ΚΡΗΤΗ
Καύση απορριμμάτων: "Όχι" από το Δημοτικό Συμβούλιο στη μελέτη για τη δημιουργία της μονάδας
Έγινε δεκτή η αρνητική εισήγηση του δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού - Εκπρόσωποι σωματείων και φορέων πραγματοποίησαν διαμαρτυρία με πανό και συνθήματα
Με το μείζον ζήτημα της Μονάδας Καύσης Απορριμμάτων ξεκίνησε το απόγευμα της Δευτέρας η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου. Ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, όπως είχε γίνει άλλωστε γνωστό από το πρωί της Δευτέρας, ζήτησε από το σώμα να εκφράσει αρνητική γνώμη σχετικά με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Από την έναρξη της συνεδρίασης, εκπρόσωποι φορέων και σωματείων προχώρησαν σε διαμαρτυρία την οποία είχαν προαναγγείλει, δηλώνοντας την έντονη αντίθεση των πολιτών στη δημιουργία της μονάδας για την καύση απορριμμάτων.
Όπως επισήμανε ο κ. Καλοκαιρινός, η μελέτη χαρακτηρίζεται από αποσπασματικότητα η οποία παραπέμπει σε επιμέρους μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, γεγονός που σημαίνει ότι ζητήματα που θα προκύπτουν θα παραπέμπονται σε αόριστο χρόνο στο μέλλον.
Παράλληλα, διευκρίνισε ότι οι όροι με τους οποίους θα προχωρήσει ο σχεδιασμός -εφόσον προχωρήσει τελικά - θα καθοριστούν μ’ ένα νόμο πλαίσιο οι διατάξεις του οποίου είναι άγνωστες. "Καλούμαστε να εγκρίνουμε κάτι που μας είναι άγνωστο και ασαφές", τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καλοκαιρινός.
Παρουσιάζοντας τα επιχειρήματά του για την αρνητική γνωμοδότηση ο δήμαρχος Ηρακλείου υπογράμμισε ότι εγείρονται περιβαλλοντικά, υγειονομικά, οικονομικά, θεσμικά και αρχιτεκτονικά ζητήματα.
«Δεν υπάρχει καμία πειστική απάντησε σε αυτά τα θέματα», είπε χαρακτηριστικά αναφέροντας ότι «η μελέτη δεν είναι επαρκής». Σε ότι αφορά τον οικονομικό παράγοντα, διευκρίνισε οι μονάδες θα είναι ιδιωτικής διαχείρισης οπότε τίθεται θέμα επιμερισμού των βαρών και των κινδύνων. Οι δημότες, τόνισε ο κ. Καλοκαιρινός, επιμερίζονται μεγάλα οικονομικά βάρη και μάλιστα με πολυετείς δεσμεύσεις (25 χρόνια). Οι δήμοι θα πληρώνουν για να παραδίδουν το απορριμματογενές καύσιμο στις μονάδες αυτές. Συνεπώς, ζητείται στην ουσία από τους δημότες να χρηματοδοτήσουν το ιδιωτικό έργο και να επωμιστούν τον επιχειρηματικό κίνδυνο για εκείνον που θα κάνει την επένδυση. Έτσι συσσωρεύονται ποσά που κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια αλλά κινδυνεύουν να είναι μεγάλα.
Κλείνοντας την εισήγησή του προς το σώμα ο δήμαρχος Ηρακλείου αναφέρθηκε στο θέμα της σκοπιμότητας λέγοντας: «υπάρχει μεν μελέτη σκοπιμότητας ωστόσο δεν είναι δημόσια, οπότε δεν την γνωρίζουμε. Οι δήμοι και οι δημότες εν τέλει αντιμετωπίζονται ως παθητικοί παραγωγοί απορριμμάτων και τη μετατροπή των σκουπιδιών σε πόρους την καρπώνεται η άλλη πλευρά».
Την ξεκάθαρα αρνητική θέση του ενάντια στη Μονάδα Καύσης Απορριμμάτων στο Ηράκλειο διατύπωσε πέρνοντας τον λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Ηράκλειο η πόλη μας», Μιχάλης Καραμαλάκης, καλώντας να μην γίνει «το Ηράκλειο ο ενεργειακός κλίβανος για τα σκουπίδια της Κρήτης και των νησιών του νοτίου Αιγαίου».
Η Μαρία Καναβάκη, επικεφαλής της παράταξης «Ηράκλειο για σένα» τόνισε ότι η διαβούλευση στην οποία κλήθηκε η Τοπική Αυτοδιοίκηση από την κεντρική εξουσία είναι προσχηματική και όχι ουσιαστική. «Η Αυτοδιοίκηση δεν θα πρέπει να είναι ουραγός ούτε τύποις συνομιλητής για σοβαρά θέματα», είπε χαρακτηριστικά.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Δημήτρης Δουλουφάκης, τόνισε ότι δεν καλύφθηκε από την εισήγηση του Δημάρχου καθώς «δεν υπάρχει λίγος ή πολύς καρκίνος», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. «Η συζήτηση σήμερα έπρεπε να είναι με τους φορείς ώστε να μην γίνει εργοστάσιο ούτε στην Κρήτη ούτε πουθενά στην Ελλάδα», τόνισε.
Κατά το στάδιο των ερωτήσεων, μετά από την εισήγηση του δημάρχου Ηρακλείου ο Κώστας Βαρδαβάς από την παράταξη «Ηράκλειο για σένα» έθεσε το ερώτημα εάν η απόρριψη της πρότασης έγινε ομόφωνα από όλους τους δημάρχους της Κρήτης ή εάν συζητούν κάποιοι την καύση και με ποιους όρους. Ο Δήμαρχος Ηρακλείου απάντησε, κατηγορηματικά, ότι το μοντέλο απορρίπτεται συνολικά ως υφιστάμενη πρόταση και διευκρίνισε ότι δεν έγκειται στην ευθύνη του Δήμου να προτείνει λύσεις διαχείρισης καύσης απορριμμάτων ανά την επικράτεια αλλά «μπορούμε να σταθμίσουμε τους όρους όταν γίνονται».
Η ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος Αντιγόνη Ανδρεάκη διερωτήθηκε αναφορικά με το ζήτημα αύξησης των τελών και το ύψος αύξησης που θα επιβαρύνει τους πολίτες.
Σε ότι αφορά στην αύξηση των τελών η απάντηση ήταν ότι «είναι δύσκολο να απαντηθεί». Ο κ. Καλοκαιρινός, ξεκαθάρισε όμως ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να συμβεί η αύξηση και η συσσώρευση επιβαρύνσεων. «Η συζήτηση είναι πάρα πολύ γενική. Όσο συνεχίζουμε την ταφή έχουμε επιβάρυνση 5 ευρώ τον τόνο ανά έτος. Δεν έχω ακούσει καμία ασφαλή εκτίμηση για το πόσο μπορεί να φτάσει».
Η Λίνα Ανδρουλάκη από τη Λαϊκή Συσπείρωση ρώτησε αναφορικά με τη χωροθέτηση της Μονάδας Καύσης Απορριμμάτων.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός απάντησε ότι η Μονάδα χωροθετείται στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου διευκρίνισε όμως δεν τίθεται ζήτημα χωροθέτησης από τη στιγμή που η γνώμη της δημοτικής αρχής είναι αρνητική για τη δημιουργία Μονάδας Καύσης Απορριμμάτων.
Κατόπιν των τοποθετήσεων, το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου τάχθηκε αρχικά ομόφωνα κατά της Μονάδας Καύσης Απορριμμάτων. Στη συνέχεια ωστόσο, άλλαξε την ψήφο της η Λαϊκή Συσπείρωση, οπότε η εισήγηση του Δημάρχου Αλέξη Καλοκαιρινού εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο κατά πλειοψηφία...
Η διαμαρτυρία των φορέων
Εκπροσωπώνας τους φορείς και τα σωματεία του Ηρακλείου που συμμετείχαν στη διαμαρτυρία ενάντια στη δημιουργία της μονάδας καύσης, ο Βάγιας Βάγιας, πρόεδρος του Σωματείου Μισθωτών Τεχνικών Ηρακλείου είπε ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα δοθούν 6 δις ευρώ «τα οποία θα μοιραστούν οι ενεργειακοί κολοσσοί» όπως είπε χαρακτηριστικά. Και όλα αυτά την ώρα που για την υγεία και την παιδεία δίνονται 5,6 και 5,7 δις αντίστοιχα. «Οι φορείς του Ηρακλείου δεν θα επιτρέψουμε αυτή τη στρατηγική» σημείωσε και κάλεσε σε μαζικές κινητοποιήσεις.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του οι συγκεντρωμένοι πολίτες φώναξαν συνθήματα. Δείτε το σχετικό βίντεο:
Η εισήγηση του δημάρχου Ηρακλείου
Το πλήρες κείμενο της εισήγησης του Αλέξη Καλοκαιρινού είναι το ακόλουθο:
«Η υπό διαβούλευση Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για τη δημιουργία Δικτύου Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης ΑΕΠΥ από ΑΣΑ χαρακτηρίζεται από αποσπασματικότητα, περιέχει ασάφεια, οφειλόμενη κυρίως σε αόριστη γενικότητα, και εδράζεται σε μαχητές παραδοχές. Προκαλεί ισχυρές αντιρρήσεις και εγείρει κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία ομαδοποιούνται παρακάτω ως εξής:
Περιβαλλοντικά και υγειονομικά ζητήματα:
Επιπτώσεις στη υγεία των ανθρώπων που προκύπτουν αφενός από εκπομπές (ιπτάμενη τέφρα) και αφετέρου από τη διαχείριση του υπολείμματος καύσης (τέφρας πυθμένα). Δεν παρουσιάζονται οι τεχνικές προδιαγραφές, το πλαίσιο εφαρμογής (πέραν των ευρωπαϊκών οδηγιών που απαριθμούνται) και δεν προδιαγράφονται μηχανισμοί ελέγχου με τους οποίους οι ως άνω κίνδυνοι θα εξέλειπαν (πέραν της υποχρέωσης σύνταξης «ετήσιων εκθέσεων» από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας). Στο οικείο κεφάλαιο (7) της ΣΜΠΕ οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της Ενεργειακής Αξιοποίησης ΑΕΠΥ από ΑΣΑ δεν αντιμετωπίζονται αυτοτελώς, αλλά συγκριτικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της ταφής.
Επιπτώσεις από την επιβάρυνση των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών: επιβαρύνσεις του περιβάλλοντος και της (οδικής, ιδιαίτερα) κυκλοφορίας, που εξαρτώνται κατά το μέγεθός τους από την χωροθέτηση των Μονάδων, η οποία παραμένει άδηλη. Ωστόσο, οι επιπτώσεις αυτές στην Κρήτη θα είναι ιδιαίτερα σημαντικές, με δεδομένη (α) την ανάγκη χρήσης θαλάσσιων μεταφορών (από το νότιο Αιγαίο) και (β) τη διάρθρωση και τους φόρτους των τοπικών οδικών δικτύων, με σοβαρές επιπτώσεις στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις και μεταφορές.
Οικονομικά ζητήματα:
Η οικονομική βιωσιμότητα των Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης (ΜΕνΑ), που αποτελούν ιδιωτικά έργα, δεν προκύπτει από δημοσιοποιημένη μελέτη οικονομικής βιωσιμότητας. Από τα διαθέσιμα στοιχεία, και ιδιαίτερα από τις παραδοχές της ΣΜΠΕ, συνάγεται ότι η βιωσιμότητα των ΜΕνΑ εξασφαλίζεται από την οικονομική συνδρομή των ΦΟΔΣΑ (gate fee, εγγυημένες ποσότητες για 25 έτη, κόστη μεταφορών) καθώς και τον καθορισμό πάγιας τιμής για την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια (που θα καταβάλλεται από τους πολίτες–καταναλωτές).
Ως αποτέλεσμα, προκύπτει σοβαρή οικονομική επιβάρυνση των δήμων και των πολιτών από το τέλος εισόδου (gate fee) και άλλες δαπάνες (διαχείρισης, μεταφοράς), καθώς και ανάληψη μακρόχρονων πάγιων και ανελαστικών υποχρεώσεων για τους ΦΟΔΣΑ, τους δήμους και εντέλει τους δημότες σε αντιδιαστολή με την δημιουργία σταθερού ευνοϊκού οικονομικού περιβάλλοντος για τους αναδόχους των έργων. Οι δήμοι δια των ΦΟΔΣΑ και εντέλει οι πολίτες θα χρηματοδοτούν τους αναδόχους των έργων.
Εδώ εγείρεται το ερώτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων ως πόρων, στο ειδικότερο πεδίο της παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου καθώς και ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας: Οι ΦΟΔΣΑ (και εντέλει οι πολίτες) υποβάλλονται σε δαπάνη προκειμένου να απαλλαγούν από τα απορρίμματα τα οποία ωστόσο λογίζονται ως πόρος για τις βιομηχανίες που τα εκμεταλλεύονται. Αλλά αν το δευτερογενές καύσιμο αποτελεί πόρο, όπως πράγματι είναι, θα έπρεπε να αποτιμάται στην οικονομική του αξία και αυτή να καταβάλλεται στους παραγωγούς του. Ομοίως, η ηλεκτρική και θερμική ενέργεια θα έπρεπε να επιστρέφεται στους πολίτες που χρηματοδοτούν την παραγωγή της. Αντιθέτως, οι ΦΟΔΣΑ (και εντέλει οι πολίτες) θα υποχρεώνονται να πληρώνουν για να χορηγούν τον πόρο του απορριμματογενούς καυσίμου στην βιομηχανία, και οι πολίτες να καταναλώνουν ενέργεια που παράγεται με έμμεση επιδότηση από τους ίδιους.
Ειδικότερα ερωτήματα εγείρονται
- ως προς κόστη που προκύπτουν από την ενδεχόμενη υποχρέωση τροποποίησης των υπό κατασκευή ΜΕΑ/ΜΑΑ για την παραγωγή SRF με προδιαγραφές χρήσης τόσο από τις Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης όσο και από την τσιμεντοβιομηχανία. Τα ερωτήματα αφορούν τόσο το κατασκευαστικό κόστος όσο και το κόστος λειτουργίας, που θα επιβαρύνονται εντέλει οι δημότες.
- ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές του απορριμματογενούς καυσίμου, τις οικονομικές συνέπειες (κόστη) για την παραγωγή του και ενδεχόμενες ποινές για την (ενδεχόμενη) μη επίτευξη της ποσοτικής και ποιοτικής παραγωγής του.
Η αόριστη παραδοχή ότι η προσθήκη του Δικτύου ΜΕνΑ θα αποβεί οικονομικά ουδέτερη για τους ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ σε σχέση με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα (ίση δαπάνη συνολικής διαχείρισης απορριμμάτων) δεν βασίζεται σε ανεξάρτητη εκτίμηση αξιόπιστου φορέα, και ασφαλώς δεν προκύπτει από την ΣΜΠΕ. Για την παραδοχή αυτή εγείρονται βάσιμες αμφιβολίες, λαμβάνοντας υπόψη και την ισχυρή πιθανότητα ενεργειακή αξιοποίηση και ταφή να επιτελούνται ταυτόχρονα για ικανό χρονικό διάστημα (βλ. παρακάτω). Και, σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο δεν μπορεί να είναι η μη υπέρβαση της σημερινής οικονομικής επιβάρυνσης των ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ και εντέλει των δημοτών, η οποία παραμένει υποθετική και ατεκμηρίωτη.
Θεσμικά ζητήματα και ζητήματα γενικότερης αρχιτεκτονικής του συστήματος διαχείρισης αποβλήτων:
Οι ΟΤΑ / ΦΟΔΣΑ περιορίζονται στον ρόλο των παραγωγών πρώτης (καύσιμης) ύλης, και μάλιστα υπό το μονοσήμαντο αρνητικό πρόσημο της υποχρέωσης τους να μειώνουν / μηδενίσουν την παραγωγή απορριμμάτων.
Η πρόνοια της δυνατότητας «μεταβατικής» χρήσης συμμείκτων απορριμμάτων για την παραγωγή καυσίμου μπορεί να οδηγήσει στην υπονόμευση του σύνθετου εγχειρήματος της ανακύκλωσης, το οποίο ωστόσο εξακολουθεί να προτάσσεται στην ιεραρχία των μεθόδων διαχείρισης απορριμμάτων. Με δεδομένη την υστέρηση της ανακύκλωσης στην Ελλάδα, είναι ορατός ο κίνδυνος ανατροπής του συνολικού μοντέλου, παρά την αρχική διαστασιολόγηση των ΜΕνΑ με παραδοχή επίτευξης του στόχου ανακύκλωσης στο 65% της συνολικής παραγωγής απορριμμάτων.
Τα παραπάνω καθίστανται πιθανότερα από την μετάθεση της επίτευξης των ευρωπαϊκών στόχων εγγύτερα κατά πέντε χρόνια (από το 2035 στο 2030), με δεδομένη και την καθυστέρηση των έργων κατασκευής (και, συνακόλουθα, λειτουργίας) των ΜΕΑ/ΜΑΑ ανά την επικράτεια.
Ερωτήματα που αφορούν στη χωροθέτηση, τη δημοπράτηση και τη λειτουργία των Μονάδων, καθώς και στις ειδικότερες υποχρεώσεις των ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ έγινε γνωστό ότι θα απαντηθούν με νόμο-πλαίσιο ο οποίος τελεί υπό προετοιμασία, και το περιεχόμενο του οποίου παραμένει επί του παρόντος άγνωστο. Ειδικότερα ερωτήματα εγείρονται για την ανάγκη τροποποιήσεων των ΕΣΔΑ και των υπό έγκριση ΠΕΣΔΑ. Επίσης, απλώς γνωμοδοτικός και όχι αποφασιστικός διαφαίνεται (από προφορική επικοινωνία) ότι θα είναι ο ρόλος των ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ στη διαδικασία χωροθέτησης, η οποία θα αποτελεί πρόταση-επιλογή του αναδόχου, που επωμίζεται την αγορά γης.
Ζητήματα σκοπιμότητας (Cui bono?)
Επισημαίνεται ότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η μελέτη σκοπιμότητας των ΜΕνΑ.
Δεν έχει αξιολογηθεί οικονομοτεχνικά η προσθήκη (1.2%) της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις ΜΕνΑ, σε σχέση με τις επιβαρύνσεις των ΟΤΑ (και εντέλει των πολιτών) που αντιμετωπίζονται ως παραγωγοί απορριμμάτων, όπως -αναλόγως- αντιμετωπίσθηκαν ως παθητικοί καταναλωτές ενέργειας από το επί του παρόντος αδρανοποιημένο πρόγραμμα ΑΠΟΛΛΩΝ. Ειδικότερα, δεν προκύπτει οικονομική ωφέλεια για τους πολίτες–καταναλωτές οι οποίοι αντιθέτως αποδίδουν πόρους καταβάλλοντας οικονομικό τίμημα για την παραγωγή ενέργειας.
Ωφέλεια από την θερμική ενέργεια δεν προκύπτει για την Κρήτη, με δεδομένη και την ανυπαρξία σχετικών δικτύων και την απουσία πρόνοιας κατασκευής τους.
Ωφέλεια προκύπτει για τους αναδόχους των έργων ΜΕνΑ ως παραγωγούς ενέργειας και καυσίμων, καθώς και για την τσιμεντοβιομηχανία ως καταναλωτή καυσίμων, ενώ για τους ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ επιβάλλεται η λογική της «μείωσης της βλάβης», η οποία ωστόσο δεν προκύπτει από την υπό διαβούλευση ΣΜΠΕ.
Για τους ως άνω λόγους, εισηγούμαι στο Δημοτικό Συμβούλιο την έκφραση αρνητικής γνώμης για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για τη δημιουργία Δικτύου Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης ΑΕΠΥ από ΑΣΑ».
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο
