Πτώση Mi-8 στη Σάμο: «Μας χτύπησε ο άνεμος»

Newsroom
Newsroom

Τι κατέθεσε ο πιλότος του ελικοπτέρου

Συγκλονίζει η κατάθεση του διασωθέντος πιλότου του ελικοπτέρου που συνετρίβη στη Σάμο στις 13 Ιουλίου, ενώ επιχειρούσε σε μεγάλη πυρκαγιά στο νησί.

Το ελικόπτερο τύπου Μi 8 το οποίο ήταν μισθωμένο από την Ουκρανία, με τετραμελές πλήρωμα κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Μηνά. Το πλήρωμά του ήταν ένας Ρουμάνος, δύο Μολδαβοί και ένας Έλληνας μεταφραστής.

Αμέσως στήθηκε μεγάλη έρευνα από θαλάσσης και αέρος για τον εντοπισμό και τη διάσωσή τους. Ωστόσο, ο Έλληνας μεταφραστής και ο Ρουμάνος συγκυβερνήτης εντοπίστηκαν νεκροί.

Ο Μολδαβός πιλότος, που ήταν και ο πρώτος που διασώθηκε, περιγράφοντας τη στιγμή που έπεσε το ελικόπτερο στη θάλασσα, είχε πει ότι αυτό αναποδογύρισε όταν κατέβηκε να πάρει νερό, και μια ριπή αέρα το χτύπησε.

Στην κατάθεσή του, την οποία δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, ο Μολδαβός πιλότος αναφέρει ακριβώς τα όσα συνέβησαν ως εξής:

«H αποστολή μας ξεκίνησε από το Κισινάου. Σταματήσαμε στην Τουρκία για ανεφοδιασμό και τη 17η Ιουνίου φτάσαμε με το ελικόπτερο Mi-8 με διακριτικό ERMHU στο αεροδρόμιο Αρίσταρχος ο Σάμιος. Η αποστολή ήταν να ξεκινήσει στις 20-06-22. Συνολικά ήμασταν πέντε, όλοι Μολδαβοί, δυο πιλότοι, δυο μηχανικοί εδάφους και ένας μηχανικός πτήσης. Στο αεροδρόμιο γνωρίσαμε έναν Έλληνα, ο οποίος ξέραμε ότι θα βοηθήσει σαν Έλληνας σύνδεσμος με τις τοπικές αρχές, ο οποίος μιλούσε αγγλικά. Στις 24 Ιουνίου το ελικόπτερο με το ίδιο πλήρωμα επιχείρησε για πρώτη φορά σε φωτιά στην Αστυπάλαια», ανέφερε ο πιλότος στην κατάθεσή του.

Στη συνέχεια ο πιλότος περιέγραψε τι συνέβη στην τελευταία πτήση τους. «Με κάλεσε ο Θοδωρής (σ.σ.: Βλάχος) και είπε ότι πρέπει να βγούμε για αποστολή, η ώρα ήταν λίγο μετά τις 14.00. Φύγαμε και οι έξι γρήγορα για το αεροδρόμιο. Το πρωτόκολλό μας λέει ότι σε 20 λεπτά πρέπει να βρισκόμαστε στον αέρα. Ο Θοδωρής ήταν υπεύθυνος για να μιλήσει με τον πύργο ελέγχου και μας έδινε οδηγίες πότε να απογειωθούμε και τις συντεταγμένες τις οποίες έπρεπε να πάμε για τη φωτιά. Φτάσαμε περίπου σε 20 λεπτά, κάναμε 5-6 ρίψεις νερού από τη θάλασσα και μετά παρατηρήσαμε δυσλειτουργία στο καλάθι του νερού. Είπα στον Θοδωρή και ζήτησε άδεια να επιστρέψουμε στο αεροδρόμιο. Επιστρέψαμε στη φωτιά, κάναμε λήψη νερού και ρίψεις με το καινούργιο καλάθι για περίπου 1 ώρα. Ο αέρας δυνάμωσε και τα κύματα είχαν μεγαλώσει».

Ο καιρός, όπως λέει, χειροτέρευε αλλά ο ίδιος θεώρησε ότι θα μπορούσαν να κάνουν ακόμα 1 τελευταία ρίψη. Ομως αφού πήραν νερό και επιχείρησαν να σηκωθούν, «χτυπήθηκαν» από δυνατή ριπή του ανέμου.

«Σκέφτηκα ότι πρέπει να ακυρώσουμε την αποστολή ή να αλλάξουμε περιοχή λήψης νερού με καλύτερες καιρικές συνθήκες. Πήγαμε να κάνουμε μια τελευταία λήψη, κατά την προσπάθεια να σηκωθεί το ελικόπτερο, ο άνεμος το χτύπησε με αποτέλεσμα το ελικόπτερο να χάσει την ισορροπία του. Το ελικόπτερο άρχισε να περιστρέφεται. Έκανα όλες τις απαραίτητες κινήσεις που προβλέπονται για να το επαναφέρω σε ισορροπία. Μείωσα την ταχύτητα, άλλαξα την πορεία και μείωσα την ισχύ. Δεν είχαμε πολύ χρόνο. Ο μηχανικός μου είπε ότι το καλάθι είχε πάει προς την ουρά. Του είπα να το απελευθερώσει, πάτησα εγώ το κουμπί απεμπλοκής του καλαθιού, αλλά δεν λειτούργησε. Μια δυνατή ριπή του αέρα χτύπησε από πίσω την ουρά και μας πέταξε στη θάλασσα, σε κλάσματα δευτερολέπτου βρεθήκαμε στο νερό».

Μετά την πτώση
Ο πιλότος στη συνέχεια περιέγραψε τα πρώτα δευτερόλεπτα όταν βρέθηκαν στο νερό. Όπως λέει, το ελικόπτερο κόπηκε στα τρία, οι επιβαίνοντες απεγκλωβίστηκαν και «ελευθερώθηκαν» στο νερό, χωρίς σωσίβια. Δυστυχώς ο συγκυβερνήτης δεν μπορούσε να κολυμπήσει με αποτέλεσμα να πνιγεί, ενώ ο Θεόδωρος Βλάχος δεν κατάφερε να φτάσει στην ακτή.

«Οι έλικες και η ουρά αποκολλήθηκαν άμεσα της ατράκτου. Όλοι ήμασταν δεμένοι. Λύσαμε τις ζώνες μας, ο μηχανικός που βρισκόταν πίσω πρόλαβε και βγήκε αμέσως έξω πρώτος. Στη συνέχεια το ελικόπτερο αναποδογύρισε. Εμάς μας είχε πάει όλους στο πίσω μέρος και η καμπίνα ήταν πλημμυρισμένη πάνω από τη μέση. Βρήκα την έξοδο κινδύνου, η οποία ήταν η μισή μέσα στο νερό. Την άνοιξα, βγήκε έξω πρώτα ο Θοδωρής και μετά ο συγκυβερνήτης μου. Άκουσα τον Θοδωρή να φωνάζει βοήθεια στα ελληνικά. Τελευταίος βγήκα εγώ. Ήθελα να βοηθήσω τον Θοδωρή, αλλά είχε τόσο κύμα που τον είχε ήδη απομακρύνει αρκετά. Δεν μπορούσα να τον πλησιάσω. Πήγα στον συγκυβερνήτη μου, τον Serghei, μου είπε ότι δεν ξέρει κολύμπι, είδα ότι έπινε νερό, προσπάθησα να τον κρατήσω στην επιφάνεια.»

Παλεύοντας με τα κύματα
«Είδα τότε ένα πλαστικό κουτί να επιπλέει, του είπα να περιμένει να πάω να το φέρω, να κρατηθεί μέχρι να έρθει κάποιος να μας σώσει. Ξεκίνησα να κολυμπάω προς το κουτί αλλά τα κύματα το τραβούσαν μακριά μου και δεν μπορούσα να το φτάσω. Ξαναγύρισα προς τον Serghei, ήταν ήδη με το πρόσωπο μέσα στη θάλασσα. Προσπάθησα να τον επαναφέρω αλλά δεν τα κατάφερα. Είπα στον μηχανικό να κολυμπήσουμε μαζί προς τα έξω. Τα κύματα ήταν μεγάλα, σε κάποια στιγμή τον έχασα. Άρχισα να χάνω τις δυνάμεις μου, τα κύματα ήταν κόντρα προς την ακτή. Τα άφησα να με παρασύρουν προσπαθώντας να παίρνω ανάσες. Μετά από ώρα με πήγαν σε κάποια βράχια. Κατάφερα να σκαρφαλώσω. Είδα τρία σκάφη και ελικόπτερα να ψάχνουν την περιοχή. Έκανα νοήματα αλλά δεν μ’ έβλεπαν. Προσπάθησα να ανέβω το βουνό δύο φορές, αλλά έφτανα σε αδιέξοδο. Κάποια στιγμή είδα δυο μικρά σκάφη του στρατού να πλησιάζουν. Κατέβηκα στα βράχια, με είδαν, με πήραν και με μετέφεραν στην ακτή. Στη συνέχεια ασθενοφόρο με μετέφερε στο νοσοκομείο».

«Ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσουμε τον κόσμο»
Σύμφωνα με την κατάθεση του Μολδαβού άνδρα, αν και υπήρχαν σωσίβια δεν πρόλαβαν να τα φορέσουν και ακόμα κι αν πέρασε η σκέψη να ακυρώσουν την πτήση ο πιλότος εξήγησε ότι ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσει τον κόσμο που έβλεπε την περιουσία του να χάνεται.

«Δεν είχαμε χρόνο, το μπροστινό μέρος του ελικοπτέρου βυθίστηκε πολύ γρήγορα. Έπρεπε να βγούμε άμεσα, μη μας πάρει μαζί του στον βυθό»

«Οι καιρικές συνθήκες είχαν γίνει πολύ άσχημες, είχα στο μυαλό μου να ακυρώναμε, ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσουμε τον κόσμο, η πυρκαγιά ήταν πολύ μεγάλη. Πριν απ’ το δυστύχημα είπα στον συγκυβερνήτη αυτή είναι η τελευταία μας ρίψη και γυρίζουμε πίσω ή αλλάζουμε περιοχή λήψης νερού».

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ