Ακριβαίνουν τα τρόφιμα στις ΗΠΑ, μοιράζουν κουπόνια για θέρμανση στην Κίνα

Ακριβαίνουν τα τρόφιμα στις ΗΠΑ, μοιράζουν κουπόνια για θέρμανση στην Κίνα

Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται, το εορταστικό τραπέζι γίνεται ακριβότερο και οι καταναλωτές φαίνονται εξαγριωμένοι και τα βάζουν με τους εμπόρους και τους υπαλλήλους των καταστημάτων. Και σε κάποιες χώρες κάνουν και πάλι την εμφάνισή τους ξεχασμένα μέτρα, όπως, για παράδειγμα, τα κουπόνια για την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, που φέρνουν αναμνήσεις από ένα πολύ μακρινό και ξεχασμένο παρελθόν.

Στις ΗΠΑ οι καταναλωτές τις τελευταίες ημέρες ετοιμάζονταν πυρετωδώς για το χθεσινό εορταστικό τραπέζι της Ημέρας των Ευχαριστιών, που στερήθηκαν πέρυσι εξαιτίας της πανδημίας. Το συνολικό κόστος του, όμως, ήταν αυξημένο τουλάχιστον 14% κατά μέσον όρο. Ενδεχομένως και πολύ περισσότερο.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα και ανάλυση της εφημερίδας Financial Times, τα είδη που εμφανίζονται στο παραδοσιακό οικογενειακό δείπνο των Ευχαριστιών, γαλοπούλα, πατάτες, καλαμπόκι και δημητριακά, είναι φέτος ακριβότερα κατά μέσον όρο 25% σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Ειδικότερα, η τιμή της γαλοπούλας, που παραδοσιακά είναι το κεντρικό πιάτο στην παραδοσιακή γιορτή των Αμερικανών, έχει εκτοξευθεί κατά 34% σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Οι τιμές των σιτηρών, άλλωστε, έχουν σημειώσει ιλιγγιώδη άνοδο 66% σε σύγκριση πάντα με τα επίπεδα του 2019. Συνολικά ο πληθωρισμός των τιμών των τροφίμων στις ΗΠΑ κυμαίνεται στο 5% με 6%, μετά μια δεκαετία στη διάρκεια της οποίας δεν υπερέβαινε το 1,3%. Εχει παράλληλα αυξηθεί το κόστος των μετακινήσεων και των ταξιδιών που παραδοσιακά έχουν σκοπό την επανένωση με συγγενείς και φίλους. Αιτία, βέβαια, η εκτόξευση της τιμής της βενζίνης κατά τουλάχιστον 50%. Και όμως, η εταιρεία ερευνών ΑΑΑ εκτιμά ότι οι μετακινήσεις αυτές αυξήθηκαν φέτος κατά 13%.

Συνολικά ο πληθωρισμός των τιμών των τροφίμων στις ΗΠΑ κυμαίνεται στο 5% με 6%, μετά μία δεκαετία στη διάρ-κεια της οποίας δεν υπερέβαινε το 1,3%.

Στο μεταξύ, η ακρίβεια προκαλεί εκνευρισμό στους Αμερικανούς καταναλωτές, που σπεύδουν κατά χιλιάδες στα καταστήματα λιανικής. Εκατομμύρια υπάλληλοι βρίσκονται στην εμπροσθοφυλακή για τη σημερινή Black Friday, αλλά έχουν να αντιμετωπίσουν τις εντονότατες διαμαρτυρίες των πελατών. Σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal με τίτλο «Μην κατηγορείτε εμάς για τις ελλείψεις» αναφέρεται στις πιέσεις που υφίστανται τελευταία οι υπάλληλοι των εμπορικών καταστημάτων όταν οι πελάτες παραπονούνται άλλοτε για τις υψηλές τιμές, άλλοτε για την ανεπάρκεια προϊόντων και άλλοτε για τις ελλείψεις σε προσωπικό, που συνεπάγονται μειωμένη εξυπηρέτηση. «Εχουμε πολλούς εξαγριωμένους πελάτες που έρχονται το πρωί απλώς θυμωμένοι με τα πάντα στον κόσμο», τονίζει στην αμερικανική εφημερίδα η Τζέσικα Ρίβενμπεργκ, διευθύντρια καταστήματος σε μεγάλο εμπορικό κέντρο στο Ολμπανι της Νέας Υόρκης.

Ολα αυτά συμβαίνουν εν μέσω πυρετώδους κίνησης στα καταστήματα. Σύμφωνα με την Ενωση Επιχειρήσεων Λιανικής των ΗΠΑ, οι πωλήσεις τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο αναμένεται να σημειώσουν συνολική αύξηση από 8,5% έως 10,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρά το γεγονός ότι ορισμένα μεγάλα καταστήματα, όπως τα Walmart και Target, παρέμειναν κλειστά χθες και ίσως αποφασίσουν να αργούν εφεξής κάθε χρόνο την Ημέρα των Ευχαριστιών. Και τα εμπορικά καταστήματα αγωνίζονται ακόμη να βρουν αρκετό προσωπικό.

Την ίδια στιγμή, στην Κίνα οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν πρωτίστως την ακρίβεια της ενέργειας και αρκετές περιφέρειες της χώρας καταφεύγουν σε μεθόδους που παραπέμπουν σε κακές εποχές επί προεδρίας Μάο Τσετούνγκ: ενώ επίκειται ένας βαρύς χειμώνας, μοιράζουν στους πολίτες κουπόνια για να αγοράσουν καύσιμα ώστε να διασφαλίσουν πως τα κινεζικά νοικοκυριά θα διαθέτουν θερμαντικά μέσα. Το Bloomberg επικαλείται σχετικό ρεπορτάζ της κινεζικής εφημερίδας China Youth Daily, σύμφωνα με το οποίο ορισμένες πόλεις, όπως για παράδειγμα η Σουοτζού, στο κέντρο της Σανξί, επαρχίας που παράγει λιθάνθρακα, έχει διανείμει κουπόνια σε 47.000 οικογένειες ώστε να τις βοηθήσει να εξασφαλίσουν καύσιμα για τη θέρμανση των κατοικιών τους. Κάθε κουπόνι επαρκεί για την αγορά δύο τόνων επιδοτούμενου λιθάνθρακα που μπορεί να θερμάνει ένα νοικοκυριό όλο τον χειμώνα και μέχρι τις αρχές της άνοιξης.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ