Υπουργικές δεσμεύσεις για τους κόμβους Αγίας Πελαγίας - Αχλάδας

Υπουργικές δεσμεύσεις για τους κόμβους Αγίας Πελαγίας - Αχλάδας

Τι είπε στην Βουλή ο Γιάννη Κεφαλογιάννης απαντώντας σε ερώτηση του Βασίλη Κεγκέρογλου

Τα προβλήματα στους κόμβους του ΒΟΑΚ σε Αγία Πελαγία, Αχλάδα και Λυγαριά θα αντιμετωπιστούν άμεσα, δεσμεύτηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου.

Ο κ. Κεφαλογιάννης, αφού αναγνώρισε τις ελλείψεις που υπήρχαν στη μελέτη που παρέλαβαν στο Υπουργείο, έκανε τις παρακάτω ανακοινώσεις:

-Για τον κόμβο Αγίας Πελαγίας, ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης υπέγραψε απόφαση (μετά την ερώτηση του κ.Κεγκέρογλου) για την λωρίδα επιβράδυνσης προς την Αγία Πελαγία, η οποία θα υλοποιηθεί σύντομα ( οι εργασίες ενδέχεται να ξεκινήσουν άμεσα, με απτά αποτελέσματα σε ένα μήνα) ενώ για την λωρίδα επιτάχυνσης από Αγία Πελαγία προς Ρέθυμνο αναζητείται τεχνικός σύμβουλος από το Υπουργείο που θα προχωρήσει τις γεωτεχνικές και τις μελέτες αντιστήριξης που απαιτούνται, ώστε να ολοκληρωθεί και αυτή σύντομα.

-Οι υπηρεσίες θα μελετήσουν την βελτίωση της ασφάλειας στην Αχλάδα στη συνολική μελέτη για την περιοχή

-Για την σύνδεση της Λυγαριάς, ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε πως μετά την ερώτηση και έγγραφο της Δημοτικής Αρχής Μαλεβιζίου για την δημιουργία κόμβου, ο οποίος δεν περιλαμβάνεται στην αρχική μελέτη, θα γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις για την κυκλοφοριακή ασφάλεια, χωρίς να διευκρινίσει αν θα γίνει ολοκληρωμένος κόμβος ή αν θα παραμείνει «ημικόμβος» .

Ο κ. Κεγκέρογλου δήλωσε πως οι ανακοινώσεις του Υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών είναι μια θετική εξέλιξη, ωστόσο απαιτείται εγρήγορση και συνολικός σχεδιασμός προκειμένου να αποφευχθούν παλινωδίες, όπως της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που ακυρώθηκαν και δημοπρατημένα τμήματα του ΒΟΑΚ όπως το Πάνορμο – Εξάντη και επεσήμανε το γεγονός ότι τα έργα αυτά είναι απολύτως αναγκαία και χρήσιμα για το μέλλον, ανεξάρτητα από την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ.



Η απάντηση του Υπουργού σε ερώτηση του Γιώργου Λογιάδη

Μετά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που βρέθηκε η Αγία Πελαγία με την πυρκαγιά που ξέσπασε πριν μερικές εβδομάδες και την δυσκολία της άμεσης πρόσβασης των μέσων κατάσβεσης στο σημείο, λόγω του κλειστού κόμβου, ο δρόμος θα ανοίγει μόνο για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου, του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης,  ο υπουργός Υποδομών, Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, ξεκαθάρισε ότι ο κόμβος θα δοθεί σε κυκλοφορία για τους πολίτες αυστηρά μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων εργασιών. Σημειώνοντας την εξαίρεση του κανόνα: «Κατόπιν συνεννόησης της Γενικής Γραμματείας Υποδομών με την Πολιτική Προστασία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια και επειδή στην υπόψη περιοχή παρατηρούνται υψηλές ταχύτητες από τα διερχόμενα οχήματα, αποφασίστηκε ο κόμβος της Αγίας Πελαγίας να ανοίγει μόνο για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Κατά συνέπεια η απόδοση του σε κυκλοφορία θα γίνει μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων εργασιών».

Ο χρόνος παράδοσης του έργου παραμένει η 2 Δεκεμβρίου 2020. 

Οι έκτακτες μελέτες που απαιτούνται στις λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης για την αντιμετώπιση φαινομένων διάβρωσης, καταπτώσεων κ.α. θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του μήνα. Τότε θα γνωστοποιηθεί και το κόστος των επιπλέον εργασιών, το οποίο θα καλυφθεί με συμπληρωματική σύμβαση.

Για την ανάγκη συμπληρωματικών μελετών και εργασιών το Υπουργείο ενημερώθηκε στις 15 Ιουλίου. 

Η απάντηση του υπουργού Υποδομών είναι η εξής:

«Αντικείμενο των εργασιών του έργου: «Επεμβάσεις στους κόμβους Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας», προϋπολογισμού 5.000.000,00 €, αναδόχου ΛΑΤΟΜΙΚΗ ΑΤΕ, είναι η αναβάθμιση δύο υφιστάμενων ανισόπεδων ημικόμβων που βρίσκονται επί του ΒΟΑΚ στον Nομό Ηρακλείου,με σκοπό τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Μέσω των κόμβων αυτών συνδέονται με τον ΒΟΑΚ οι οικισμοί Αγία Πελαγία και Αχλάδα. Ο κόμβος Αχλάδας βρίσκεται σε απόσταση 18 km και ο κόμβος Αγίας Πελαγίας σε απόσταση 15 km, δυτικά του Ηρακλείου.

Τα έργα αναβάθμισης περιλαμβάνουν τη διαμόρφωση ασφαλών κλάδων σύνδεσης των ημικόμβων και τη διαμόρφωση λωρίδων επιτάχυνσης - επιβράδυνσης επί του ΒΟΑΚ.

Στις 15-07-2020 γνωστοποιήθηκε στις Υπηρεσίες του Υπουργείου η ανάγκη συμπληρωματικών μελετών και εργασιών που απαιτούνται στην περιοχή του κόμβου Αγίας Πελαγίας στο πλαίσιο του έργου του θέματος.

-Κατόπιν τούτου και με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών των κλάδων του κόμβου της Αγίας Πελαγίας, ο Ανάδοχος προχώρησε σε αποτύπωση του φυσικού εδάφους, πέραν των κατασκευασμένων κλάδων, για την ολοκλήρωση των εργασιών στις λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσής τους στο ρεύμα προς Ρέθυμνο.

Διαπιστώθηκε διαφοροποίηση του φυσικού εδάφους σε σχέση με το φυσικό έδαφος της μελέτης σε τρία (3) τμήματα, λόγω φαινομένων διάβρωσης, καταπτώσεων και ερπυστικών μετατοπίσεων της επιδερμικής στρώσης του πρανούς, λόγω μεταγενέστερων της δημοπράτησης του έργου έντονων καιρικών φαινομένων.

Τα προαναφερθέντα φαινόμενα εγκυμονούν κατολισθήσεις θέτοντας θέματα ασφάλειας στην φάση κατασκευής και λειτουργίας, τόσο όσον αφορά την ακεραιότητα των κατασκευών όσο και την ασφάλεια των διερχομένων που χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο.

Οι μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν είναι αναγκαίες, λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων και αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την έντεχνη ολοκλήρωση του έργου, αφού οι λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης είναι αναπόσπαστο τμήμα των κλάδων και απαραίτητες για την ασφαλή λειτουργία του εν λόγω κόμβου.

Η Γενική Γραμματεία Υποδομών έχει ξεκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης σε εξειδικευμένο Τεχνικό Σύμβουλο, προκειμένου να γίνει Γεωτεχνική και Στατική Μελέτη τοίχων αντιστήριξης για την αποκατάσταση πρανών επιχώματος εισόδου – εξόδου και κατολίσθησης υφιστάμενου ορύγματος του ΒΟΑΚ στον κόμβο της Αγίας Πελαγίας.

Με τη με αρ. πρωτ. Δ14/β/964/Φ-ΣΑ5/19-05-2020 (ΑΔΑ: ΨΠΗ7465ΧΘΞ-ΡΓΥ) Απόφαση εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου, έως 02-12-2020. Η αναγκαιότητα της εν λόγω παράτασης αφορούσε:

α) την καθυστέρηση μετατόπισης δικτύων του Οργανισμού Κοινής Ωφελείας (ΟΚΩ)

β) την εκπόνηση μελέτης αντιστήριξης του πρανούς του επιχώματος του ΒΟΑΚ, στο οποίο εκδηλώθηκαν επιφανειακές εδαφικές αστοχίες και συγκέντρωση εδαφικών υλικών στο πόδι του πρανούς, όπου κατασκευάστηκε τεχνικό κάτω διάβασης και επέκταση υφιστάμενου οχετού του κλάδου 2, λόγω των ανωτέρω αναφερομένων έντονων καιρικών φαινομένων στον κόμβο της Αγίας Πελαγίας (θέση διαφορετική από εκείνη των λωρίδων επιτάχυνσης και επιβράδυνσης τωνκλάδων 1 και 2 του κόμβου), καθώς και την εκτέλεση των σχετικών επειγουσών και απροβλέπτων εργασιών.

-Το έργο: «Επεμβάσεις στους κόμβους Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας του ΒΟΑΚ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας», κατασκευάστηκε εφαρμόζοντας τις μελέτες που είχαν εγκριθεί από την «Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ» (ΟΑΚ ΑΕ).

Στη συνέχεια, αυτές επικαιροποιήθηκαν από την αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, στα σημεία που απαιτούνταν (ηλεκτροφωτισμός, κλίση πρανών, κλπ), προκειμένου να γίνει άμεσα η δημοπράτησή του.
Επιπρόσθετα, η επικαιροποίηση της μελέτης συμπεριελάμβανε βελτίωση και διαρρύθμιση της υφιστάμενης εισόδου – εξόδου και σύνδεσης του προβλεπόμενου κλάδου 3 του κόμβου της Αγ. Πελαγίας στη νότια πλευρά του ΒΟΑΚ, η οποία δεν προβλεπόταν στη μελέτη της ΟΑΚ ΑΕ.

Η κατασκευή του έργου του θέματος γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4412/ 2016 και η επίβλεψη με το άρθρο 136 του υπόψη Νόμου.

Η γεωτεχνική και η στατική μελέτη τοίχων αντιστήριξης για την αποκατάσταση πρανών επιχώματος και της κατολίσθησης υφιστάμενου ορύγματος του ΒΟΑΚ στον κόμβο Αγίας Πελαγίας που θα ολοκληρωθούν έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου, θα προσδιορίσουν το κόστος κατασκευής των παραπάνω εργασιών, οι οποίες θα συμπεριληφθούν σε συμπληρωματική σύμβαση.

Κατόπιν συνεννόησης της Γενικής Γραμματείας Υποδομών με την Πολιτική Προστασία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια και επειδή στην υπόψη περιοχή παρατηρούνται υψηλές ταχύτητες από τα διερχόμενα οχήματα, αποφασίστηκε ο κόμβος της Αγίας Πελαγίας να ανοίγει μόνο για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Κατά συνέπεια η απόδοση του σε κυκλοφορία θα γίνει μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων εργασιών».

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ