ΑΠΟΨΕΙΣ

Η Εκπαιδευτική Πολιτική του ΠΑΣΟΚ: Καινοτομίες, Προτάσεις και Οραματισμοί για το Μέλλον της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Οι προτάσεις επικεντρώνονται στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές, τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και την ενίσχυση των υποδομών και της ποιότητας της διδασκαλίας.

sxoleio thrania

Της Αναστασίας Γεωργιάδου*

Το ΠΑΣΟΚ, σε μια προσπάθεια να αναδείξει το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας στον 21ο αιώνα, έχει καταθέσει προτάσεις που επικεντρώνονται στην εκσυγχρονισμό του, την ισότητα και τη σύνδεση με τις σύγχρονες κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες. Αυτές οι προτάσεις αγγίζουν σημαντικούς τομείς, όπως η ψηφιακή εκπαίδευση, η ίση πρόσβαση στη γνώση, ο επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών, καθώς και η ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων. Πίσω από αυτές τις προτάσεις βρίσκονται προσωπικότητες του ΠΑΣΟΚ που έχουν διαδραματίσει καίριο ρόλο στην εκπαιδευτική πολιτική, μερικοί εκ των οποίων έχουν αφήσει έντονο αποτύπωμα στην ελληνική εκπαίδευση.

Ψηφιακή Εκπαίδευση και Καινοτομία

Η ψηφιακή μετάβαση στην εκπαίδευση αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ. Η πανδημία του COVID-19 ανέδειξε με έντονο τρόπο την ανάγκη για ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών και τη σύνδεση των σχολείων με την τεχνολογία. Μία από τις κεντρικές προσωπικότητες σε αυτό το πλαίσιο ήταν η Άννα Διαμαντοπούλου, πρώην υπουργός Παιδείας, η οποία κατά την διάρκεια της θητείας της ανέλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες για την ψηφιακή αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως η εισαγωγή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η Άννα Διαμαντοπούλου συνέβαλε στην αναβάθμιση του συστήματος των εξετάσεων και στη δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας για τη διαχείριση των μαθημάτων και των βαθμολογιών.

Το ΠΑΣΟΚ προτείνει επίσης τη δημιουργία μιας ενιαίας εκπαιδευτικής πλατφόρμας για το σύνολο των σχολικών και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας. Η πλατφόρμα αυτή θα επιτρέπει στους μαθητές και φοιτητές να έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό, διαδραστικά εργαλεία και online τάξεις, ενώ οι δάσκαλοι και καθηγητές θα εκπαιδεύονται στις νέες τεχνολογίες για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική χρήση αυτών των εργαλείων.

Ισότητα στην Πρόσβαση στην Εκπαίδευση

Η πρόταση για την εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση είναι μία από τις πιο κεντρικές αξίες του ΠΑΣΟΚ. Η πρόταση για την ενίσχυση των δημόσιων σχολείων, για την προσφορά δωρεάν σχολικών γευμάτων και για την υποστήριξη μαθητών με ειδικές ανάγκες ενσωματώνει το όραμα προσωπικοτήτων όπως ο Γιώργος Παπανδρέου, ο οποίος ως πρώην πρωθυπουργός προώθησε το πρόγραμμά του για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, δίνοντας έμφαση στη δημοκρατία, την ισότητα και την πρόσβαση για όλους τους μαθητές.
Επιπλέον, προτείνεται η αναβάθμιση των υποδομών των σχολείων ώστε να μπορούν να φιλοξενούν μαθητές με αναπηρίες ή άλλες ειδικές ανάγκες, και αυτό επανέρχεται ως πρόταση από το ΠΑΣΟΚ υπό την καθοδήγηση του Νίκου Ανδρουλάκη, του σημερινού αρχηγού του κόμματος. Ο Ανδρουλάκης τονίζει συνεχώς την ανάγκη για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, με το κόμμα να επιδιώκει μια ισχυρότερη και πιο περιεκτική προσέγγιση στην παιδεία που δεν αφήνει κανέναν πίσω.

Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Σύνδεση με την Αγορά Εργασίας

Ένας άλλος τομέας στον οποίο το ΠΑΣΟΚ δίνει μεγάλη βαρύτητα είναι η ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού και η καλύτερη προετοιμασία των μαθητών για την αγορά εργασίας. Ο Νίκος Φίλης, πρώην υπουργός Παιδείας, είχε επισημάνει τη σημασία της σύνδεσης των σχολείων με την αγορά εργασίας και είχε προτείνει τη δημιουργία Κέντρων Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ιδίως στο Λύκειο, που θα βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν τις δυνατότητές τους και να καθοδηγηθούν σωστά στην καριέρα τους. Το ΠΑΣΟΚ προτείνει τώρα την ενίσχυση αυτών των δομών και την επέκταση τους σε όλη τη χώρα, προκειμένου να βοηθηθούν οι νέοι να βρουν τη σωστή κατεύθυνση στην επαγγελματική τους ζωή.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, ως αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, έχει θέσει τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας ως βασική προτεραιότητα του κόμματος. Υπογραμμίζει την ανάγκη για ένα πιο πρακτικό και προσανατολισμένο στην αγορά εργασίας σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο θα επιτρέπει στους νέους να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες και να προετοιμαστούν καλύτερα για την αγορά εργασίας. Η δημιουργία συνεργασιών μεταξύ σχολείων, πανεπιστημίων και επιχειρήσεων για την πρακτική άσκηση είναι μια στρατηγική που υποστηρίζεται ενεργά από τον Ανδρουλάκη και τις τελευταίες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ.

Αυτονομία Σχολείων και Αξιολόγηση Απόδοσης

Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων προέρχεται από την παραδοχή ότι κάθε σχολείο θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζει το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα στις τοπικές ανάγκες και να αξιοποιεί με πιο ευέλικτο τρόπο τους πόρους που διαθέτει. Αυτό το όραμα ευθυγραμμίζεται με τις απόψεις του Κώστα Σημίτη, πρώην πρωθυπουργού, ο οποίος είχε προτείνει την ενίσχυση της αυτονομίας στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν καλύτερα στις ανάγκες των μαθητών τους. Παράλληλα, ο Σημίτης είχε καταθέσει προτάσεις για τη βελτίωση της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών, κάτι που επανέρχεται το ΠΑΣΟΚ στη σύγχρονη εκπαιδευτική ατζέντα, θεωρώντας την αξιολόγηση ως εργαλείο βελτίωσης και όχι τιμωρίας.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, με την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, τονίζει τη σημασία της αποκέντρωσης και της μεγαλύτερης ευχέρειας που πρέπει να έχουν τα σχολεία στην αυτοδιοίκηση και τη διαχείριση των πόρων τους. Ειδικότερα, αναγνωρίζει ότι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης περνάει από την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων και την αποτελεσματική αξιολόγηση των επιδόσεων τους, ως μέρος μιας διαδικασίας συνεχούς βελτίωσης του συστήματος.

Αυτές οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, σε συνδυασμό με την καθοδήγηση προσωπικοτήτων όπως η Άννα Διαμαντοπούλου, ο Νίκος Φίλης, ο Γιώργος Παπανδρέου, ο Κώστας Σημίτης και ο Νίκος Ανδρουλάκης, αποτυπώνουν την προσπάθεια του κόμματος να εκσυγχρονίσει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Οι προτάσεις τους επικεντρώνονται στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές, τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και την ενίσχυση των υποδομών και της ποιότητας της διδασκαλίας. Αν και η εφαρμογή τους απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες και συνεργασία όλων των φορέων, τα οφέλη για τη χώρα θα είναι ανεκτίμητα.

 

*H Αναστασία Γεωργιάδου είναι:

Φιλόλογος- Ειδική Παιδαγωγός (MEd),

Μέλος Γραμματείας τομέα Παιδείας ΠΑΣΟΚ

Υπεύθυνη Επικοινωνίας- Μ.Μ.Ε της Δημοτικής Οργάνωσης Αρχανών- Αστερουσίων ΠΑ.ΣΟ.Κ.-ΚΙ.ΝΑ.Λ.

Τοπική Σύμβουλος Αρχανών

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση