Τέλειωσες Φυσικός και θέλεις να διδάξεις σε σχολείο; Έναν χρόνο ακόμα στα αμφιθέατρα!

Κατερίνα Μυλωνά
Κατερίνα Μυλωνά

Στα «κάγκελα» καθηγητές και φοιτητές, λόγω του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.

Της Κατερίνας Μυλωνά

 

 

 

Τα τέσσερα χρόνια δεν αρκούν. Για να καθίσει ένας φυσικός, χημικός, βιολόγος στην έδρα, πρέπει να έχει λάβει Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.

Σε αυτό συμφωνούν όλοι, διαφωνούν, όμως, με τον νέο νόμο του Υπουργείου Παιδείας που προβλέπει έναν ακόμα χρόνο σπουδών για να το αποκτήσει κανείς…

Πρόσφατα, οι κοσμήτορες των Σχολών Θετικών Επιστημών των ΑΕΙ της χώρας είχαν συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθηγητή  Οδυσσέα Ζώρα, παρουσία του Νομικού  Συμβούλου του Υπουργείου  Παιδείας, κ. Γιάννη Σουφαλιδάκη. Εκεί παρουσίασαν τις θέσεις και τους προβληματισμούς της Συνόδου των Κοσμητόρων των  Σχολών Θετικών Επιστημών  , ως προς τα σημεία του νέου νόμου 4957/21.07.2022 (άρθρο 99).

Ο κ. Ζώρας ανέφερε ότι τα θέματα που συζητήθηκαν θα τεθούν υπόψη των θεσμικών οργάνων (ΕΘΑΑΕ και ΙΕΠ), ενόψει της έκδοσης των αποφάσεων ή/και των εγκυκλίων που αναμένονται.

Συγκεκριμένα, ενώ αναγνωρίστηκε   ότι η πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια είναι αναγκαία και απαραίτητη για αποφοίτους των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η Σύνοδος των Κοσμητόρων των ΣΘΕ της χώρας θεωρεί ότι:

α) Οι μεταβατικές διατάξεις δεν λαμβάνουν καμία μέριμνα για όσους δεν θα αποφοιτήσουν έως την 31η/08/2023, ενώ έχουν παρακολουθήσει μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας ενταγμένα σε υφιστάμενα προγράμματα σπουδών. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για πρωτοετείς που επέλεξαν Τμήματα και Σχολές με βάση τα δεδομένα του προηγούμενου νομικού πλαισίου (πριν την έναρξη ισχύος του νόμου 4957).

β) Θα πρέπει να υπάρξει θεσμική εκπροσώπηση και των Σχολών Θετικών Επιστημών στα όργανα διοίκησης και στην επιτροπή του νέου προγράμματος, καθώς το περιεχόμενο και η διδακτική αντικειμένων των Θετικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητα αντικείμενο που θεραπεύουν οι Παιδαγωγικές Σχολές. Η σύνοδος θεωρεί ότι οι «καθηγητικές Σχολές» θα πρέπει να έχουν λόγο στη διαμόρφωση του προγράμματος.

γ) Θα πρέπει να προβλεφθεί και να ενθαρρυνθεί η αναγνώριση ειδικών μαθημάτων που αφορούν στη διδακτική του αντικειμένου των Θετικών Επιστημών, τα οποία ήδη προσφέρονται από τα οικεία προγράμματα σπουδών, μετά από αξιολόγηση της διεπιστημονικής επιτροπής του προγράμματος, έτσι ώστε να υπάρξει η ελάχιστη δυνατή αναστάτωση στα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών.

δ) Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης του προγράμματος με τη συμπλήρωση των 120 ECTS, καθώς διαφορετικά δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο για το τέταρτο έτος φοίτησης.

ε) Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο αναμενόμενο πρότυπο πιστοποίησης από την ΕΘΑΑΕ οι ιδιαιτερότητες για την πρακτική άσκηση μαθημάτων με λίγες ώρες διδασκαλίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως είναι, για παράδειγμα, η Χημεία και η Γεωλογία.

στ) Θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τον μεγάλο αριθμό φοιτητών και φοιτητριών που αναμένεται να ζητήσουν την παρακολούθηση του νέου προγράμματος.

 

Μ. Στρατάκης: «Τίθεται ζήτημα συνταγματικότητας»

Ο κοσμήτορας της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής Μανώλης Στρατάκης αναφέρει πως πρόκειται για ένα κρίσιμο θέμα, το οποίο ψηφίστηκε χωρίς να έχει προηγηθεί ιδιαίτερη διαβούλευση, εμφανίστηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου… από το πουθενά.

Τα ΑΕΙ περιμένουν μία ΚΥΑ από τον περασμένο Οκτώβριο και φαίνεται ότι δε θα είναι, τελικά, έτοιμη πριν το τέλος του ακαδημαϊκού έτους.

Σύμφωνα με τον κ. Στρατάκη, τίθεται και ζήτημα συνταγματικότητας, καθώς κάποιος που εισήχθη στις λεγόμενες καθηγητικές σχολές δεν ήξερε εκ των προτέρων ότι θα επιφορτιστεί με επιπλέον ώρες, που αντιστοιχούν σε έναν χρόνο δουλειάς!

Δεν ξέρει κατά πόσο μπορεί να διαφοροποιηθεί ό,τι έχει ήδη ψηφιστεί, ελπίζει, πάντως, να διορθωθούν κάποια σημεία. Το πιστοποιητικό είναι απαραίτητο για να μπορέσει κανείς να διδάξει, να σταθεί απέναντι σε μαθητές. Στην Κρήτη, είναι η μόνη Σχολή που δινόταν ήδη η δυνατότητα με μαθήματα επιλογής, με 60 συνολικά μονάδες, να το αποκτήσει κανείς, κάτι που έκανε το 20% των αποφοίτων της Σχολής, αφού δε θέλουν όλοι να γίνουν εκπαιδευτικοί. Αντίστοιχες κινήσεις γίνονταν και από άλλα ΑΕΙ, με πολύ λιγότερα, όμως, μαθήματα και για αυτό και η έντονη αντίδρασή τους. Μάλιστα, το Π.Κ. δίνει τη δυνατότητα ακόμα και σε κάποιον που έχει ολοκληρώσει τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών, να συνεχίσει να παρακολουθεί τα μαθήματα για τη λήψη του πιστοποιητικού, ακόμα και μέσω διαδικτύου, αφού πολλοί είναι εκτός Κρήτης. Πρόκειται για συνολικά οχτώ μαθήματα, εννιά με την πρακτική, που με πολλή προσπάθεια τα παρακολουθούσε κανείς στη διάρκεια των τεσσάρων χρόνων σπουδών.

«Το θέμα έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή ανά την Ελλάδα, έπεσε σαν… κεραμίδα γιατί πρέπει οι απόφοιτοι να απασχοληθούν σχεδόν για ένα έτος ακόμα σπουδών», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Στρατάκης. Όπως λέει, είναι μια καινοτομία που, όμως, ταράζει τα νερά και φέρνει σε δύσκολη θέση τους φοιτητές, οι οποίοι θα αντιδράσουν δικαίως ή αδίκως.

Τονίζει πως τα μαθήματα που προσφέρονται είναι σημαντικά για να διδάξει κανείς, όπως διδακτική και ψυχολογία του εφήβου. Κάποιος που μπαίνει μέσα σε μια σχολική αίθουσα, πρέπει να είναι και κατάλληλα καταρτισμένος.

Photo by LinkedIn Sales Solutions on Unsplash

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ