Φροντίδα για το περιβάλλον: Είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά χρειάζεται προσπάθεια

Ελίνα Φαρσάρη
Ελίνα Φαρσάρη

Η «ακτινογραφία» του poll για το επίπεδο ευαισθητοποίησης των Κρητικών στην προστασία του περιβάλλοντος

Ενδιαφέροντα ήταν τα συμπεράσματα που προέκυψαν από το quiz που δημοσίευσε προσφάτως το Cretalive σε συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης, αναζητώντας το πόσο ευαισθητοποιημένοι είναι οι Κρητικοί σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος. 

Είναι γεγονός πως η κλιματική αλλαγή και εν γένει οι επιπτώσεις στο περιβάλλον από την ανθρώπινη δραστηριότητα επιτάσσουν τη λήψη μέτρων, όχι μόνο σε επίπεδο αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων. Το περιβάλλον, το μεγάλο σπίτι μας, είναι υπόθεση όλων μας και είναι αναγκαίο να υιοθετηθούν «θεραπευτικές» συνήθειες από όλους εμάς, ως πολίτες και ως καταναλωτές. 

Όπως διαφαίνεται από τη θεώρηση των αποτελεσμάτων του quiz με τίτλο «Νοιάζεστε για το περιβάλλον; Ανακαλύψτε πόσο ευαισθητοποιημένοι είστε», οι Κρητικοί δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για την περιβαλλοντική προστασία, ωστόσο δεν θα πρέπει να επαναπαυόμαστε και να συνεχίζουμε την προσπάθεια των καλών πρακτικών στην καθημερινότητά μας, αρχίζοντας από πολύ βασικές διαδικασίες, όπως η διαχείριση του εναπομείναντος φαγητού, η σωστή ανακύκλωση των άδειων συσκευασιών και ο περιορισμός του πλαστικού. 

Το quiz του Cretalive και των Σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης είχε διαρθρωθεί σε τέσσερις ενότητες. Όλα τα ερωτήματα που είχαν τεθεί στο αναγνωστικό κοινό σχετίζονταν με τα ψώνια για το καθημερινό τραπέζι και τη διαχείριση των τροφίμων. Έτσι, προέκυψαν τα ακόλουθα ενδιαφέροντα συμπεράσματα:

  • Οι περισσότεροι κάνουν ανακύκλωση

Η ενότητα της ανακύκλωσης κατέδειξε ότι ένα σημαντικό ποσοστό, μεταξύ των συμμετεχόντων στο quiz, δηλαδή το 65%, δήλωσε ότι «πάντα διαχωρίζει τα οικιακά απορρίμματα για ανακύκλωση», έναντι ενός 15% που δεν κάνει ανακύκλωση. Μολονότι είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι Κρητικοί επιδιώκουν την ανακύκλωση, οπωσδήποτε απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σωστή τήρηση της όλης διαδικασίας και φυσικά η αναγκαιότητά της να γίνει συνείδηση σε ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού.

Ανακύκλωση

  • Αντιμετωπίζοντας τη «σπατάλη τροφίμων» (food waste)

Ιδιαίτερη έμφαση στο quiz αυτό δόθηκε στο φαινόμενο της «σπατάλης τροφίμων» που είναι γνωστό διεθνώς με τον όρο «food waste». Η σπατάλη τροφίμων δεν είναι τίποτα άλλο από τις ποσότητες μαγειρεμένου φαγητού ή αποθηκευμένων τροφίμων που δεν καταναλώθηκαν και πετάχτηκαν στα σκουπίδια. Όπως προκύπτει από τις ερωτήσεις της ενότητας αυτής, ένα μεγάλο ποσοστό των αναγνωστών του Cretalive, και πιο συγκεκριμένα το 80% δήλωσε ότι συντηρεί το φαγητό που περίσσεψε για την επόμενη ημέρα και ένα 14% φροντίζει να παρασκευάζει μόνο την ποσότητα του φαγητού που χρειάζεται το νοικοκυριό σε καθημερινή βάση. Το 6% των συμμετεχόντων στο quiz δήλωσε με ειλικρίνεια ότι πετά στα σκουπίδια το φαγητό της προηγούμενης μέρας. 

σπατάλη τροφίμων

Μια πολύ καλή πρακτική για τον περιορισμό της καθημερινής «σπατάλης τροφίμων» σε επίπεδο οικογένειας είναι τα ψώνια με λίστα, με την προϋπόθεση φυσικά ότι η τήρηση της θα είναι σχολαστική. Το 75% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι πράγματι κάνει τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ με λίστα που έχει προετοιμάσει από το σπίτι, ενώ ένα 9% δηλώνει ότι ψωνίζει αυθόρμητα χωρίς λίστα. Ένα ακόμη αποτελεσματικό «μυστικό» για τον περιορισμό της «σπατάλης τροφίμων» αλλά και της εξοικονόμησης χρημάτων είναι τα ψώνια με βάση έναν εβδομαδιαίο προγραμματισμό για τα γεύματα της οικογένειας. Το 62% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι «μαγειρεύει με εβδομαδιαίο πρόγραμμα για τη σωστή διαχείριση των τροφίμων» και ένα 20% δηλώνει ότι «αποφασίζει τελευταία στιγμή τι θα μαγειρέψει ή παραγγέλνει απ’ έξω». Ένα μικρότερο ποσοστό 18% δηλώνει ότι κάνει ψώνια καθημερινά, για τις ανάγκες της ημέρας και έτσι δεν χρειάζεται εβδομαδιαίο πρόγραμμα. 

εβδομαδιαίο πρόγραμμα

  • Οι συσκευασίες των τροφίμων

Ενδιαφέρον είχαν οι απαντήσεις των αναγνωστών και στο ερώτημα που αφορούσε στην επιλογή της χάρτινης ή της πλαστικής συσκευασίας για τα τρόφιμα που διατίθενται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Το 38% δήλωσε ότι επιλέγει τη χάρτινη συσκευασία, θεωρώντας το χαρτί φιλικότερο για το περιβάλλον. Εντούτοις, το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών, το 57% δηλαδή, δήλωσε ότι αφήνει την πρωτοβουλία της επιλογής στον υπάλληλο του πόστου, χωρίς να διατυπώνει προσωπική επιθυμία. Στον αντίποδα, ένα πολύ μικρό ποσοστό της τάξεως του 5% δήλωσε ότι επιλέγει την πλαστική συσκευασία επειδή θεωρεί ότι τα τρόφιμα συντηρούνται περισσότερο.

χάρτινη συσκευασία

Όσο για τις φιλικές στο περιβάλλον συσκευασίες των τροφίμων, οι καταναλωτές κατά 34% δηλώνουν ότι είναι καθοριστικής σημασίας για την επιλογή του προϊόντος που τελικά θα αγοράσουν η συσκευασία που ανακυκλώνεται, ενώ το 41% επισήμανε ότι θα προτιμήσει το προϊόν εκείνο που αναγράφει με σαφήνεια στην ετικέτα ότι η συσκευασία ανακυκλώνεται. 

  • Η τσάντα πολλαπλών χρήσεων κερδίζει έδαφος

Έμφαση στο quiz δόθηκε και στην επιλογή της τσάντας που χρησιμοποιούμε για τα ψώνια. Όπως προέκυψε από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων στις ερωτήσεις της ενότητας αυτής οι καταναλωτές δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στην τσάντα πολλαπλών χρήσεων. Έτσι, το 51% χρησιμοποιεί συστηματικά την τσάντα πολλαπλών χρήσεων και το 21% χρησιμοποιεί τις πλαστικές μιας χρήσεως. Σε σύγκριση με τη βιοαποικοδομήσιμη τσάντα, οι καταναλωτές επιδεικνύουν και πάλι μεγαλύτερη προτίμηση στην τσάντα πολλαπλών χρήσεων επιλέγοντας την σε ποσοστό 51% και το 28% επιλέγει την βιοαποικοδομήσιμη που επίσης είναι φιλική στο περιβάλλον.

τσάντα επαναχρησιμοποιούμενη

Όλα τα παραπάνω, εν κατακλείδι, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η αλλαγή συνηθειών για την προστασία του περιβάλλοντος έχει γίνει συνείδηση σε ικανοποιητικό βαθμό από τους Κρητικούς, ωστόσο είναι αναγκαίο οι καλές πρακτικές να υιοθετηθούν από μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Κάθε ένας από μας οφείλει να συνειδητοποιήσει έγκαιρα το μερίδιο της ατομικής του ευθύνης στη μάχη για την προστασία του περιβάλλοντος και να αλλάξει όλες αυτές τις μικρές συνήθειες της καθημερινότητας που αποκτούν κομβική σημασία για την προστασία του περιβάλλοντος. Στην περίπτωση αυτή η επίγνωση για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους δεν είναι αρκετή. Η πράξη έχει τη σημασία. Εξάλλου, η αλλαγή των συνηθειών μας είναι μια απλή απόφαση...

Διαβάστε επίσης:

Πράσινες επενδύσεις και κοινωνικά οφέλη: Το παράδειγμα της Χαλκιαδάκης Α.Ε.

Νοιάζεστε για το περιβάλλον; Ανακαλύψτε πόσο ευαισθητοποιημένοι είστε

Η συνεργασία, η σπουδαία διάκριση και το όφελος για την Κρήτη

Μια τσάντα, μπορεί να κάνει τη διαφορά!

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ