοστών που επιτρέπει στα λύματα να αντικαταστήσουν το γλυκό νερό στη διαδικασία παραγωγής πράσινου υδρογόνου.

Τα νανοσωματίδια κατασκευασμένα από σεληνιούχο νικέλιο επεξεργάζονται το νερό και οι δοκιμές έχουν δείξει ότι επιτρέπουν τη δημιουργία παρόμοιων ποσοτήτων πράσινου υδρογόνου από λύματα με τρόπο παρόμοιο που γίνεται από γλυκό νερό. Τα επόμενα βήματα για τους ερευνητές της Heriot-Watt περιλαμβάνουν την  ανάπτυξη του δικού τους πρωτοτύπου ηλεκτρολύτη για υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση της παραγωγής των νανοσωματιδίων του σεληνιούχου νικελίου.

Θα αναλύσουν επίσης τα λύματα των αποστακτηρίων για να ανακαλύψουν εάν θα μπορούσαν να διασωθούν άλλα υλικά αξίας από αυτά εκτός από το υδρογόνο και το οξυγόνο. Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από τη Σχολή Μηχανικών και Φυσικών Επιστημών Heriot-Watt και ολοκληρώθηκε σε συνεργασία με το Τμήμα Χημικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου του Bath και το Ερευνητικό Ινστιτούτο Scotch Whisky.

Η βιομηχανία ουίσκι έχει από καιρό αγκαλιάσει την πράσινη ενέργεια και πρωτοβουλίες. Ανακυκλωμένα γυάλινα μπουκάλια και κομποστοποιήσιμες συσκευασίες χρησιμοποιούνται από τα αποστακτήρια καθώς προσπαθούν να κινηθούν προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Πηγή: Naftemporiki.gr