Τράπεζες: Δε φτάνουν οι πόροι του Αναπτυξιακού

Newsroom
Newsroom

Εκτός ενισχύσεων πολλές επενδύσεις

Τον κίνδυνο οι πόροι του Αναπτυξιακού Νόμου να αποδειχθούν μη επαρκείς για να καλύψουν το αυξημένο ενδιαφέρον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων επισημαίνουν τραπεζικά στελέχη.

Οπως αναφέρουν, υπάρχουν οι επενδυτικές προτάσεις που είναι ενδιαφέρουσες και ικανοποιούν τις απαιτήσεις για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, αλλα φαίνεται να είναι περισσότερες από αυτές που μπορεί να επιδοτήσει ο Αναπτυξιακός Νόμος.

Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία από τις τραπεζικές προεγκρίσεις των έργων που θα επιδιώξουν την υπαγωγή τους σε ένα από τα 13 καθεστώτα ενίσχυσης του Αναπτυξιακού νόμου  -τα οποία βγαίνουν σταδιακά στον «αέρα», ώστε να λάβουν επιδότηση που μπορεί να φτάσει μέχρι το 75% -ανάλογα το μέγεθος της επιχείρησης και την περιοχή εγκατάστασης.

Υπενθυμίζεται ότι η κάθε δράση είναι συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 75 εκατ. ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής και τα λοιπά 75 εκατομμύρια αφορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης.

Σημειώνεται ότι, η Ενωση Ξενοδόχων Ηρακλείου είχε επισημαίνει ότι εφόσον δεν αυξηθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός η πλειονότητα των επενδυτικών σχεδίων που έχουν αιτηθεί ενίσχυσης (80% ίσως και παραπάνω) θα βρεθούν εκτός Αναπτυξιακού Νόμου και κατά συνέπεια η υλοποίηση των επενδυτικών τους σχεδίων θα τεθεί εν αμφιβόλω.

Σοβαρές καθυστερήσεις

Πηγές της αγοράς τονίζουν ότι Αναπτυξιακός Νόμος, αλλά και το ΕΣΠΑ θα έπρεπε να έχουν «τρέξει» από το φθινόπωρο και οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται έχουν αρνητικό αποτύπωμα στην ανάπτυξη του 2023, η οποία δεν μπορεί και δεν πρέπει να στηρίζεται κυρίως στην κατανάλωση, αλλά στις επενδύσεις τις οποίες είναι έτοιμες να χρηματοδοτήσουν οι τράπεζες.

Οι τράπεζες από την πλευρά τους σε όλο το προηγούμενο διάστημα και κυρίως από τη στιγμή που η οικονομία μπήκε σε φάση επανεκκίνησης μετά την κορύφωση της πανδημία, έριξαν μεγάλο βάρος στην ενημέρωση των πελατών τους για εργαλεία χρηματοδότησης και τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, πέραν του πολυδιαφημισμένου -και όχι άδικα - Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθετικότητας, που απευθύνεται κυρίως σε μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες, ωστόσο, μπορούν να το συνδυάσουν με τον Αναπτυξιακό Νόμο.

Τα 13 καθεστώτα ενισχύσεων

Μέσω του Αναπτυξιακού νόμου και της θέσπισης των θεματικών καθεστώτων επιδιώκεται ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η πράσινη μετάβαση, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας, η στήριξη καινοτόμων επενδύσεων και όσων επιδιώκουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών της «Βιομηχανίας 4.0», της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης.

Ταυτόχρονα ενισχύονται οι τουριστικές επενδύσεις, οι μεταποιητικές, ο τομέας της αγροδιατροφής και υπάρχει ειδική μέριμνα για τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με ενισχυμένα ποσοστά.

Ειδικότερα θεσπίζονται 13 θεματικά καθεστώτα:

  1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων
  2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων
  3. Νέο Επιχειρείν, με κύριο σκοπό την υποστήριξη νέων επιχειρηματιών, προκειμένου να προχωρήσουν σε σχεδιασμό και υλοποίηση επενδυτικών πρωτοβουλιών σε πολλούς τομείς της οικονομίας
  4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
  5. Ερευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία
  6. Αγροδιατροφή - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία
  7. Μεταποίηση - Εφοδιαστική αλυσίδα
  8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια
  9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων
  10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού
  11. Μεγάλες επενδύσεις, προκειμένου να υπάρξει ειδική αντιμετώπιση σε επενδυτικά σχέδια που επηρεάζουν σημαντικά τις τοπικές οικονομίες, αλλά και γενικότερα την άνοδο των οικονομικών κλαδικών δεικτών
  12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας
  13. Επιχειρηματικότητα 360ο

Η ενεργοποίηση των καθεστώτων θα λάβει χώρα μέσω προκήρυξης των καθεστώτων, για ορισμένα εκ των οποίων θα απαιτείται η σύμπραξη συναρμόδιων φορέων τομεακής πολιτικής, όπως π.χ. το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Τουρισμού, ο τομέας Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ενώ η υλοποίησή τους θα πραγματοποιείται από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και από το Υπουργείο Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας – Θράκης) και από τις 13 Περιφερειακές Διοικήσεις για συγκεκριμένα καθεστώτα ενισχύσεων.

Κάθε καθεστώς θα έχει ετήσιο προϋπολογισμό ύψους 150.000.000 ευρώ, ο οποίος θα κατανέμεται ανά περιφέρεια και ανά είδος κινήτρου (κεφαλαιακά κίνητρα και φορολογική απαλλαγή).

Πηγή: imerisia.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ