ΚΡΗΤΗ

Σύμβαση ΒΟΑΚ: Συζήτηση ... ενημερωτικού χαρακτήρα, "λειψή" πληροφορία και αντιδράσεις!

Η κριτική που διατυπώθηκε, χθες, από την αντιπολίτευση ήταν σφοδρή καθώς έγινε αναφορά μεταξύ άλλων σε «σύμβαση αποικιοκρατικού χαρακτήρα» που «επιβαρύνει δυσανάλογα το Δημόσιο και προστατεύει υπερβολικά τον παραχωρησιούχο».

Σύμβαση ΒΟΑΚ: Συζήτηση ... ενημερωτικού χαρακτήρα, "λειψή" πληροφορία και αντιδράσεις!

Με τις υπογραφές να έχουν ήδη "πέσει" στη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, η συζήτηση χθες στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής έχει ενημερωτικό χαρακτήρα, χωρίς τη δυνατότητα παρεμβάσεων ως προς το περιεχόμενο.

Η κριτική που διατυπώθηκε, χθες, από την αντιπολίτευση ήταν σφοδρή καθώς έγινε αναφορά μεταξύ άλλων σε «σύμβαση αποικιοκρατικού χαρακτήρα» που «επιβαρύνει δυσανάλογα το Δημόσιο και προστατεύει υπερβολικά τον παραχωρησιούχο».

Οι βουλευτές που τοποθετήθηκαν μάλιστα, τόνισαν ότι σε μόλις 13 μήνες (οπότε προβλέπεται από τη σύμβαση να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις) ξεκινούν οι απαιτήσεις για πρόσθετες αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.

Image

«Εδώ και 6 χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα. Το 80% των απαλλοτριώσεων εκκρεμεί. Τα περιθώρια που θέτει η σύμβαση είναι απολύτως πιεστικά: 12 μήνες για τις εκτός σχεδίου περιοχές και 18 μήνες για τις εντός σχεδίου. Οταν στο Λασίθι οι απαλλοτριώσεις διήρκησαν 4,5 χρόνια, γίνεται αντιληπτό ότι από τον 13ο και τον 19ο μήνα αντίστοιχα θα αρχίσουν να κατατίθενται από τον παραχωρησιούχο αιτήματα αποζημιώσεων για τη μη ολοκλήρωσή τους με ευθύνη του Δημοσίου», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης.

Image

Τον προβληματισμό του συνόλου της αντιπολίτευσης προκάλεσε και το γεγονός ότι σε κανένα σημείο της σύμβασης, δεν αναφέρεται ξεκάθαρα ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου και ο ακριβής επιμερισμός του βάσει των πηγών χρηματοδότησης. 

Οι βουλευτές σημείωσαν πως η Πολιτεία χρηματοδοτεί μεγάλο σκέλος του έργου και επιβάλλει στους πολίτες διπλά διόδια με τον κ. Μαμουλάκη να υπενθυμίζει ότι το 2018 ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 1,3 δισ, το 2022 έφτασε το 1,7 δισ και σήμερα δεν είναι γνωστό πόσο ακριβώς θα κοστίσει.

Ο Τομεάρχης Υποδομών του ΠΑΣΟΚ, βουλευτής Δράμας Αναστάσιος Νικολαΐδης αναφέρθηκε και στις τεράστιες καθυστερήσεις που έχει «γράψει» το έργο πριν καλά καλά ξεκινήσει τονίζοντας ότι «οι Κρητικοί ακούν από το 2019 υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα».

Και όλα αυτά όταν, όπως ανέφερε η Πέτη Πέρκα από τη Νέα Αριστερά, η Κρήτη έχει τη θλιβερή πρωτιά σε τροχαία με 64 νεκρούς το 2024 έναντι 32 το 2023, δηλαδή αύξηση κατά 100%!

Τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης προκάλεσε για ακόμα μία φορά και το γεγονός ότι η Σητεία έμεινε εκτός έργων. «Με τον τρόπο που προχωρά ο ΒΟΑΚ, το νησί χωρίζεται σε ζώνη προτεραιότητας και ζώνη αδιαφορίας. Επικρατούν λογικές κόστους οφέλους αντί να λαμβάνεται υπόψη το δικαίωμα των πολιτών για ισότιμη πρόσβαση σε ασφαλείς υποδομές», ανέφερε ο κ. Νικολαΐδης. Καταγγέλλοντας την αδιαφορία για την καθημερινότητα των πολιτών και την αναπτυξιακή υστέρηση του Λασιθίου, η βουλευτής Λασιθίου ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη τόνισε: «Το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος έχει γίνει σύμβολο αδιαφορίας. Η Κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει την προαίρεση και δεν το κάνει. Έχετε λοιπόν τα 17 εκατομμύρια ευρώ που ο ίδιος ο Υπουργός είχε δεσμευτεί και δεν τα βάζετε στην προαίρεση της παλαιάς εθνικής οδού».

Image
Κατερίνα Σπυριδάκη

Ο βουλευτής Ηρακλείου ΚΚΕ Μ. Συντυχάκης υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ προτείνει ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο και ασφαλές που θα αποσκοπεί στην κάλυψη του συνόλου των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, με τον ΒΟΑΚ να ξεκινά από την Κίσσαμο και να καταλήγει στη Σητεία και με συνδετήριους άξονες Βορρά–Νότο, με αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση της κατασκευής-λειτουργίας-συντήρησης, ελεύθερη πρόσβαση, σεβασμό στο περιβάλλον. Πρόσθεσε ότι χρειάζονται μέτρα για την αναβάθμιση γενικά του σημερινού οδικού δικτύου της Κρήτης και σχέδιο και ανάπτυξη δημοσίων μεταφορών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις.

Παράλληλα τονίστηκε ότι στην εν λόγω σύμβαση προβλέπεται και η δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να αποφασίζει για τη διαθεσιμότητα του άξονα: «Μπορεί να κλείσει ανά πάσα στιγμή χωρίς ποινή», ανέφερε ο κ. Μαμουλάκης υπενθυμίζοντας τον αποκλεισμό της Αττικής Οδού στην περίπτωση της χιονόπτωσης στην Αθήνα.

Τις ενστάσεις και τους προβληματισμούς της καταθέτει η βουλευτής Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ, Ελένη Βατσινά, στο περιθώριο της χθεσινής συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής, της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, που τις επόμενες ημέρες θα εισαχθεί στη Βουλή προς κύρωση. Σε δήλωσή της η κ.Βατσινά αναφέρει:

ΒΟΑΚ: Ένα κορυφαίο έργο, για το οποίο η Κρήτη περιμένει εδώ και δεκαετίες, πληρώνοντας βαρύ "φόρο αίματος" στην άσφαλτο! Ένα έργο για το οποίο δε λαμβάνουμε καν πληροφόρηση και για το οποίο διαπιστώνουμε την απουσία του ελληνικού Δημοσίου από την εταιρεία "Δικταίο".

Ένα έργο για το οποίο σε παγκόσμια πρωτοπορία θα ξεκινήσουμε να προπληρώνουμε διόδια περιμένοντας το έργο, για το οποίο δεν έχουμε λεπτομερή ενημέρωση! Ένα έργο για το οποίο εκφράζονται έντονοι φόβοι ότι κατά τόπους θα προκαλέσει "ασφυξία", αν δε ληφθούν υπόψη και δεν ενσωματωθούν στα έργα τα διατυπωμένα και τεκμηριωμένα αιτήματα.

Ένα έργο από τα μεγαλύτερα για το νησί, ένα έργο αναγκαίο, κυριολεκτικά ... ζωής και θανάτου, για το οποίο όμως η Κυβέρνηση δε φρόντισε ούτε να δημοσιοποιήσει το σύνολο της πληροφορίας, ούτε να δώσει επαρκή χρόνο για να μελετηθεί. Άραγε μερικές μέρες θα έκαναν διαφορά;

Τα 64 θύματα τροχαίων του 2024, τα 32 του 2023, τα 44 του 2022, η μακρά "μαύρη" λίστα των νεκρών στην άσφαλτο δε μας έκαναν, εμάς τους Κρητικούς, να συνηθίσουμε τη "μυρωδιά" του θανάτου... Μας έκαναν να απαιτούμε αυτό που δικαιούμαστε και ως σήμερα στερούμαστε: έναν σύγχρονο ασφαλή αυτοκινητόδρομο, που θα λύσει προβλήματα, όχι όμως δημιουργώντας άλλα, που δε θα αποτελέσει πεδίο κερδοφορίας για κάποιους, που δε θα γίνει το άλλοθι για να συνεχίσει η Κυβέρνηση το στοχευμένο έργο της ιδιωτικοποίησης κάθε δημόσιας δομής.

Image
Ελένη Βατσινά
Photo Credits: @ΙΝΤΙΜΕ


Διόδια ... περιμένοντας τον αυτοκινητόδρομο!

Σφοδρή ήταν η κριτική και για τα διόδια που οι οδηγοί θα κληθούν να πληρώνουν από την έναρξη κατασκευής του έργου. Αρνητικός εμφανίστηκε ο βουλευτής Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ Φραγκίσκος Παρασύρης και για τους Προσωρινούς Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων, και για τα «σκιώδη διόδια» δηλαδή τις έμμεσες πληρωμές από το δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο.

Image

Σφοδρή κριτική στην Κυβέρνηση για την έλλειψη διαφάνειας και την επιβάρυνση των πολιτών της Κρήτης άσκησε και η Κατερίνα Σπυριδάκη λέγοντας πως «για πρώτη φορά στην Ευρώπη οι κάτοικοι ενός νησιού καλούνται να πληρώσουν διόδια από την πρώτη μέρα έναρξης των έργων, όχι γιατί τα έργα ολοκληρώθηκαν, αλλά για να εξοικειωθούμε». Και συνέχισε: «Δεν είναι μόνο αυτό, στην καθημερινότητά μας ακόμα και στις αστικές μετακινήσεις σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο, εφαρμόζετε την παγκόσμια πατέντα των σκιωδών διοδίων. Δεν τα πληρώνει απευθείας ο πολίτης, τα πληρώνει το δημόσιο, δηλαδή έμμεσα ο πολίτης, μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Κι όλα αυτά τη στιγμή που η Ε.Ε. έχει ρητά θεσπίσει εξαιρέσεις για την νησιωτικότητα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τη Σικελία, τη Μαγιόρκα, τη Μάλτα, και την Κύπρο, όπου τέτοιες επιβαρύνσεις δεν επιβάλλονται».

Ο βουλευτής Ηρακλείου ΚΚΕ Μ. Συντυχάκης προειδοποίησε ότι ο λαός θα κληθεί να βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη εξαιτίας της εμπορευματοποίησης του ΒΟΑΚ μέσω διοδίων και φοροαφαίμαξης και να πληρώσει την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, δεδομένου κιόλας ότι πρόκειται για μια «τεράστια επένδυση για το κεφάλαιο και όπως κάθε μεγάλη επένδυση, προσδοκά πολλαπλά κέρδη για μεγάλο χρονικό διάστημα που θα την χρυσοπληρώνει ο λαός είτε με φανερά είτε με σκιώδη διόδια, είτε άμεσα είτε σταδιακά».

Image


Τα άλλα θολά σημεία

Οι βουλευτές κατέγραψαν κατά τη διάρκεια της πρώτης εκ των τριών συνεδριάσεων της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το ζήτημα και μια σειρά άλλων θολών σημείων στη σύμβαση και συγκεκριμένα:

  • Δεν προηγήθηκε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
  • Εφαρμόζεται για άλλη μια φορά ο θεσμός του «ανεξάρτητου» μηχανικού, η ανεξαρτησία του οποίου ωστόσο τίθεται εν αμφιβόλω δεδομένου ότι πληρώνεται από τον ανάδοχο.
  • Το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν εκμεταλλεύτηκε το εργαλείο της προστασίας των νησιωτικών περιοχών που παρέχει η ΕΕ ως προς την επιβολή διοδίων, όπως συμβαίνει στη Σαρδηνία, στη Μαγιόρκα, τη Μινόρκα και την Κύπρο που δεν έχουν διόδια.
  • Δεν καθίσταται σαφές τι θα γίνει σε περίπτωση που κερδηθούν οι δικαστικές προσφυγές που έχουν καταθέσει οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, γεγονός το οποίο θα επηρεάσει τον σχεδιασμό.
  • Δεν είναι γνωστός ο χρόνος εφαρμογής του συστήματος των αναλογικών διοδίων σε όλη την Ελλάδα.


ΒΟΑΚ ως τη Σητεία - επαναλαμβάνει ο Χρ.Δήμας

«Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ είναι από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία» - τόνισε από την πλευρά του ο κ. Δήμας, απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για έναν ιδιότυπο «ακρωτηριασμό» του νησιού παραδεχόμενος ωστόσο πως υπάρχουν διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης, ανά τμήματα.

Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι ήδη εκτελούνται έργα στις Περιφερειακές ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου, από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, στο τμήμα του δημόσιου έργου και από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο, μέσω ΣΔΙΤ.

Image

Όσον αφορά στα επόμενα στάδια προόδου του έργου, ο κ. Δήμας συμπλήρωσε:

«Στις 9 Μαΐου υπογράψαμε τη σύμβαση παραχώρησης για το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, το Χανιά – Ηράκλειο, τα 157 χλμ. Μετά ακολουθεί το κομμάτι της προαίρεσης από τα Χανιά μέχρι την Κίσσαμο. Έπειτα, ξεκινώντας από τον Άγιο Νικόλαο φτάνοντας μέχρι την Παχιά Άμμο, στο ανατολικό κομμάτι του νησιού, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι μελέτες που απαιτούνται, ενώ από την Παχιά Άμμο μέχρι τη Σητεία, θα χρηματοδοτήσουμε τις μελέτες από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα».

Όσον αφορά στο θέμα των διοδίων, ο κ. Δήμας ανέφερε πως «δεν μπορούμε να έχουμε και όλο το οδικό δίκτυο και να μην υπάρχουν διόδια», ενώ τόνισε ότι το Δημόσιο δικαιούται να ζητήσει από τον παραχωρησιούχο να εκτελέσει Πρόδρομες Εργασίες στο έργο ώστε να επιταχυνθεί η κατασκευή του, εκφράζοντας την πρόθεση του Υπουργείου στις Πρόδρομες Εργασίες να εκτελεστούν άμεσα και έργα Οδικής Ασφάλειας, προκειμένου να μετριαστούν τα ατυχήματα στον υφιστάμενο άξονα.

Ως μια ιστορική στιγμή για την Κρήτη χαρακτήρισε την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ο Βουλευτής ΝΔ Ηρακλείου και εισηγητής της πλειοψηφίας, Μάξιμος Σενετάκης. Όπως τόνισε, «η σημερινή συζήτηση δεν είναι απλώς η θεσμική ολοκλήρωση μιας διαγωνιστικής διαδικασίας – είναι η αρχή της υλοποίησης ενός οράματος που συνδέει την Κρήτη
με το μέλλον της». 

Όπως τόνισε στην ομιλία του, «η Κρήτη αποκτά τον αυτοκινητόδρομο που της αξίζει – σύγχρονο, ασφαλή, με προδιαγραφές 21ου αιώνα». 

 

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση