Ανακαλύφθηκε άθικτο DNA γυναίκας, που έζησε πριν από 7.200 χρόνια

Η ανακάλυψη αμφισβητεί όσα γνωρίζουμε για την μετακίνηση των πρώτων ανθρώπων

Άθικτο αρχαίο DNA εντόπισαν ερευνητές στα λείψανα νεαρής γυναίκας, που πέθανε πριν από 7.200 χρόνια στην Ινδονησία.

Το εύρημα θέτει υπό αμφισβήτηση όσα θεωρούνταν δεδομένα για τη μετανάστευση των πρώτων ανθρώπων.

Σύμφωνα με το περιοδικό Nature, είναι η πρώτη φορά που ανακαλύφθηκε αρχαίο ανθρώπινο DNA στο Wallacea, την τεράστια συστάδα νησιών στον ωκεανό μεταξύ της ηπειρωτικής Ασίας και της Αυστραλίας.

Τα λείψανα, που ανήκουν σε μία νεαρή γυναίκα, που ονόμασαν Bessé, ανακαλύφθηκαν στο σπήλαιο Leang Panninge στο ινδονησιακό νησί του Sulawesi. Οι πρώτες ανασκαφές είχαν πραγματοποιηθεί εκεί το 2015.  Όταν ενταφιάστηκε υπολογίζεται ότι ήταν περίπου 17 έως 18 ετών και μαζί με τα λείψανά της βρέθηκαν προϊστορικά πέτρινα εργαλεία και κόκκινη ώχρα. Ο τάφος της περιείχε επίσης οστά κυνηγημένων άγριων ζώων.

Το DNA βρέθηκε σε τμήμα του κροταφικού οστού της νεαρής γυναίκας. Ο καθηγητής Adam Brumm του Πανεπιστημίου Griffith, ο οποίος ήταν επικεφαλής της έρευνας, εξήγησε ότι το άθικτο DNA είναι ένα πραγματικά σπάνιο εύρημα. «Υπάρχουν μόνο ένας ή δύο προ-νεολιθικοί σκελετοί που έχουν δώσει αρχαίο DNA σε όλη την ηπειρωτική νοτιοανατολική Ασία».

«Αλλού στον κόσμο - στα βόρεια γεωγραφικά πλάτη της Ευρώπης, στην Αμερική - η ανάλυση αρχαίου DNA φέρνει μία επανάσταση στην κατανόηση της πρώιμης ανθρώπινης ιστορίας: η γενετική ποικιλομορφία των αρχαίων ανθρώπων, οι μετακινήσεις πληθυσμών, η δημογραφική ιστορία».

Οι ερευνητές περιγράφουν τη Bessé ως «γενετικό απολίθωμα». Η γενετική αλληλουχία έδειξε ότι είχε μια μοναδική προγονική ιστορία, που «δεν διέθετε κανένας γνωστός άνθρωπος» από το αρχαίο παρελθόν, είπε ο Brumm.

Περίπου το ήμισυ της γενετικής σύνθεσής της είναι παρόμοιο με τους σημερινούς αυτόχθονες Αυστραλούς και ανθρώπους από τη Νέα Γουινέα και τα νησιά του Δυτικού Ειρηνικού. «Οι πρόγονοί της εικάζεται ότι ήταν μέρος του αρχικού κύματος μετακίνησης των πρώτων ανθρώπων από την ηπειρωτική Ασία μέσω αυτών των νησιών του Wallacea προς αυτό που σήμερα ονομάζουμε Sahul.

«Η περιοχή ήταν η ξηρά της εποχής των παγετώνων της Αυστραλίας και της Νέας Γουινέας».

Παραδόξως, το DNA της έδειξε επίσης έναν αρχαίο σύνδεσμο με την ανατολική Ασία, η οποία αμφισβητεί τα υπάρχοντα δεδομένα για το χρονοδιάγραμμα της μετανάστευσης στην Wallacea. «Πιστεύεται ότι η πρώτη φορά που άνθρωποι με κυρίως ασιατική καταγωγή εισήλθαν στην περιοχή της Wallacea ήταν περίπου πριν από τρεις ή τέσσερις χιλιάδες χρόνια, όταν οι πρώτοι προϊστορικοί νεολιθικοί αγρότες έφτασαν στην περιοχή από την Ταϊβάν», είπε ο Brumm.

«Αν βρούμε αυτήν την ασιατική καταγωγή σε ένα κυνηγό-συλλέκτη που έζησε χιλιάδες χρόνια πριν από την άφιξη αυτών των νεολιθικών ανθρώπων από την Ταϊβάν, τότε αυτό υποδηλώνει προηγούμενη μετακίνηση κάποιου πληθυσμού από την Ασία στην περιοχή».

Η Bessé είναι επίσης ο πρώτος γνωστός σκελετός που ανήκει στον συγκεκριμένο πολιτισμό (Toalean), μια ομάδα κυνηγών-συλλεκτών που έζησαν στο Νότιο Sulawesi πριν από 8.000 έως 1.500 χρόνια.

Πηγή: Lifo