Η πρόταση για ποδηλατόδρομους της "Ηράκλειας Πρωτοβουλίας"

Η πρόταση για ποδηλατόδρομους της "Ηράκλειας Πρωτοβουλίας"

Στο πλαίσιο της σημερινής ημέρας "Χωρίς Αυτοκίνητο"

Την πρότασή της για ποδηλατόδρομους στο Ηράκλειο καταθέτει η "Ηράκλεια Πρωτοβουλία", με αφορμή τη σημερινή ημέρα "Χωρίς Αυτοκίνητο".

Σε σχετική ανακοίνωσή της αναφέρεται στη συζήτηση για δίκτυο ποδηλατόδρομων στο Ηράκλειο, το οποίο η δημοτική Αρχή σχεδιάζει θεωρώντας το ποδήλατο μέσο αναψυχής, παραβλέποντας ότι μπορεί να αποτελέσει μέσο ανακούφισης του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος στην πόλη.

Η ανακοίνωση

           Τις τελευταίες μέρες γίνεται ευρεία συζήτηση στο Δήμο Ηρακλείου για τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων στο Ηράκλειο. Παρατηρούμε όμως ότι μέχρι τώρα ο σχεδιασμός της Δημοτικής Αρχής αφορά στη χρήση του ποδήλατου μόνο ως μέσου αναψυχής των πολιτών. Σε πρόσφατη μάλιστα συνέντευξη του αντιδημάρχου κ. Γιάννη Αναστασάκη αναφέρεται η δημιουργία ενιαίου ποδηλατόδρομου σε μήκος 6 χλμ στο παραλιακό μέτωπο, με δυνατότητα ενοποίησής του με τα ενετικά τείχη. Εφόσον ολοκληρωθεί το έργο αυτό θα αποτελέσει πράγματι μια σπουδαία δυνατότητα αναψυχής για τους δημότες και τους επισκέπτες, οι οποίοι θα μπορούν να περιηγηθούν με ποδήλατα σε διάφορα ιστορικά σημεία της πόλης.

Για την αντιμετώπιση όμως του κυκλοφοριακού προβλήματος πρέπει να δοθούν κίνητρα στους δημότες να χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς που δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και οι νέες εξαγγελίες της κυβέρνησης για επιδότηση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το μεγαλύτερο μάλιστα ποσοστό επιδότησης (40%) δίνεται στην αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, κάνοντας το μέσο αυτό πολύ προσιτό ακόμα και σε συμπολίτες με χαμηλά εισοδήματα. Παράλληλα η ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία έχει δώσει μεγάλες δυνατότητες στο ηλεκτρικό ποδήλατο, τόσο στη δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων, όσο και στην ασφαλή, γρήγορη και ξεκούραστη μετακίνηση μέσα στον αστικό ιστό.

Ένα σημαντικό πρόβλημα που μέχρι σήμερα εμποδίζει την ευρεία χρήση του ποδήλατου στο Ηράκλειο είναι το ανάγλυφο της πόλης που κάνει κουραστική την καθημερινή μετακίνηση με κλασικό ποδήλατο στους περισσότερους δημότες, σε αντίθεση με άλλες πόλεις, όπου αυτό είναι πολύ συνηθισμένο, όπως Τρίκαλα, Βόλος, Καρδίτσα κλπ., καθώς και στο εξωτερικό με πολύ χειρότερες κλιματολογικές συνθήκες.  Το ηλεκτρικό ποδήλατο όμως έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα αυτά κι έτσι σε λίγα χρόνια με τα κίνητρα που παρέχονται, πρόκειται να γίνει πολύ δημοφιλές στην καθημερινή μετακίνηση μαζί και με άλλα ηλεκτρικά οχήματα (πατίνια, σκούτερ), που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους και στα πεζοδρόμια. Το ηλεκτρικό ποδήλατο μάλιστα υπερτερεί των άλλων οχημάτων διότι δίνει τη δυνατότητα και για άσκηση. Οι ταχύτητες τώρα θα είναι μεγαλύτερες, κάνοντας απαγορευτική τη χρήση ποδηλατόδρομων πάνω στο πεζοδρόμιο και μέσα σε στενούς πεζόδρομους. Είναι γνωστό ότι έχουν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια, είτε λόγω της ταχύτητας που αναπτύσσουν στους πεζόδρομους, είτε λόγω της άναρχης κίνησής τους στην άσφαλτο, ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Είναι λοιπόν αναγκαίος ο σχεδιασμός νέων δικτύων ποδηλατόδρομων, βάσει των νέων συνθηκών και εξελίξεων, έτσι ώστε να διαχωριστεί σαφώς η κίνηση των ποδηλάτων, τόσο από τους πεζούς, όσο και από τα αυτοκίνητα και μηχανάκια. Ήδη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν αρχίσει την οριοθέτηση ποδηλατόδρομων στην άκρη του οδοστρώματος, περιορίζοντας έτσι δραστικά τις λωρίδες κίνησης των αυτοκινήτων.  Αυτό βέβαια έχει δημιουργήσει αρκετές αντιδράσεις στους οδηγούς αυτοκινήτων, όμως μόνο έτσι θα αναγκαστούν οι κάτοικοι να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και να περιορίσουν τη χρήση των αυτοκινήτων τους. 

Με αυτή τη φιλοσοφία κατασκευάστηκε πριν από 12 περίπου χρόνια ο ποδηλατόδρομος της λεωφόρου Κνωσού, ο οποίος όμως ουδέποτε λειτούργησε, αφού εκεί σταθμεύουν τα αυτοκίνητα για την εξυπηρέτηση των καταστημάτων και των κατοικιών. Η πρότασή μας είναι να χαραχτεί νέος ποδηλατόδρομος στον «παρόχθιο» δρόμο (οδός Αρχελάου), που μπορεί σύντομα να διανοιχθεί ανατολικά της λεωφόρου Κνωσού και ο οποίος θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά τη νότια είσοδο της πόλης, από το Βενιζέλειο μέχρι τον Άγιο Κωνσταντίνο.

Απαιτείται λοιπόν άμεσα η εκπόνηση μελέτης για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατόδρομων με κατάλληλες θέσεις στάθμευσης σε όλες τις γειτονιές της πόλης, έτσι ώστε να μπορούν οι δημότες να μετακινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια στην καθημερινότητά τους.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ